Három és fél év után használhatta ismét Kína légterét egy Boeing 737 MAX 8-as utasszállító, amely egyedül a távol-keleti országban nem kapta még meg a hivatalos engedélyt a visszatéréséhez. (Leszámítva persze Oroszországot, amely az ukrajnai invázió miatt már nem tudta, vagy nem is akarta kiadni a megfelelő papírokat, utána meg már nem volt minek.)

Boeing,737-,Max,8,China,Southern,,Airport,Pulkovo,,Russia,Saint-petersburg.,02
A China Southern egyik Boeing 737 MAX 8-asa új állomáshelyén, azaz a szárazföldön.
Fotó: Shutterstock

Amíg a világ minden táján már rég helyben hagyták a két lezuhant repülőgépével kétes hírnevet szerzett modellt, Kínában még mindig vizsgálódnak, vajon valóban biztonságossá alakították a tragédiák után a repülőgéptípust, amely egyébként még a legmodernebb és a leghatékonyabban üzemeltethető gépek mezőnyéből is kiemelkedik. 

Az Egyesült Államokban az FAA jóváhagyásával 2020. decemberétől repülhetnek újra a MAX-ok, őt sorra követték az engedélykiadással az egyes országok nemzeti repülésbiztonsági hatóságai. Ám 

a kínai légtér csak hétfőn nyílt meg azzal, hogy „betévedt” oda a MIAT Mongolian Airlines (MIAT) OM235-ös járata, 

amely Ulánbátorból szállított utasokat, és 3 óra 38 perces útja végén sikeresen landolt Kanton repülőterén. A mongolok flottájában egyetlen MAX 8-as található, ezt éppen a 2019. márciusában elrendelt nemzetközi repülési stop előtt pár nappal vehették át. A gép innentől menetrend szerint teljesíti majd az Ulánbátor–Kanton távot.

Ez a Kínával és a kínai légitársaságokkal szívesen üzletelő

Boeing számára örömteli hír kellene legyen, egyelőre azonban nem tudják, mit kezdjenek a behűtött pezsgővel. 

A légteret ugyanis a helyi légügyi hatóság nyitotta meg, amely döntését nem verte nagy dobra, ugyanakkor a repülésbiztonsági hatóság egyelőre késlekedik a MAX-okra vonatkozó frissített repülési engedély kiadásával a helyi légitársaságok nagy bánatára. 

Magyarán ez azt jelenti, hogy a külföldiek keresztül-kasul repülhetnek Kínán a MAX-okkal, de a kínai légitársaságok birtokában lévő csaknem száz gép kénytelen továbbra is a földön vesztegelni.

A légitársaságok és a Boeing már tűkön ül, de a repülésbiztonságiakat ez nem hatja meg. A helyiekkel szemben a Boeing hangot adhatott elégedetlenségének a folytonos halogatás miatt, s ezt végül szeptember közepén meg is tette, 

kilátásba helyezve azt, hogy a kínai partnerei által lekötött és elkészült 120 MAX-nak máshol keresnek majd vevőt 

és hogy találnak is, ahhoz aligha férhet kétség. Bennfentesek szerint a kifakadás hatott, ezzel hozzák összefüggésbe a légtérnyitást, csakhogy az is kiderült, hogy amíg a Boeing arra hivatkozott, hogy február óta semmi sem történt, a kínaiak megszellőztették, hogy azért közben „tárgyalgattak” velük a pilóták és a személyzet képzési programjáról, amelynek jóváhagyása és végrehajtása egyaránt előfeltétele a korlátozások teljes feloldásának. 

A Boeing árfolyama
 

Ha zöld utat is kap a Boeing és az új gépek is landolhatnak majd kínai földön, akkor sem lesz gyors a visszatérésük, mivel a pilóták és a személyzet kiképzése hónapokat vesz igénybe és a légitársaságok már eleve nem is számoltak a meglévő és a megrendelt MAX-okkal, amikor 2023-as menetrendjeiket állították össze.

Dhierin Bechai, a Seeking Alpha elemzője szerint az ügy már rég nem a Boeing gépének biztonságosságáról szól, 

a vállalat a pingponglabda szerepét kénytelen betölteni abban a politikai játszmában, amit az Egyesült Államok és Kína vív egymással, 

először a vámháború területén, majd a Hongkong és Tajvan státusát érintő kérdésekben. Mindazonáltal az egymásra utaltság is jelen van a Boeing és Kína viszonyában, ugyanis Peking a folyamatosan bővülő repülési igényeket nem tudja a Boeing bevonása nélkül kielégíteni, a fő rivális Airbus sem lenne képes egyedül egy ilyen kiesést pótolni. 

A Boeing számára Kína garantált piacot, megrendeléseket jelent, emellett gyártóbázisa is van a távol-keleti országban. 

Csak a megrendelt kínai MAX-ok 7,6 milliárd dolláros tételt jelentenek. 

Bechai szerint hamarosan egymás kezébe csapnak majd, a gyümölcsöző vállalatközi kapcsolatokat ugyanis értelmetlen lenne politikai nyomásgyakorlással megrontani. Nem véletlen, hogy a hétfői áttörést egyik fél sem volt hajlandó kommentálni. 

China's C919 project enters intensive flight test phase, China's second domestically-developed large passenger jet C919 of COMAC (Commercial Aircraft Corporation of China) lands at Dongying Shengli Airport in Dongying city, east China's Shandong province, 12 July 2018.China's C919 large passenger plane project has entered into a new major phase with intensive flight tests in multiple sites around the country, announced its developer the state-owned Commercial Aircraft Corp. of China (COMAC). The No.102 C919 plane landed at Dongying Shengli Airport in east China's Shandong Province Thursday, after its first long-distance flight from the final assembly line in Shanghai, COMAC said. Before this flight, the aircraft has completed multiple tests and had modifications made for the upcoming test missions. It will mainly undertake the ground tests of the aircraft's propulsion, fuel, and power supply systems, as well as environmental control. (Photo by Fei ji / Imaginechina / Imaginechina via AFP) PICTURES OF THE YEAR 2018 FROM IMAGINECHINA
A Comac C919-s lehet a kínaiak válasza a Boeing 737 MAX-ra.
Fotó: Fei Ji / AFP

A szakértő ugyanakkor egy másik szálat, hátsó szándékot is felfed, szerinte a kínai állami tulajdonú Comac (Commercial Aircraft Corporation of China) által fejlesztett C919-es repülőgépé engedélyezésének látványos felgyorsítása és a MAX-nál tapasztalt túlzott és nehezen magyarázható alaposság az időnyerést is szolgálhatja, 

a kínai nemzeti utasszállító színre lépésével ugyanis a MAX komoly versenytársat kaphat, 

a kínai cég pedig hazai megrendeléseket. Az alábbi videóban azt fejtegeti, milyen esélyekkel indul a MAX és az Airbus 320-s ellen a Comac gépe.