A márciusi szintekhez képest harmadával olcsóbb jelenleg a réz az árupiacokon, érezhetően nyomás alatt van az árfolyam, mindenki attól tart, hogy a globálissá terebélyesedő recesszió visszafogja a keresletet az ipari fémek, s köztük a réz iránt. E piaci folyamatok láttán megdöbbentőnek tűnhet, de a vezető bányatársaságok és fémkereskedők mégis kongatják a vészharangot, figyelmeztetnek, néhány éven belül hatalmas hiány alakul ki az ipar egyik legfontosabb nyersanyagából. 

Fotó: Monty Rakusen / AFP

Ha igazuk lesz, az mindenkinek rossz – mutat rá a Bloomberg írása –, hiszen a hiány miatt megtorpanhat a globális növekedés, nőhetnek a gyártási költségek számos ágazatban, ezáltal pedig felpöröghet az infláció. A közelmúltban elmaradt beruházások pedig csak tovább rontanak a kilátásokon. 

Ha a réz piaca valóban a jövőt árazná, egészen másképp festene az árfolyam – véli John LaForge, a Wells Fargo stratégája –, aki szerint rengeteg rézre lesz szükség a következő években. Az idén tapasztalt árfolyamesést az sem támasztja alá, hogy a rézkészletek történelmi mélypont közelébe süllyedtek, s könnyen lehet, hogy nincs megállás e téren lefelé, mivel számos bányászati projekt kifulladhat 2024-ben. 

A jelenlegi árak azonban elégtelenek ahhoz, hogy a bányavállalatok új beruházásokba fogjanak – erre figyelmeztetett a Freeport-McMoRan bányatársaság, de erre utal a Newmont döntése is, ők 2 milliárd dollárt terveztek befektetni egy perui arany- és rézprojektbe, de végül bizonytalan időre elhalasztották. Szakértők szerint viszont egy új bányászati projekt a tervektől az üzembe helyezésig tíz évet vesz igénybe átlagosan, így a termelők ma meghozott döntései akár egy évtizedre meghatározhatják a kínálatot. 

Fotó: Glenn Arcos / AFP

Míg az utóbbi ingadozik, a kereslet aligha esik vissza: egy átlagos személyautóba 30 kilogrammnyi rezet építenek be, egy családi házba pedig 180 kilónyi szükséges. A mindennapi felhasználáson túl pedig a következő években tonnaszámra lesz szükség rézre többek közt a szél- és naperőművek megépítéséhez. Ráadásul a jövő technológiájának tekintett elektromos autók rézigénye is duplája a benzinüzeműeknek. 

Az S&P Global tanulmánya szerint 2035-re a kétszeresére, évi 50 millió tonnára emelkedhet a globális kereslet, összhangban a klímacélkitűzésekkel. A kínálati oldal azonban jóval korábban, már 2024-ben szűk keresztmetszetté válhat, ez pedig 2035-re akár évi 10 millió tonnás hiányt vetít előre. Öt évre rá pedig elérheti a 14 millió tonnát, s mivel helyettesítő termék nem igazán jöhet szóba, egyedüli megoldás a réz újrahasznosítása lehet (tavaly ennek aránya a felhasznált mennyiség 16 százaléka volt, 2035-ben pedig várhatóan felkúszik 22 százalékra). 

A réz árának alakulása
 

A hiányt előrejelző számok kiszámíthatatlan mozgásokat válthatnak ki a nyersanyagpiacon, tavaly a termelés mindössze 441 ezer tonnával maradt el a globális kereslettől, tehát az egyensúlytalanság mindössze 2 százalékot tett ki, de ez is elég volt az éven belüli 25 százalékos dráguláshoz. 

Ennek láttán nem is tűnik extrémnek a Goldman Sachs prognózisa, amely a jelenlegi 7700 dolláros tonnánkénti ár helyébe 15 ezer dollárost vár 2025-re, bár megjegyzik, a kereslet-előrejelzéseket úgy modellezték, hogy a kormányok kitartóan folytatják az éghajlatváltozás elleni küzdelmüket. 

Copper up on China demand view, --FILE--Copper wire rods are pictured at a Copper Plant in Nantong, east Chinas Jiangsu province, 15 February 2011.Copper futures snapped a four-session losing streak on strong economic data out of China, raising expectations that the worlds largest metals consumer will boost imports. The contract for June delivery jumped 12.35 cents, or 3.1%, to $4.1540 a pound on the Comex division of the New York Mercantile Exchange, the highest settlement price since May 31. (Photo by Xu ruiping / Imaginechina / Imaginechina via AFP)
Fotó: Xu Ruiping / AFP

Most a márciusi csúcshoz képest több mint 30 százalékkal alacsonyabb az aktuális rézár, de még mindig 15 százalékkal magasabb a 10 éves átlagárnál. A jelenlegi recessziós félelmek miatt azonban rövid távon, a következő hónapokban még az árfolyam mérséklődése várható, a Citigroup szakértői 6 ezer dolláros tonnánként átlagárat várnak 2023 első negyedévére. De ez csak a határidős jegyzésárakra igaz, a fizikai piac már most szűkebb, az azonnali szállítási árak magasabbak. A Wolfe Research elemzői pedig a kínai ingatlanszektor keresletét használnák iránytűként a réz piacán. Ami pedig a termelői oldalt illeti, a Goldman Sachs szakértői a 2018-as árnál 30 százalékkal teszik magasabbra, tonnánként 9 ezer dollárra azt a rézárfolyamot, amely alatt nem biztosít vonzó hozamot belevágni új projektekbe.