Nyereségtermelés szempontjából jó évet tudhat maga mögött a Volkswagen-csoport, amely a eredetileg tervezett 7 és 8,5 százalék közé eső üzemimarzs-sáv felső határához közelebb, 8,1 százaléknál zárta a 2022-t. A cég tavalyelőtti 4,8 százalékról és a tavalyi 8,0 százalékról javított ugyan, de csak minimálisat. Az előzetes adatok szerint mind az értékesítési bevétel, mind az eredmény meghaladta a 2021-es szintet, noha az ellátási láncban tapasztalt visszatérő zavarok bőven a cél alá, 5 milliárd euró körülire nyomták a konszern szabad cash-flow termelését, míg a bázisidőszakot még 8,6 milliárdos adat jellemezte. 

Volkswagen commercial vehicles
01 October 2021, Lower Saxony, Hanover: VW Transporters pass through the assembly line at the Volkswagen Commercial Vehicles plant. Photo: Demy Becker/dpa (Photo by Demy Becker / DPA / dpa Picture-Alliance via AFP)
A Volkswagen konszern összeszerelő üzemeiben is sűrűn visszatérő vendég volt az alkatrészhiány.
Fotó: Demy Becker

Ezért elsősorban a beszállítói láncot tették felelőssé, jóllehet az ukrajnai üzemek kényszerű leállása és a kínai szigorú járványkorlátozások életbe léptetése nem várt eseményként értelmezhető. A lényeg, hogy egyes alkatrészek – mint a kábelkorbács és a felvezetők – hiánya miatt tízezrével álltak a gyárudvaron a befejezetlen gépkocsik. 

Októberi összesítésük szerint a félkész autók száma 150 ezer volt. 

Ebből okulva a Volkswagen vezetése a beszállító lánc megerősítésén dolgozik és a gyártás biztonsága érdekében jelentős raktárkészletet kíván felhalmozni az inkriminált részegységekből. Ez a másik oldalon a szabadkészpénz-termelés csökkenését vonja maga után. Likviditási gondjai azért nincsenek a cégcsoportnak, erről a leválasztott és szeptemberben tőzsdére vitt Porsche részvényeladásaiból befolyt 16 milliárd euró gondoskodott, ezzel együtt 43 milliárd euró mozgósítható pénzeszköz áll a rendelkezésükre. 

A Volkswagen-csoport üzemi marzsa
 

A Volkswagen üzemi eredménye 22,5 milliárd euró volt szemben a 2021-es 19,27 milliárddal, míg éves árbevétele pedig 250,2 milliárd euróról 279 milliárd euróra gyarapodott. 

Az autóértékesítések 7 százalékkal, 8,3 millió darabra estek vissza, folytatva a negatív trendet,

hiszen 2021-ben 6,3 százalékos csökkenést és 8,6 milliós darabszámot mértek. Ezzel a Volkswagen egyre nagyobb hátrányt halmozott fel a harmadik éve e téren világelsőnek számító Toyota-csoporttal szemben, amely épp tőlük orozta el a globális piacvezetői címet. Csekély vigasz, hogy eladásaik 27 százalékos felfuttatásával megőrizték európai első helyüket az elektromosautó-gyártó szegmensében, megelőzve a Renault-t. 

A VW-nak ahelyett, hogy csökkentené a különbséget, inkább már hátrafelé kell figyelnie. A konszern 2022 második felében már felfelé jött ugyan, hiszen éves alapon 12 százalékkal növelte eladásait, de még ezzel együtt is évtizedes negatív eladási rekordot döntött. 

A befektetők viszont nem az értékesítési darabszám, hanem a profittermelő képesség alapján mondanak ítéletet, ezt viszont sok kritika nem érheti, még ha a bejelentést követően 0,2 százalékkal csökkent is a VW-részvények árfolyama. 

Porsche Set for Bold Trading Debut After Pricing at Top End
Porsche luxury automobiles outside the Frankfurt Stock Exchange, operated by Deutsche Boerse AG, ahead of the Porsche AG initial public offering in Frankfurt, Germany, on Thursday, Sept. 29, 2022. Porsche is set for a bullish trading debut after parent Volkswagen AG set the final listing price for the sports-car maker at the upper limit, seeking to defy deep market upheaval. Photographer Alex Kraus/Bloomberg via Getty Images
Díszsorfalat álló Porschék a frankfurti börze épülete előtt, a tavaly szeptemberi tőzsdei bevezetést köszöntve.
Fotó: Getty Images

A Volkswagen haladt a korral, autói árát derekasan emelgette, beépítve az inflációt és a saját megnövekedett költségeit is az átadási áraiba. Arno Antlitz pénzügyi igazgató az év végén el is ismerte, hogy a csökkenő eladások ellen áremelésekkel és költségleszorításokkal próbálnak küzdeni. 

A Volkswagen januárban pedig arra figyelmeztetett, hogy a 2023-as kilátásokat továbbra is beárnyékolja a recessziós félelmek nyomán bizonytalanná váló kereslet, és abban sem bíznak, hogy a beszállítói lánc minden téren olajozottan fog működni az idén. A VW-csoport tavalyi részletes eredményeit március 14-én teszi közzé.

A Volkswagenhez hasonló cipőben jár az autógyártók többsége is, a Ford például nemrég a németekéhez kísértetiesen hasonló indoklással csökkentette az idei nyereségkilátásait.