Tavaly tavasszal német, svéd, amerikai és kínai hátszéllel debütált a Nasdaqon az önvezető technológiát fejlesztő TuSimple járműipari vállalat. A 2015-ben alapított startup előzőleg azzal vonta magára a figyelmet, hogy vizsgálat indult ellene kínai kötődése miatt, végül azonban Washington nem gördített akadályokat a technológiai vállalat hangsúlyosabb amerikai szerepvállalása elé.
s az első pár hónap jól sikerült a parketten, tavaly júliusban már 63 dollárt közelítette a kurzus. Ám tavaly augusztusban 50 dollárnál egy máig tartó lejtőre csúszott az árfolyam. Az akkor 30–40 dollár között forgó papírból tavaly decemberben Cathie Wood alapja, az Ark is nagyban zsákolt. Miközben a TipRanks szerint, „erősen vételre” ajánlották az elemzők, ami a terminológiájuk szerint legalább 60 százalékos növekedési várakozást jelentett az idei évre. Igaz, a tőzsdeguru innovatív alapjáról 63 százalék érték olvadt le ebben az évben. A tavalyi prognózisokhoz képest a TuSimple idei teljesítménye 95 százalékos zuhanás a januári 36 dolláros szintről.
Pénteken 1,54 dolláron zárt a kurzus.
A The Wall Street Journal értesülései szerint
a jövő héten a dolgozói létszámát felére csökkenti a TuSimple.
Legalább 700 főt bocsátanak el San Diegóban, Arizonában, Texasban és Kínában, ami jelentősen lelassítja az önvezető rendszerek fejlesztését és tesztelését. Az arizonai Tucsonban teljesen megszűnik a vállalat tevékenysége.
Az elmúlt hónapokban aggasztó hírek érkeztek a vállalat háza tájáról. Októberben kirúgták a vezérigazgatót, Xiaodi Hout, mert egy igazgatósági vizsgálat szerint a társaság bizalmas információkat osztott meg egy kínai startuppal.
A TuSimple és a kínai Hydron kapcsolatát szövetségi szinten vizsgálják
az Egyesült Államokban. Eközben a KPMG közölte, hogy nem vállalja tovább a cég könyvvizsgálatát.
A TuSimple elnöke és vezérigazgatója Cseng Lu, aki november óta tölti be posztját, úgy nyilatkozott, hogy a karcsúsítást követően a társaság egy olyan
önvezető szoftvertermék fejlesztésére összpontosít, amely a pótkocsis teherautók és a nyerges vontatók esetében kínál alacsonyabb költségű áruszállítást,
mint az ember által vezetett járművek.
A TuSimple az idei év első felében 4,9 millió dolláros bevételről számolt be, 220,5 millió dolláros veszteséggel.