Már 2024 végén nullszaldós lehet az intenzíven terjeszkedő vietnámi elektromosautó-gyártó, a Vinfast. Ezt maga a Pham Nhat Vuong jelentette be az anyavállalat Vingroup részéről. A délkelet-ázsiai ország legnagyobb ipari konglomerátumának alapító-elnöke egyben egy új városi miniautó és egy szintén elektromos kisteherautó piacra dobásáról is említést tett tervei között, amelyeket a Vingroup éves közgyűlésén ismertetett.
A miniautó ára 10 és 12 ezer dollár között lenne (3,43–4,11 millió forint), ami ha minőséggel is párosul, kiváló kombináció lenne, főleg az európai piacon.
Vuong a feladatok közé sorolta a Vinfast tőzsdei bevezetését is, amely a hagyományos IPO-khoz képest jóval kevesebb vesződséggel jár, mivel a vietnámi cég egy hongkongi bejegyzésű, már az amerikai Nasdaqra bevezetett speciális célú felvásárlási vállalatba (gyűjtőnevén SPAC) beolvadva lép a tőzsdére.
Igyekezniük is kell, mert a Black Spade Acquisition nevű, üzleti tevékenységet nem folytató kagylóvállalat mandátuma 2023 szeptemberében lejár, s ha addig nem talál magának megfelelő felvásárlási célpontot, akkor az engedélyezett kétéves „futamidő” végén vissza kell adnia a befektetők pénzét, és be kell fejeznie pályafutását.
Erre a Vinfast színre lépése miatt vélhetően nem kerül sor, s bár a hongkongiak egy szórakoztatóipari profilú vállalattal kokettáltak, úgy tűnik, „beérik” Vietnám leggazdagabb iparmágnásának autógyártó vállalkozásával. Egyébként
a Black Spade Acquisitionst sem akárki gründolta:
Lawrence Ho, a Melco Resorts & Entertainment tulajdonosának magánbefektetéséről van szó, ő – többedmagával – a makaói és Fülöp-szigeteki kaszinóiból és a szállodaiparból befolyó profitját csatornázta be a SPAC-be. A Vinfast decemberben jelezte a Nasdaqon, hogy saját jogán bevezetné a részvényeit, 60 milliárd dolláros piaci értéket megcélozva, ám a tervek időközben megváltoztak – csak a főszereplő és a helyszín maradt.
Vuong nemrég jelentette be, hogy eddigi 8 milliárd dolláros autóipari invesztícióit 2,5 milliárd dollárral megtoldja,
úgyhogy lesz elég pénz az amerikai és a nyugat-európai piac megdolgozására. Az üzletember hosszú távon tervez a Vinfasttel, s esze ágában sincs átadni a kormányt a tőzsdére lépés után sem.
Kagylóvállalattal történt fúzió révén már több amerikai autógyártó startup ment tőzsdére, elég a Microvast, a Faraday Future, a Nikola és a Lucid nevét említeni. A SPAC-szektor amúgy az utóbbi időben sok furcsasággal hívta fel magára a figyelmet, nem véletlen, hogy a gyanús ügyletekre az amerikai tőzsdefelügyelet is felfigyelt, és a vizsgálatok mellett szigorúbb szabályozás bevezetését is szorgalmazza.
A Vinfast–Black Spade-fúzió után az új cég eszközértéke 27 milliárd dollár lehet, a saját tőke pedig 23 milliárd.
A 2017-ben alapított Vinfast első autószállítmányát tavaly év végén tette partra Kaliforniában, de a forgalmazásba egy is hiba csúszott: a megadott paramétereknek ugyanis nem feleltek meg a Vinfast tetszetős városi terepjáróiba szerelt akkumulátorok (e-SUV). Magyarul rövidebb volt a hatótávjuk, mint amit hirdettek.
A VF 8-as modell első példányait végül márciustól vehették át a megrendelők. Riválisokból és utánpótlásból nem lesz hiány, a cégnek 55 ezer külföldi megrendelése van, hazai gyártókapacitása pedig elméletileg eléri az évi 300 ezret.
A vietnámiak amerikai gyártáson is gondolkodnak,
hogy igénybe vehessék a villanyautó-vásárlásokhoz nyújtott 7500 dolláros szövetségi támogatást. Észak-Karolinában nyitnának gyárat 2025-ös indulási dátummal.
A Vinfast az idén hétszeresére, ötvenezer darabra növeli értékesítését, megalapozza amerikai jelenlétét, és az európai kikötőkbe is útba indítja első szállítmányait – mondta Vuong a közgyűlésen. Tavaly csak a hazai piacon adtak el az elektromos modelljeikből.