Pénteken járatainak csaknem 70 százalékát, azaz 181 járatot törölt a SAS skandináv légitársaság, 

mivel a cégnél folyó pilótasztrájk miatt megmaradt kapacitásával a tengerentúlon rekedt turisták ezreit próbálta hazaszállítani. A skandináv légitársaság már eddig is több száz járatot volt kénytelen törölni hétfő óta, amikor is a pilótákkal az új kollektív szerződésről folytatott tárgyalások meghiúsultak.

A SAS, amelynek legnagyobb tulajdonosai a svéd és a dán állam, egyébként fizetésképtelenség veszélye miatt kénytelen volt csődvédelmet kérni az Egyesült Államokban. Az eljárás folyamán, amely akár egy évig is eltarthat, csütörtökön már meg is tartották az első bírósági meghallgatást.

Technicians are seen on board Scandinavian airline SAS aircraft parked at Kastrup airport on July 4, 202 after the 900 pilots at SAS went on strike. - Scandinavian airline SAS said that negotiations between the carrier and the pilots' union had failed to reach an agreement, prompting some 900 pilots to strike. (Photo by Johan NILSSON / TT News Agency / AFP) / Denmark OUT
Fotó: Johan Nilsson

A felfordulás ugyanakkor nem csupán a SAS-t érinti, az európaiak utazási kedve a járvány miatt elszenvedett hatalmas visszaesést követően éppen csak éledezni kezdett, ám a sztrájkok és a munkaerőhiány miatt a légitársaságok járatok ezreit törlik, ezért órákig tartó sorok alakulnak ki a főbb repülőtereken a kontinensen.

Visszatérve a SAS-ra, a légitársaság becslései szerint a pilóták sztrájkja napi 10-13 millió dollárba kerül.

Teljesen a falhoz szorítottak

– jellemezte a szakszervezetekkel folytatott tárgyalásokon kialakult helyzetet Anko van der Werff, a SAS vezérigazgatója, hozzátéve, hogy a tárgyalásoknak a skandináv modellt kell követniük, amely szerint a munkaügyi megállapodásokat jellemzően iparági szinten kötik meg.

Amúgy sem vagyok abban a helyzetben, hogy olyan megállapodást írjak alá, amely megakadályozza a befektetők beszállását a cégbe. Ha nem jönnek a befektetők, akkor sehova sem jutunk mondta van der Werff a Reutersnek.

Bár a SAS-nak az elmúlt évtizedben többször is hasonló sztrájkokkal kellett megküzdenie, a Skandináviára jellemző ágazati szintű tárgyalások általában korlátozták a konfliktusokat.

A sztrájkoló pilóták közben elárulták a Reutersnek, hogy 

a fizetéscsökkentést még csak fontolóra vennék, azt azonban abszolút nem tudják elfogadni, hogy a SAS két új leányvállalatán keresztül új pilótákat alkalmazzon, méghozzá, a szakszervezetek tudomása szerint rosszabb feltételekkel.

A SAS részvényei, amelyek a héten értékük egynegyedét elveszítették, pénteken 13 százalékkal erősödtek annak ellenére, hogy a tárgyalások megszakadása óta az egyetlen eredmény az a megállapodás volt, amely lehetővé teszi a charter utasok hazaszállítását.

A SAS szóvivője pénteken közölte, hogy 18 repülőgépet indítottak az utasokért. A dán pilótákat képviselő Dansk Metal egyik tárgyalója szerint azonban még mindig várják a biztosítékokat, hogy a gépeket nem használják más célra.

Közben a British Airways heathrowi repülőtéren dolgozó check-in személyzete felfüggesztette sztrájkját, miután a légitársaság beleegyezett egy jobb bérezési ajánlatba közölték csütörtökön a szakszervezetek.