
Meg sem kottyan a megélhetési válság a kereskedelmi láncoknak
Az amit ma megvehetsz, ne halaszd holnapra örökbecsű szlogent a brit fogyasztók is az emlékezetükbe vésték, ez köszön vissza az év végi nagybevásárlási statisztikákból. A diszkontláncok közül az Aldi rekordokat döntött, és az idei év árbajnokságának megnyerésére tett ígéretet. A német lánc első számú riválisa, a Lidl hasonlóan jó adatokkal rukkolt elő, így az sem lehetett kérdés, hogy a toronymagasan piacvezető Tesco is kellemes meglepetésben részesíti részvényeseit.

Fotó: AFP
Így is lett, a ma közzétett adatok szerint a november 27-től január 7-ig tartó hat hétben, vagyis a főszezonban 7,2 százalékkal növelte a bevételeit, míg a novemberrel zárult harmadik üzleti negyedévet 4,3 százalékos pluszforgalommal abszolválta. A brit piacon 27,5 százalékos részesedésű
Tesco megerősítette a teljes, február végével záruló üzleti évére vonatkozó, 2,4 és 2,5 milliárd font közötti kiigazított üzemieredmény-prognózisát.
Ez egyébként gyengébb az előző üzleti évben elért 2,65 milliárdos üzemi eredménynél. Maga a kiskereskedelmi üzletág a folyó üzleti évet legkevesebb 1,8 milliárd fontos szabad készpénzállománnyal zárhatja, míg fogyasztási hiteleket nyújtó Tesco banknál 120-160 milliós profit várható.

Ken Murphy vezérigazgató az ilyenkor szokásos üzenetet küldte a számok és a profitkilátások megerősítése mellé, e szerint a naptári évet lendületesen indítják, és az idén is megőrzik versenyképességüket, emellett erős teljesítménnyel kényeztetik a részvényeseiket.
A kiskereskedelmi piac jóval kisebb, viszont annál patinásabb képviselője, a 139 éves múltra visszatekintő Marks & Spencer (M&S) is bearanyozta a karácsonyát. Élelmiszereladásaik a szezon négy legforgalmasabb hetében 6,3 százalékkal haladták meg az egy évvel korábbit, történelmi rekordot állítva fel ezzel, miközben ruházati cikkekből és kiegészítőkből 8,6 százalékos pluszbevételt könyvelhettek el.

Fotó: Christopher Furlong
Stuart Machin vezérigazgató az eredményeiket méltatva kifejtette, hogy az M&S eladásai az élelmiszereknél mind mennyiségben, mind értékben dinamikusabban növekszik a piaci átlagnál, míg a ruházati cikkeknél immár hetedik éve őrzi első helyét a brit kiskereskedelemben.
Az M&S külpiacain még jobban teljesített, ott árfolyamhatásoktól szűrten 12,5 százalékos bővülést értek el. Machin szerint ebben kiemelkedő szerepe volt a közel-keleti franchise-lánc erős forgalmának.
Makrogazdasági ellenszélben és a növekvő költségek nyomása alatt dolgozunk, de az üzleti évre tett vállalásainkhoz továbbra is tartjuk magunkat
– ígérte a vezérigazgató, de a szavait nem vette készpénznek a piac, amiről az M&S részvényárfolyamának 1,25 százalékos esése tanúskodik.
Azért nem mindenkinek megy ennyire jól. Noha az energiaválság azt követeli, hogy minél többen pattanjanak kerékpárra, ez mégsem látszik meg a Halfords nyereségén, mivel a vevők a megugrott infláció és a megélhetési válság közepette inkább a szűk haszonkulccsal értékesíthető termékeket keresik. Az elektromos kerékpárokon és a villanymotoros rollereken tudnának sokat keresni, de épp ezek iránt lanyhult látványosan a kereslet.
Ebben azonban a munkaerőhiány szerepet játszott. A Halfordsnál arra panaszkodnak, hogy a szűk munkaerőpiac miatt nem tudnak felvenni elég szakképzett eladót és technikust, akik az értékesítést és a szervizmunkát végeznék.
Az európai piacot elárasztó silány minőségű kínai elektromos kerékpárok eladása utáni garanciális bütykölése több forgalmazót is nehéz helyzetbe hozott,
az alkatrész-utánpótlás esetlegessége pedig csak rontott a helyzeten.
És hiába nőtt eközben a Halfords forgalma 21,7 százalékkal a negyedik negyedévben, a 131 éve alapított birminghami székhelyű vállalat tovább rontott a novemberben kiadott profitfigyelmeztetésén, ami akkor arról szólt, hogy az üzleti évre előre vetített 65–75 millió fontos adózás előtti nyereség inkább a sáv alsó határát karcolgatja majd. A kétkerekűekkel és tartozékaikkal, valamint autóalkatrészekkel kereskedő piacvezető lánc innentől már megelégedne az 50 és 60 millió font közé eső adózás előtti nyereséggel. A piac a kiábrándító előrejelzést 18 százalékos árfolyamzuhanással büntette.

Az egyelőre megfejthetetlen, mi motiválhatta a befektetőket, akik ma 16 százalékkal hajtották feljebb a brit ASOS online divatáru-kereskedelmi társaság részvényárfolyamát, hiszen az a tavalyi év utolsó négy hónapjában az előző évinél 3 százalékkal alacsonyabb bevételtől számolt be (Nagy-Britanniában 8 százalékos volt az éves csökkenés), amit főként a szállítási nehézségekkel magyarázott.
Tudniillik a Royal Mail sztrájkja miatt rengetegen csak a megrendelt áru postai nyomkövetési kódszámával tudtak kedveskedni szeretteiknek karácsony napján.
Az ASOS emellett a megélhetési válságot kárhoztatta a visszaesésért, és azt, hogy a járványtól megszabadult lakosság inkább a boltok és bevásárlóközpontok felé vette az irányt. Az ASOS nehéz időszakát éli, a tavaly a cég irányítását átvevő José Antonio Ramos Calamonte a meredeken zuhanó profit trendjének megfordítását ígéri a vállalat üzleti modelljének átalakításával.

Fotó: Matt Cardy
A cég az idei első negyedévben veszteséges lesz, a feltámadás csak utána várható. Van mire alapozni, hiszen a főként a fiatalokat megcélzó cég európai eladásai a tárgyidőszakban 6 százalékkal nőttek.
Ajánlott videók





