A Porsche és a Piëch család többségi tulajdonában álló, ám tőzsdén jegyzett, sőt a DAX kosarában is szereplő Porsche Automobil Holding SE (PSE) – amely nem tévesztendő össze a sportkocsigyártó Porsche AG-vel – tavaly 200 millió euróval, 4,8 milliárd euróra növelte konszolidált adózás utáni eredményét.

'Icons Of Porsche' Festival in Dubai
DUBAI, UNITED ARAB EMIRATES - NOVEMBER 27: View of a car's rim at the 'Icons Of Porsche' festival held in Dubai, United Arab Emirates (UAE) on November 27, 2022. Different sizes and models of Porsche cars are presented at the festival. Mohammed Zarandah / Anadolu Agency (Photo by Mohammed Zarandah / ANADOLU AGENCY / Anadolu Agency via AFP)
Idén már a luxusautó-gyártó is gyarapítja a PSE profitját.
Fotó: Mohammad Zarandah / AFP

A nyereségből 4,5 milliárd eurót a Volkswagen értéknövekedése és osztaléka hozott a holdingnak, hiszen az autógyártó részvényeinek 32 százalékát birtokolja a családi kontroll alatt álló vállalat, amelynek néhány kisebb értékű egyéb érdekeltsége is van.

Idén azonban alapvetően változik a helyzet, hiszen a sportkocsigyártó Porsche AG – teljes nevén: Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG – tavalyi tőzsdei bevezetésekor a családi holding megszerezte a cég törzsrészvényeinek 25 százalékát plusz egy szavazatot, amivel úgynevezett blokkoló kisebbségként döntő befolyáshoz jutott a vállalatban, azaz az egyetértése nélkül a közgyűlés nem hozhat fontos határozatokat.

A 10,1 milliárd eurós vételárból a PSE 7,1 milliárd eurót hitelből finanszírozott, a többit pedig abból a gigaosztalékból, amelyet a Porsche AG korábbi kizárólagos tulajdonosa, a VW csoport a tőzsdére lépésből befolyó bevételből osztott ki részvényeseinek.

Mindennek eredményeként a 2021-et még adósságok nélkül záró PSE tartozásai év végére 6,7 milliárd euróra híztak, amit a tervek szerint idén 6,1 milliárd és 5,6 milliárd euró közé csökkentenének.

A refinanszírozás első lépéseként a holding márciusban mintegy 2,7 milliárd euró váltóhitelt (Schuldschein) vett fel, ennek során az eredetileg megcélzott volument a nagy kereslet miatt jócskán túllépték. A váltóhitel nyolc csomagból áll, 3, 5, 7 és 10 éves lejárattal, amelyek részint fix, részint változó kamatozásúak.

Az adóssághegy leépítésére irányuló tulajdonosi szándék ellenére a részvényesek ebben az évben is megkapják a tavalyival egyező, részvényenként 2,56 eurós osztalékukat, ami összesen 783 millió eurót emészt fel – ebből 400 millió jut a Porsche családnak –, miközben a Volkswagentől és idén először a Porsche AG-tól a holding nagyjából kétszer ekkora osztalékbevételre számít. 

 

 


Összességében a vállalat profitja mintegy harmadával nőhet. A menedzsment emellett szisztematikus és célzott tranzakciókkal építi tovább a PSE befektetési portfólióját.

A cég részvényei a gyorsjelentés közzétételét követően, kora délutánig nagyjából másfél százalékkal, 52 euró alá estek Frankfurtban.

A Refinitiv elemzői konszenzusa a papírt 80 eurós medián célár mellett ajánlja vételre. A célár 54 százalékos felértékelődési potenciált hordoz.

 

A Porsche vagy Porsche–Piëch család története a szudétanémet Ferdinand Porsche (1875–1951) autótervezővel kezdődött, aki a csehországi Maffersdorfban született az Osztrák–Magyar Monarchia polgáraként. Ő hozta létre a Dr. Ing. h. c. F. Porsche Gmbh-t, amelyből mára a világ egyik leghíresebb luxusautó-gyártója lett. Ferdinand Porsche két gyermeke, Ferry Porsche és Louise Porsche (férjezett neve: Piëch) alapította a família a két ágát, amelyek a Porsche Automobil Holdingon keresztül mai napig kontrollálják Németország két vezető autógyártó vállalatát, a Volkswagent és a Porschét. A család összesített vagyonát 55 milliárd euróra becsülik.