Bejelentkezett egy nemzetközi befektetői csoport a Scandinavian Airlines System (SAS) átvételére, az inkognítóban maradó társaságok a svéd Dagens Industri üzleti lap szerint szakértők bevonásával már meg is kezdték az 1946-ban alapított légi közlekedési vállalat átvilágítását.

Az akvizíciónak azonban előfeltételei is vannak, a létszám, a működési költségek radikális csökkentése és a piackonform átalakításokhoz adott garancia nélkül aligha mehet végbe. 

A picture taken on March 25, 2020 shows aircrafts of nordic airline company SAS parked on the tarmac at Copenhagen's Airport, as most of the flights have have cancelled due to the novel coronavirus pandemic. - Some 4.000 employees of the SAS airline agreed to have their pay cut down during the COVID-19 crisis. (Photo by Martin Sylvest / Ritzau Scanpix / AFP) / Denmark OUT
Az SAS repülőgépei parkolnak a koppenhágai repülőtér egyik kihasználatlan kifutópályáján 2020 márciusában Fotó: Martin Sylvest / Ritzau Scanpix via AFP

A svéd és a dán állam részleges tulajdonában lévő SAS-t padlóra küldte a koronavírus-járvány, s onnan önerőből nem tud feltápászkodni, a februárban elfogadott szerkezeti reform végrehajtása pedig csigatempóban folyik, miközben a cég működését likviditási gondok nehezítik. Az SAS kedden jelentette be, hogy

tetemes nettó adósságának kétharmadát, mintegy kétmilliárd dollárnyit részvényekre vagy részvényre váltható kötvényekre konvertálna, s emellett közel egymilliárd dollár értékű tőkebevonást is tervbe vett. 

Anko van der Werff vezérigazgató elismerte, hogy a hatékonyságnövelő programjuk nem megfelelően halad, s azt is, hogy a légitársaságban tulajdonos két államtól nem kaptak még konkrét a választ vagy ígéretet arra, hogy a feltőkésítésükben vagy az adósságcseréjükben rész vállalnak-e. A dánok és a svédek lelkesedése akkor sem volt túl nagy, amikor 2020-ban 356 millió dollárt kellett bedobniuk a közösbe a pandémia miatti károk enyhítésére és a leépítések elkerülésére. 

Van der Werff szerint a foglalások örvendetesen nőnek a nyári szezonra, csakhogy a fapadosok által diktált verseny,

az emelkedő üzemanyag- és egyéb költségek miatt még így is négyezret törölniük kellett a 75 ezer járatot felölelő nyári menetrendjükből.

Nem a kereslettel van gond, hanem a bizonytalan működési környezettel – hangsúlyozta a vezérigazgató példaként felhozva, hogy az orosz légtérből való kitiltásuk és a kínai Covid-zárlatok miatt az ázsiai járataik kihasználatlanok, ám az ebből fakadó kockázatokat az interkontinentális utakat teljesítő repülőiket lízingbe társaság nem hajlandó elismerni. 

Magyarán az SAS a bérleti díj jelentős korrekcióját kezdeményezi, de eddig az erről folytatott tárgyalások nem vezettek eredményre. Márpedig a befektetők ennek az ügynek a rendezését feltételül szabták a beszállásukhoz. A 141 darabos flottát üzemeltető légitársaság a február és április közötti üzleti negyedévében 160 millió dolláros adózás előtti veszteséget mutatott ki, ez az egy évvel korábbinál 33 százalékkal kisebb. 

Árbevétele három és félszeresére, 722 millió dollárra nőtt, de ebben a rendkívül alacsony, korlátozásokkal terhelt bázisidőszak is közrejátszott. A járatkihasználtság az előző negyedévihez képest 11 százalékponttal, 67 százalékra nőtt, de ez szektorszinten még mindig nagyon alacsony.

Az SAS-ben 21,8-21,8 százaléka van a svéd és a dán államnak (a norvégok már kiszálltak), a többi nevesített befektető 1,5 százalék alatti részesedésekkel bír, míg a közkézhányad 51,6 százalék.

A légitársaság befektetői megítélése amúgy nagy ütemben romlik, részvényárfolyama az utóbbi öt évben 85 százalékkal csökkent, de a rejtélyes befektetők csütörtöki színre lépésének hírére 3 százalékot erősödött a stockholmi tőzsdén.