A Porsche AG részvényei 82,5 eurós kibocsátási árukhoz mérten közel kétszázalékos erősödéssel, 84 eurón debütáltak a frankfurti börzén. A jellemzően mérsékeltnek minősített kezdőárfolyammal persze nem mindenki volt megelégedve, ám azt tudni kell, hogy a kibocsátási árat a papírok túljegyzésére tekintettel az előzetesen megadott 76,5 és 82,5 euró közötti jegyzési sáv felső határára tette szerda este a sportkocsigyártó cég anyavállalata, a Volkswagen, amivel eleve rácáfolt a nehéz piaci helyzet miatt szkeptikusok véleményére.

Initial public offering of the car manufacturer Porsche 29 September 2022, Hesse, Frankfurt/Main: Oliver Blume (r), Chairman of the Board of Management of Volkswagen AG and Porsche AG, and Lutz Meschke, Deputy Chairman of the Board of Management and Member of the Board of Management for Finance and IT, ring the bell at the IPO of Porsche AG on the Frankfurt Stock Exchange. With the IPO of its sports car subsidiary Porsche, Volkswagen raises almost 9.4 billion euros. Porsche AG's IPO is the largest initial public offering in Germany since Telekom in 1996. Photo: Boris Roessler/dpa (Photo by BORIS ROESSLER / DPA / dpa Picture-Alliance via AFP)
Arno Antlitz, a VW pénzügyi igazgatója és Oliver Blume vezérigazgató
Fotó: AFP

Másrészt az, hogy a kurzus az első kereskedési órákban a kibocsátási ár közelében maradt, a profi ármeghatározásra is utalhat, hiszen a bevezetés utáni robbanásszerű emelkedés már a részvényeket lejegyző befektetőket gazdagítaná, és azt sejteti, hogy magasabb is lehetett volna az árazás.  

Ma egy nagy álmunk vált valóra – mondta a frankfurti tőzsdén becsengető Oliver Blume, a Porsche AG első embere, aki szeptemberben a Volkswagen vezérigazgatói székébe is beült; míg Arno Antlitz, a VW pénzügyi igazgatója ehhez csak annyit fűzött:

Bebizonyítottuk, hogy mire képes a Volkswagen csoport még egy kihívásokkal teli piaci környezetben is.

A Porsche-részvények IPO-ja, azaz elsődleges nyilvános kibocsátása a legnagyobb értékű német tőzsdei bevezetés a Deutsche Telekom 1996-os parkettre lépése óta.

A szavazati jogot nem biztosító elsőbbségi papírok 25 százaléka került külső befektetőkhöz, ami 9,4 milliárd eurót hozott a Volkswagen konyhájára. Míg az ezzel egyidejűleg a tőzsdére be nem vezetett, ám szavazásra jogosító törzsrészvények a Porsche és a Piech család többségi tulajdonában lévő Porsche SE-nek való eladása további 10,1 milliárd eurót hozott.

A tőzsdei bevezetéséből és a törzsrészvények értékesítéséből származó teljes összeg 49 százalékát rendkívüli osztalékként fizetik ki a Volkswagen részvényeseinek, amennyiben ezt a decemberi rendkívüli közgyűlésen is megszavazzák. 

A bevétel 51 százalékát pedig a tervek szerint túlnyomórészt az elektromobilitásba és a digitalizációba fektetik.

Ennek ellenére a Volkswagen részvényárfolyama szabályos zuhanásba kezdett délelőtt, az árfolyamcsökkenés átmenetileg az 5,5 százalékot is elérte. Ennél is meredekebben, több mint 7,5 százalékkal zuhant a Porsche SE kurzusa.

Befektetői körökből a német Der Aktionär hírportál annyit tudott meg, hogy valószínűleg néhány kibocsátásról lemaradt nagybefektető a VW és Porsche SE részvényeit most cseréli le a tőzsdeújonc papírjaira, míg mások csalódottak lehetnek, hogy a Porsche AG árfolyama nem szökkent azonnal az égbe.

A luxus-sportautógyártó piaci kapitalizációja mindenesetre elérte a 75 milliárd eurót. Tom Narayan, az RBC szakértője szerint ez azt jelenti, hogy a Porsche a VW nagyjából 86 milliárd eurós piaci kapitalizációnak a 88 százalékát teszi ki,

 az elsőbbségi részvények 75 százaléka ugyanis a wolfsburgi óriás tulajdonában marad.

A tranzakció eredményeként – anyavállalata mögött – a Porsche lett a második legértékesebb német autógyártó, hiszen a Mercedes-Benz részvényeinek összértéke 58 milliárd, a BMW kapitalizációja pedig 47 milliárd eurót tesz ki.

Maxigázzal tart a frankfurti felé a Porsche

A VW csoport 18,1–19,5 milliárd euró közötti összeghez juthat a Porsche AG tőzsdére vitelével