A Mazda 11 milliárd dollárt költ a következő nyolc évben az elektromos autózás terén mutatkozó lemaradásának ledolgozására. A negyedik számú japán autógyártó globális autóeladásainak növelését is célul tűzte ki a kedden ismertetett beruházási programjában

Workers assemble a Mazda Motor Corp. MX-30 EV Model vehicle on the production line at the company's Ujina plant in Fuchu Town, Hiroshima Prefecture, Japan, on Wednesday, June 15, 2022. To ease the impact of inflation, Prime Minister Fumio Kishida put together a series of relief measures including bigger gasoline subsidies.
A Mazda kevés elektromos modelljének egyike, az MX-30-as, amelyet Hirosimában szerelnek össze.
Fotó: Kiyoshi Ota / Bloomberg via Getty Images

Az elektromosautó-értékesítéseiket a korábban tervezett 25 százalékos részarányról 2030-ra 25 és 40 százalék közé szeretnék feltornászni, inkább a felső számot közelítve. Akkor már valamennyi modelljüket lehet rendelni majd tisztán elektromos kivitelben is. Az ütemezésről a Mazda nem közölt részleteket, és azt sem tudni, hány elektromos modellt szándékoznak a közeljövőben piacra dobni.

A Nikkei című üzleti napilap korábban Koga Akira ügyvezető igazgatóra hivatkozta azt írta, hogy az összeg döntő részben kutatás-fejlesztésre megy el, és meg nem nevezett partnereivel közösen dolgozzák ki a program menetrendjét és részleteit. Mára a partnerek neve is nyilvánossá vált, ebből kiderül, hogy a Mazda a tradicionális japán tudásra építve menedzseli le a csúnya szakszóval elektrifikációnak nevezett folyamatot. 

Marumoto Akira vezérigazgató sajtótájékoztatón jelentette be, hogy a megújuló energiaforrások hasznosításában élenjáró japán Envision leányvállalatára, 

az Envision AESC-re bízzák az akkumulátortechnológia kifejlesztését és a telepek szállítását. 

Az utóbbi cégben egyébként résztulajdonosként a Nissant és a NEC elektronikai óriást is megtalálhatjuk. Az elektromos hajtáslánc egységeinek összehangolását a szintén japán Rohm Semiconductor elektronikai alkatrészgyártóra bízzák, mellettük még hat helyi vállalat vesz részt a Mazda új modelljeinek kifejlesztésében: az Imasen Electric Industrial, az Ondo, a Chuo Kaseihin, a Hiroshima Aluminum Industry, a Hirotec és a Fukuta Electric & Machinery Co.

BRUSSELS, BELGIUM - JANUARY 9: Mazda MX-30 electric compact crossover SUV on display at Brussels Expo on January 9, 2020 in Brussels, Belgium. The MX-30 is Mazda's first mass-produced electric car.
Az MX-30-as benzines változatát Vlagyivosztokban is gyártották.
Fotó: Sjoerd van der Wal / Getty Images

A fejlesztésekhez lesz pénz bőséggel, ha a frissített tervet hozni tudják, azaz a most márciussal zárult 2022-es üzleti év árbevételét 45 százalékkal, 32 milliárd dollárra növelik 2026-ra.

Logisztikai problémákkal aligha fognak küzdeni, mivel gyakorlatilag 

az összes gyártási és fejlesztési tevékenységet, egységet a Csúgoku régióba viszik, amelynek legnagyobb városa Hirosima, a Mazda székhelye és központja. 

A Mazda a fent említett vállalatokkal különböző feladatokra specializálódott vegyes vállalatokat hoz létre. A társaság nem téveszti szem elől a klímasemlegesség elérésére tett vállalását sem, eszerint maga a Mazda és valamennyi beszállítója karbonsemlegesen fog működni legkésőbb 2050-től.

 

A Mazda befektetőit nem igazán hozta lázba a Marumoto Akira vezérigazgató által felvázolt jövőkép, 

az autógyártó részvényárfolyama 1,2 százalékkal erősödött a keddi kereskedésben

a tokiói tőzsdén. A japán autógyártókat aktivista befektetők és környezetvédő csoportok hevesen kritizálták az utóbbi időben, mondván, nem hallják és nem értik a jövő szavát, s folyamatosan erőltetik a fosszilis üzemanyagokkal hajtott járműveik értékesítését, amivel egyfelől saját versenyképességüket rontják, másrészt félvállról veszik a klímavédelmet. 

Végül belátták, hogy a lépniük kell, 

az elektrifikáció elől nem lehet kitérni. 

A világ legnagyobb autógyártója, a Toyota, majd a Honda és a Nissan is előállt az átállásra vonatkozó menetrendjével, és biztosította az ehhez szükséges, dollártízmilliárdokban mérhető forrásokat.

A Mazdához kapcsolódó hír, hogy a cég a napokban bejelentette, nem lát reális esélyt az orosz–ukrán háború mihamarabbi befejezésére, így arra sem, hogy orosz üzleti partnerével, a Sollersszel közösen valamikor is újra tudnák indítani a termelést vegyesvállalatuk vlagyivosztoki gyárában, ezért tőkerészesedését átruházza a Sollersre. 

A Mazda márciusban leállította az alkatrészek szállítását Oroszországba, és márciusban befejezte a gyártást is.

A Toyota ezt csak szeptemberben tette meg, de náluk az üzletág átruházásáról nem érkezett még hír. A gumigyártó Bridgestone viszont árulja az oroszországi érdekeltségeit, kérdés, ki és mennyiért lesz rájuk vevő.