Az amerikai hajózási társaság, a Norwegian Cruise Line a negyedik negyedévben részvényenként 1,04 dolláros veszteségről számolt be, ami meghaladta az elemzők 85 centes becslését. A vállalat az idei teljes évre viszont már fordulatot vár és 70 centes részvényenkénti nyereséget prognosztizál, de még ez sem biztos, hogy pozitív reakciót vált ki a tőzsdén, mivel az elemzők 1,04 dolláros részvényenkénti eredményt jósoltak 2023-ra.

PORT CANAVERAL, FLORIDA, UNITED STATES - 2022/11/08: Norwegian Cruise Line's Norwegian Getaway cruise ship departs Port Canaveral, Florida, for a 10-day sailing as Tropical Storm Nicole approaches the east coast of Florida. Due to the storm, which is expected to strengthen into a category one hurricane, the ship will not stop at the line's private island in the Bahamas but will spend the day at sea.
Fotó: Getty Images

A cég az üzletágat terhelő költségekkel és az adóssággal is küzd, a hajózási társaságnak december 31-én 13,6 milliárd dollár tartozása volt. Ugyanakkor a Norwegian Cruise Line egy pozitív fejleményt is közölt: Frank Del Rio vezérigazgató szerint november óta rekordközelbe emelkedtek a foglalások – írja a CNBC.

Az erős kereslet pedig reményt ad a hajózási társaságnak, hogy átvészelheti a nehézségeket.

Frank Del Rio szerint a vállalat az idei első fél évben még magas költségek mellett működik majd, de a második fél év már jobb lesz. A cég az első negyedévre részvényenként 45 cent veszteséget prognosztizál, ami 10 centtel magasabb, mint amire a Wall Street számított. A vállalat egyúttal közölte, hogy költségei tovább emelkednek, amit az is súlyosbít, s ezen az sem segít, ha több hajót állítanak újra szolgálatba.

Del Rio nem zárta ki a tőkeemelést az kezelése érdekében, de azt mondta, hogy nem lenne bölcs dolog több részvényt kibocsátani a vállalat tőkeáttételének csökkentésére, még akkor sem, ha sok a tennivaló. Mindenesetre a csalódást keltő jelentés következtében a vállalat részvényei több mint 10 százalékkal gyengültek.

 

A Norwegian Cruise Line a tőzsdén kissé lemaradt versenytársaitól. Például a Royal Caribbean részvényei megugrottak, miután február elején a vártnál kisebb negyedik negyedéves veszteséget és magasabb foglalásokat jelentett. A Morgan Stanley januárban felminősítette a rivális céget, mondván a Royal Caribbean ügyesen lábal ki a koronavírus-járvány okozta problémákból.

Ahogy arról a Világgazdaság beszámolt, míg a világjárvány ezt az iparágat sújtotta a legjobban, mára minden megváltozott. Új társaságok alakultak, és több tucat új hajó áll az utasok rendelkezésére. Elemzők szerint az utasforgalom 2023 végére meghaladhatja a 2019-es szintet, úgyhogy fényes jövő áll a tengerjárókat üzemeltető és építő társaságok előtt.

Kína megveti a lábát az óceánjárók piacán is

Peking belép a tengerjáró sétahajók piacára, a tervek szerint idén átadják az első hazai gyártású monstrumot. Megkezdték egy másik építését is, az a világ legnagyobb üdülőhajója címre is pályázhat. Eddig ez volt az egyetlen olyan fejlett hajótípus, amelyet Kína nem gyártott, ezt a szektort egyelőre az európai cégek uralják.