Sorozatban a harmadik évben is a Toyota csoport értékesítette a világon a legtöbb autót, a 10,48 milliós darabszámmal fölényesen utasította maga mögé a 8,3 milliós eladásnál leragadt Volkswagen csoportot. Azaz a japán társaság méltóképpen búcsúztatta a cégalapító unokájából ikonikus vezetővé előlépett, 66 éves Tojoda Akiót, aki április elsejével, az üzleti év lezárultával lemondott az ügyvezető elnök-vezérigazgatói posztról, és az igazgatóság elnökeként egyengeti és felügyeli a Toyota jövőbeni útját

Akio Toyoda, president of Toyota Motor Corp., at the Tokyo Auto Salon in Chiba, Japan, on Friday, Jan. 13, 2023. The annual event at Makuhari Messe convention center runs through Jan. 15.
Tojoda Akió áprilisban adja át a marsallbotot a Lexustól érkező utódjának.
Fotó: Kiyoshi Ota / Bloomberg via Getty Images

A cég zöldátállását a csoport Lexus luxusmárkájától érkezett, 53 évével japán mércével szemtelenül fiatalnak tekinthető Szato Kodzsi vezényeli majd le. Az ő feladata lesz megtartani a globális piacvezetői titulust is. A Toyotából, a Lexusból, a haszonjárműveket gyártó Hinóból és a kisautóiról ismert Daihatsuból álló csoport a tavalyelőttinél csupán 12 ezerrel kevesebb, 10,483 millió járművet értékesített, ám ha nincsenek zavaró tényezők, és a gyártás nem esik vissza decemberben éves alapon 11,2 százalékkal, akkor minden bizonnyal a 2019-ben elért 10,742 milliós történelmi rekord is veszélyben lett volna. 

 

Az éves gyártási és értékesítési adatokat tartalmazó közleményében a Toyota a Covid-korlátozásokra visszavezethető, elsősorban a kínai üzemeiket érintő termeléskieséseket, valamint a még mindig nehézkes csipellátást kárhoztatta az enyhe visszaesésért. 

A pozitív oldalon főleg az ázsiai kereslet megugrását méltatták. 

Ázsiában 6 százalékos pluszt és 3,324 millió darabos értékesítést hozott a tavalyi év. Legnagyobb piacukon, az Egyesült Államokban viszont sorjáztak a problémák, emiatt ott visszaállt a világ rendje, ismét a General Motors (GM) állt az eladási toplista élére. A detroiti hármak legnagyobbika azzal előzte a Toyotát, hogy jobban tudott alkalmazkodni a beszállítói lánc szakadozására visszavezethető alkatrészhiányhoz, és új, sikeres modellekkel tudott reagálni a pandémia után megugrott keresletre. 

A GM márkáiból Amerikában tavaly 2,274 milliót adtak el, míg Toyotából 2,108 millió autó fogyott, ez 9,6 százalékkal, 224 ezerrel kevesebb a 2021-es adatnál. A japánok már novemberben elveszítették a versenyt, akkor közölték, hogy éves tervük teljesítése fuccsba ment. 

Különösen fájó volt számukra, hogy a legnagyobb haszonkulccsal értékesíthető városi terepjáróikból (SUV) hiány lépett fel, és ezekből az egy évvel korábbinál 8,6 százalékkal kevesebbet tudtak eladni. 

Az orosz piac elvesztése is fájt a Toyotának, 

ahogy az onnan kivonuló versenytársak sem gyújtottak örömtüzeket. Raktárkészletről decemberben 189 autót adtak át, ezekkel együtt tavaly összesen 22 ezer Toyota kelt el, szemben az Ukrajna ellen indított háborút megelőző év 119 ezres darabszámával. Idén ez a szankciók miatt nullára redukálódik. A Toyota a magyar piacon is jelentős sikereket mutatott fel tavaly.

Semi-complete vehicles on the upper deck of the automobile production line at the Toyota Motor Corp. manufacturing plant in Durban, South Africa, on Tuesday, Aug. 16, 2022. Floods earlier in the year caused extensive damage to the Toyota plant, one of the country's biggest car manufacturers.
Toyota-üzem Dél-Afrikában. Járműveik kétharmadát külföldön gyártják a japánok.
Fotó: Getty Images

Ami a 2023-as évet illeti, a Toyotánál óvatosak: mint írják, a félvezetőhiány és a pandémia esetleges újabb támadása miatt nehéz jósolni. Ezt nem is teszik meg, inkább azt hangsúlyozzák, hogy minden eddiginél szorosabban követik nyomon az alkatrészellátás útját, hogy időben közbe tudjanak lépni, ahol kockázatot észlelnek. 

A termelés folyamatosságára, a tavaly már megtapasztalt nagyobb kilengések elsimítására helyezik a hangsúlyt. Le akarják rövidíteni a gyártástól az átadásig terjedő időszakot is. Tavaly fontos előrelépést értek el termelési kapacitásuk növelésében és a gyártás optimalizálásában, elsősorban az észak-amerikai és az ázsiai gyáraikban. Összesen 10,61 milliót, azaz a 2021-esnél 5,3 százalékkal többet gyártottak a Toyota csoport márkáiból. Ebből 6,96 millió készült külföldön, s csak 3,65 millió jármű viselheti a Made in Japan feliratot.

Két keréken is otthonosan mozog a Toyota.

A Toyota a bicikligyártásban is leteszi a névjegyét, a múlt héten bemutatott új kétkerekűje a futárok munkáját könnyítheti meg. Százkilónyi hasznos terhet száz kilométeren át cipelhet magával új, a francia piacon szeptemberben debütáló elektromos kerékpárja. A környezetbarát mini-teherbiciklit a Douze Cycles fejlesztette és gyártja majd a Toyota számára Dijonban. A 275 cm hosszú cargokerékpárhoz egy 85 centiméter hosszú plató tartozik, ezen egy 0,3 köbméteres, alumíniumkeretes, polipropilén falú doboz rögzíthető – a kilátás zavarása nélkül. 

 

A platóra ülések is helyezhetők, így akár három gyermek vagy egy felnőtt szállítására is alkalmas a teherbringa, amelynek alapváltozatát 250 watt névleges teljesítményű Yamaha villanymotor hajtja, és 500 wattóra kapacitású akkumulátor táplálja energiával. Az akkupakk feltöltése négy órát igényel. Az árat a gyártó még nem közölte.