Hiába jelentett be egyoldalú termeléscsökkentést Szaúd-Arábia, még a legvadabb beállítottságú elemzők is csökkentették az olajprognózisaikat. A kereskedők arra számítanak, hogy a szankcionált országok, köztük Oroszország és Irán, a vártnál több olajat önt a piacra, miközben a világgazdaság lassul. 

Operating,Oil,Well,Profiled,On,Dramatic,Cloudy,Sky
Fotó: Shutterstock 

Az eurózóna a múlt héten recesszióba csúszott, részben a német gyengesége miatt. Kína pandémia utáni fellendülése egyre enerváltabb, míg az Egyesült Államokban, ahol a gazdaság ellenállónak bizonyult, a jegybank szerepét betöltő Federal Reserve szerdán jelezte, hogy az év későbbi részében további kamatemelések várhatók az megfékezése érdekében.

Nem véletlen, hogy április 18. és május 30. között

a spekulánsok megnégyszerezték az amerikai nyersolaj short pozícióit.

Idén sok befektető eltávolodott az árupiacoktól. A Fed kamatemelései megemelték a hitelfelvételi költségeket, s vonzóbbá tették a biztonságosabb befektetéseket, például a kötvényeket és a pénzpiaci alapokat.

A WTI határidős jegyzése 2021-től

A Chevron és a ConocoPhillips részvényei idén 13 százalékot estek, míg az Exxon Mobil nagyjából 5 százalékkal csúszott lejjebb. Az olajcégek a pálya szélére szorultak a mesterséges intelligencia által vezérelt részvényraliban. 

Az árupiacok szélén ülünk, fix kamatozású eszközökbe kapaszkodva

– mondta Michael Kelly, a PineBridge Investments globális vezetője. Amíg Szaúd-Arábia és az OPEC más tagjai az elmúlt hónapokban a termelés visszafogásával próbálták megállítani az olajárak esését, addig a TankerTrackers.com szerint Oroszország tengeri nyersolajexportja idén június 18-ig 11 százalékkal bővült a tavalyi azonos időszakhoz képest. Annak ellenére, hogy a nyugati országok korlátozzák az orosz olaj vásárlását. Ráadásul az online kutatócég becslése szerint az amerikai szankciókkal sújtott iráni szállítmányok is 45 százalékos növekedést mutatnak az előző évihez képest. 

A keresleti oldalon eközben visszaesést látunk, a feldolgozóipar globálisan zsugorodik

– véli Saad Rahim, a Trafigura vezető elemzője. Az Egyesült Államokban és Európában a vállalkozások visszafogták az importot, csökkentve a globális keresletet az üzemanyagpiacon.