Nyereségtermelés szempontjából jó évet tudhat maga mögött a Volkswagen-csoport, amely a eredetileg tervezett 7 és 8,5 százalék közé eső üzemimarzs-sáv felső határához közelebb, 8,1 százaléknál zárta a 2022-t. A cég tavalyelőtti 4,8 százalékról és a tavalyi 8,0 százalékról javított ugyan, de csak minimálisat. Az előzetes adatok szerint mind az értékesítési bevétel, mind az eredmény meghaladta a 2021-es szintet, noha az ellátási láncban tapasztalt visszatérő zavarok bőven a cél alá, 5 milliárd euró körülire nyomták a konszern szabad cash-flow termelését, míg a bázisidőszakot még 8,6 milliárdos adat jellemezte.
Ezért elsősorban a beszállítói láncot tették felelőssé, jóllehet az ukrajnai üzemek kényszerű leállása és a kínai szigorú járványkorlátozások életbe léptetése nem várt eseményként értelmezhető. A lényeg, hogy egyes alkatrészek – mint a kábelkorbács és a felvezetők – hiánya miatt tízezrével álltak a gyárudvaron a befejezetlen gépkocsik.
Októberi összesítésük szerint a félkész autók száma 150 ezer volt.
Ebből okulva a Volkswagen vezetése a beszállító lánc megerősítésén dolgozik és a gyártás biztonsága érdekében jelentős raktárkészletet kíván felhalmozni az inkriminált részegységekből. Ez a másik oldalon a szabadkészpénz-termelés csökkenését vonja maga után. Likviditási gondjai azért nincsenek a cégcsoportnak, erről a leválasztott és szeptemberben tőzsdére vitt Porsche részvényeladásaiból befolyt 16 milliárd euró gondoskodott, ezzel együtt 43 milliárd euró mozgósítható pénzeszköz áll a rendelkezésükre.
A Volkswagen üzemi eredménye 22,5 milliárd euró volt szemben a 2021-es 19,27 milliárddal, míg éves árbevétele pedig 250,2 milliárd euróról 279 milliárd euróra gyarapodott.
Az autóértékesítések 7 százalékkal, 8,3 millió darabra estek vissza, folytatva a negatív trendet,
hiszen 2021-ben 6,3 százalékos csökkenést és 8,6 milliós darabszámot mértek. Ezzel a Volkswagen egyre nagyobb hátrányt halmozott fel a harmadik éve e téren világelsőnek számító Toyota-csoporttal szemben, amely épp tőlük orozta el a globális piacvezetői címet. Csekély vigasz, hogy eladásaik 27 százalékos felfuttatásával megőrizték európai első helyüket az elektromosautó-gyártó szegmensében, megelőzve a Renault-t.
A VW-nak ahelyett, hogy csökkentené a különbséget, inkább már hátrafelé kell figyelnie. A konszern 2022 második felében már felfelé jött ugyan, hiszen éves alapon 12 százalékkal növelte eladásait, de még ezzel együtt is évtizedes negatív eladási rekordot döntött.
A befektetők viszont nem az értékesítési darabszám, hanem a profittermelő képesség alapján mondanak ítéletet, ezt viszont sok kritika nem érheti, még ha a bejelentést követően 0,2 százalékkal csökkent is a VW-részvények árfolyama.
A Volkswagen haladt a korral, autói árát derekasan emelgette, beépítve az inflációt és a saját megnövekedett költségeit is az átadási áraiba. Arno Antlitz pénzügyi igazgató az év végén el is ismerte, hogy a csökkenő eladások ellen áremelésekkel és költségleszorításokkal próbálnak küzdeni.
A Volkswagen januárban pedig arra figyelmeztetett, hogy a 2023-as kilátásokat továbbra is beárnyékolja a recessziós félelmek nyomán bizonytalanná váló kereslet, és abban sem bíznak, hogy a beszállítói lánc minden téren olajozottan fog működni az idén. A VW-csoport tavalyi részletes eredményeit március 14-én teszi közzé.
A Volkswagenhez hasonló cipőben jár az autógyártók többsége is, a Ford például nemrég a németekéhez kísértetiesen hasonló indoklással csökkentette az idei nyereségkilátásait.