A vártnál jobban sikerült első negyedév ellenére James Quincey, a Coca-Cola vezérigazgatója "viharfelhőket" is lát a horizonton, ám a menedzsment mégis megerősítette éves eredményvárakozását. Pedig az egyre növekvő inflációs nyomás és az oroszországi kivonulás is fékezi az üdítőital-gyártó óriás növekedését.

Fotó: NurPhoto via AFP

Visszakanyarodva az első negyedévhez, a Coca-Cola egy részvényre jutó nettó nyeresége az előző év azonos időszakában elért 52 centről 64 centre nőtt, 6 centtel meghaladva az elemzői konszenzust, míg a cég bevételei 16 százalékkal 10,5 milliárd dollárra emelkedtek, vígan túlszárnyalva a Wall Street által becsült 9,8 milliárd dollárt. Még dinamikusabb, 18 százalékos volt az úgynevezett organikus bevételbővülés, amely kiszűri az akvizíciók és a szervezeti változások hatását.

A nyereség növekedésén belül mintegy 7 százalékot hozott a cég árazási politikájának változása, például az italok kisebb palackokba töltése. A vállalat most bejelentette, hogy az áremelkedések miatt tovább bővíti egyadagos, "megfizethető" árú kínálatát. Quincey szerint ugyanis a fogyasztók nem fogják „az inflációt a végtelenségig lenyelni”.

A vállalat 10 százalék feletti volumennövekedést ért el mind az élelmiszerek, gyümölcslevek, tejtermékek és növényi alapú italok üzletágában, mind a hidratálás-, sport-, kávé- és teaszegmensben. A vállalat szénsavas üdítőital-divíziójában az értékesítés mennyisége 7 százalékkal bővült, amit a névadó üdítőital és annak cukormentes változata iránti kereslet hajtott.

A menedzsment előrejelzése szerint idén az oroszországi hátraarc az értékesítést mennyiségben 1 százalékkal, a bevételt és az üzemi eredményt 1-2 százalékkal, míg a nettó profitot részvényenként 4 centtel csökkentheti.

Mindennek dacára a cégvezetés idén továbbra is 7-8 százalékos bevételgyarapodásra és 5-6 százalékos EPS-növekedésre számít. A második negyedévben ugyanakkor az erős dollár várhatóan 4 százalékot farag a forgalmából. A hírekre a Coca-Cola részvényei nagyjából 1,8 százalékkal, 64,4 dollárra drágultak a tőzsdenyitás előtti elektronikus kereskedésben.