Rekorderedménnyel számol a június 30-án véget érő pénzügyi évre a Qantas ausztrál légitársaság, ennek örömére sajátrészvény-visszavásárlási programjának keretét további százmillió ausztrál dollárral növelve 600 millióra (397 millió dollár) duzzasztja.

Aircraft A380 Dresden
08 November 2021, Saxony, Dresden: A Qantas Airways Airbus A380 stands behind a windsock before take-off at Dresden Airport. The aircraft will make the long-haul flight to Sydney after maintenance work at Elbe Flugzeugwerke (EFW). Photo: Sebastian Kahnert/dpa-Zentralbild/dpa (Photo by Sebastian Kahnert / dpa-Zentralbild / dpa Picture-Alliance via AFP)
Ellentmondásos a kiemelkedő eredmény a Qantas légitársaságnál.
Fotó: Sebastian Kahnert / AFP

A lépés azonban mégsem az ilyen esetekben megszokott árfolyam-erősítő hatást érte el, hanem éppen ellenkezőleg: a piac elkezdte büntetni a céget, egyetlen nap alatt 2,15 százalékos gödörbe taszítva a kurzust.

A szokatlan árfolyammozgás mögött a járványhelyzett alatt elbocsátott 1700 munkavállaló helyzete áll.

A szakszervezetük ugyanis fennhangon bírálja, hogy míg a járványidőszak alatt a Qantas közel kétmilliárd ausztrál dollár segélyt kapott, többek közt arra a célra, hogy képes legyen megtartani a munkavállalóit, a pandémia csúcsán elküldött közel kétezer embert, most a segély visszafizetése helyett a saját mérlegét csinosítgatja. A cég állítja: a segély összegének felét az előírt minimális járatszám fenntartására, míg közel 400 milliót a munkavállalók bérére költötte el.

A vállalat a június 30-án véget érő pénzügyi évre 2,43–2,48 milliárd ausztrál dollár (1,65 milliárd dollár) adózás előtti eredménnyel számol, ami csaknem 850 millióval magasabb a 2018-as csúcsértéknél.

Emelkedő trendet követ a Qantas kurzusa.

A vártnál jobb eredmények hatására a vállalat adóssága 2,7-2,9 milliárd ausztrál dollár (1,85 milliárd dollár) környékére csökkenhet a pénzügyi év zárásakor, ami jóval jobb, mint az elemzői várakozások szerinti 3,7-4,6 milliárd ausztrál dolláros adat. 

A pozitív irány pedig továbbra is fennmaradhat: a kereslet ugyanis meghaladja a rendelkezésre álló kínálatot, így a jegyárak csökkentésére nem lesz szükség – a belföldi utazásokból származó jegybevétel a járványhelyzet előtti adatokhoz képest 18 százalékkal, míg a nemzetközi járatok esetében 23 százalékkal növekedett meg. 

A Qantas hozzátette: az üzemanyagárak továbbra is magasak, de egy, a közelmúltban tapasztalt, kisebb árcsökkenés pozitív hatása akár már a második pénzügyi fél év során megmutatkozhat.