A múlt heti tőzsdei bevezetési ár alá zuhant a Porsche AG részvényárfolyama hétfőn, ez alapján egyelőre nem bizonyult bomba üzletnek a német autógyártó vállalat elsődleges részvénykibocsátása (IPO).

Porsche AG
Fotó: Marijan Murat  /picture alliance via Getty Images

A Volkswagenről leválasztott és tőzsdére küldött vállalat papírjait hétfő délután négy órakor 1,3 százalékos mínuszban, 81,4 eurón jegyezték – napközben ennél nagyobb, 1,8 százalékos mínuszban is járt a papír –, ezzel a 82,5 eurós kibocsátási ár alá bukott a kurzus.

Bár a sportautógyártó részvényárfolyama csökkent, a piacokon az elmúlt három napban tapasztalt sokkal nagyobb esésekhez képest így is jól állnak – mondta a Reutersnek egy az IPO-ban segédkező bankár. Egy másik érintett bróker a kockázatvállalási hajlandóság csökkenésével magyarázta a hétfői árfolyamesést.

Szó mi szó, a legnagyobb nyugat-európai részvényeket tartalmazó Stoxx 600 autóipari alindexe csütörtök óta mintegy 6 százalékkal esett, a Porsche anyacége, a Volkswagen kurzusa pedig 10 százalékos bukást szenvedett el ez idő alatt.

Az első két kereskedési napon – múlt csütörtökön és pénteken – egyaránt a 82,5 eurós bevezetési áron zárt a Porsche kurzusa, az emelkedés tehát közvetlenül a tőzsdei rajtot követően sem jött össze.

 

Az elsődleges részvénykibocsátásoknál megszokott módon az IPO tartalmaz egy opciót, ami alapján a forgalmazók részéről eljáró stabilizációs menedzser a bevezetéstől számított 30 napon belül bevezetési áron vásárolhat papírokat a piacon az árstabilitás elősegítése érdekében.

A Porsche esetén ez az opció az alapkibocsátás volumenének legfeljebb 15 százalékáig gyakorolható, ami ezáltal 8,2 milliárd euróról 9,4 milliárdra emelkedne, amennyiben a lehetőséget teljes mértékben kihasználják.

A társaság múlt csütörtökön debütált a frankfurti tőzsdén, IPO-ja a legnagyobb német tőzsdei bevezetés a Deutsche Telekom 1996-os parkettre lépése óta, azaz bő 25 éve.