Nem kényeztette el részvényeseit a szerda reggel az Adidas, a német sportszergyártó magasabb bevételt ért ugyan el a szeptemberrel zárult negyedévben, ám eközben nyeresége alaposan megcsappant. Mindenesetre a vállalatvezetés óvatosan optimista, a bő egy hét múlva induló katari labdarúgó-világbajnokság és az amerikai kosárlabdaliga (NHL) ugyanis rendesen megdobhatja mindkét mutatót. 

Japan soccer national team jersey unveiled, A photo shows the Japanese soccer national team jersey lineup (L-R) Away, Home, and goalkeeper by Adidas at a hotel in Chuo Ward, Tokyo on Aug. 29, 2022. The Japanese team will wear the uniform,  based on a concept design of Origami, folding paper, which Japanese people fold a paper to earn a victory.    ( The Yomiuri Shimbun ) (Photo by Keita Iijima / Yomiuri / The Yomiuri Shimbun via AFP)
A japán csapatot is az Adidas öltözteti a focivébén.
Fotó: Lijima Keita / AFP

Harm Ohlmeyer, a vállalat pénzügyi igazgatója ugyanakkor arra figyelmeztetett a gyorsjelentéshez fűzött kommentárjában, hogy a gazdasági környezet, a forgalmi trend (főleg Kínában és Nyugat-Európában) már a recessziós aggodalmaknak megfelelően negatív irányban változik. A szektort jelentős készletfelhalmozás jellemzi, ami akciós értékesítésekhez, raktárkisöpréshez vezet, ez pedig rövid távon rontja a nyereségtermelő képességüket.

A Nike mögött a világ második legnagyobb sportfelszereléseket gyártó vállalata a negyedévben 6,41 milliárd eurós bevételre tett szert, ez a még a Covid hatásait viselő tavalyi bázisidőszakénál 11,4 százalékkal magasabb. 

A bővülés nagy részét viszont a cég számára kedvezően alakuló árfolyamváltozások hozták, 

ezek nélkül csak 4 százalékos forgalomgyarapodást mutattak ki. Az Adidas az e-kereskedelmi csatornáin, az Európa–Közel-Kelet–Afrika (EMEA) régióban és az amerikai kontinensen egyaránt két számjegyű növekedést ért el, a járvány miatt viszont a kínai eladások nem alakultak fényesen, sőt 27 százalékos visszaesést regisztráltak a távol-keleti ország piacán. Az orosz piacról való kivonulás a harmadik negyedévben százmillió eurósra becsült kieséssel járt.

Celebrity Sightings - Paris Fashion Week Womenswear Fall/Winter 2020/2021 : Day Eight PARIS, FRANCE - MARCH 02: Kanye West and daughter North West on the runway of the Yeezy fashion show during Paris Fashion Week Womenswear Fall/Winter 2020/2021 on March 02, 2020 in Paris, France. (Photo by Arnold Jerocki/GC Images)
Kanye West rappertől rasszista kirohanásai miatt október végén megvált az Adidas.
Fotó: Arnold Jerocki / Getty Images

Az Adidas áremelései nem kompenzálták a beszállító lánc által diktált költségnövekedéseket, ennek megfelelően a bruttó marzs 1 százalékponttal, 49,1 százalékra mérséklődött. Az üzemi eredmény 16 százalékkal, 564 millió euróra csökkent, a tiszta profit 64,2 százalékkal 352 millió euróra olvadt, ebben egy 300 millió eurós, az orosz kivonuláshoz kapcsolódó egyszeri tétel is közrejátszott. 

Az Adidas számait nyilvánvalóan rontja majd (főleg a karácsonyi szezon közeledtével) a Kanye Westtel való együttműködés megszüntetése, ami elkerülhetetlenné vált a rapper vállalhatatlan rasszista kirohanásaira válaszul. Az amerikai énekeshez kötődő Yeezy márka kiesését a cég már beárazta a 2022-es teljes üzleti évre vonatkozó korrigált kitekintésében, ahogy az orosz piac önkéntes elhagyásával járó félmilliárd eurós egyszeri veszteséget is. 

Az Adidas árfolyamhatásoktól szűrt bevétele a 2–4 százalékos sávba szorul be, a bruttó árrés pedig 47 százalékra mérséklődhet. A folytatódó tevékenységekből származó nettó nyereséget 250 millió euró körüli szintre prognosztizálja, ez a harmadik negyedévben 66 millió euró volt. Viszont az idei terv 500 millió euró volt, azaz 

a válás rendkívül drága volt az Adidas számára. 

Ezt is tükrözi a sportszergyártó részvényárfolyamának 2,1 százalékos gyengülése a tőzsdenyitás előtti kereskedésben.