Az Alphabet után a Facebookot üzemeltető Meta Platforms is alaposan meglepte erős teljesítményével a Wall Street-i elemzőket. Mark Zuckerberg cégének részvényárfolyama 7,5 százalékos ugrással honorálta a szerdai amerikai tőzsdezárás után közzétett második negyedéves gyorsjelentés számait.
A hirdetési bevételek váratlanul magas, 12 százalékos bővülésének köszönhetően a Meta összbevétele 11 százalékkal, 31,99 milliárd dollárra nőtt a június 30-án zárult negyedévben, szemben a Refinitiv 31,12 milliárd dolláros elemzői konszenzusával. Még látványosabban, 16 százalékkal, 7,79 milliárd dollárra nőtt a negyedéves adózott bevétel, ez egy részvényre vonatkoztatva (EPS) 2,98 dollárt jelent az egy évvel korábbi 2,46 dollárhoz képest. Ezen a soron 7 centtel múlták felül az előzetes várakozásokat.
A vállalatnál végrehajtott 14 százalékos, 21 ezer fős leépítés egyszeri hatása a kiadási oldalon is megmutatkozott, a költségek 10 százalékkal, 22,61 milliárd dollárra nőttek, ugyanakkor ami fontos, a Meta meg tudta őrizni 29 százalékos üzemi haszonkulcsát, ami innentől a szerkezeti átalakításoknak és a költségcsökkentések elhúzódó hatásának köszönhetően növekedésnek indulhat.
Nyomást gyakorol a marzsra a mesterséges intelligenciával (MI) kapcsolatos fejlesztések hatalmas forrásigénye
és a napokban kirobbanó sikerrel útjára indított ellen-Twitter, a Threads, amely egyelőre viszi a pénzt, hiszen hirdetési bevételeket még nem termel, ezt majd a megfelelő nagyságú felhasználótábor elérése utánra tervezik Zuckerbergék.
A kiadások bővülése a folyó és a következő üzleti évben is folytatódik, erre előre felkészítette a befektetőket a Facebook alapító-vezérigazgatója, jelezve, hogy a későbbi hozamnak az árát most kell megfizetni, s nem szabad a konkurencia előrenyomulását ölbe tett kézzel szemlélni.
Az MI-keretet csak jövőre emelik meg jelentősen, de erre vonatkozóan számokat nem közöltek. A hardverfejlesztések mellett a „szoftverre” is ügyelnek, a vállalati szürkeállományt mérnökök garmadájával gyarapítják, s ez béroldalon is meg fog mutatkozni. Az elbocsátások után, június végén a létszám 71 469 volt a Meta Platformsnál.
A jövőbe történő befektetésként kezelik, és görcsösen ragaszkodnak a metaverzumorientált technológiák fejlesztéséhez, ami 2021-es indulása óta 40 milliárd dolláros veszteséget hozott a Meta számára.
A többi között a kiterjesztettvalóság-szemüvegek fejlesztéséért felelős Meta Reality Labs egység a negyedévben csak 276 millió dolláros bevételt hozott, szemben az egy évvel korábbi 452 millióval. Vesztesége viszont 3,7 milliárd dollár volt, azaz garantálható, hogy túllépik az idei évre tervezett 5 milliárd dolláros veszteséglimitet, sőt jövőre még magasabb kiadásokkal és veszteséggel számolhatnak. Tavaly a virtuális üzletág valóságos vesztesége egyébként 13,7 milliárd dollár volt.
S az izgalmak fokozódnak, legalábbis Zuckerberg szerint, aki a gyorsjelentés publikálását követő elemzői tájékoztatón újdonságokban gazdag őszt ígért.
A Llama 2, a Threads, a Reels, a készülő új MI-termékek, valamint a Quest 3 őszi elindítása nagy dobás lesz
– lelkendezett a Meta vezérigazgatója, hozzátéve, hogy házon belül még erős vita folyik arról, hogy mekkora MI-kapacitást és ehhez szükséges infrastruktúrát hozzanak létre, az igények esetleges robbanásszerű növekedésére felkészülve.
A kilátásokról szólva Zuckerberg elmondta, hogy az üzleti évre 88 és 91 milliárd dollár közötti kiadásokkal számol, szemben a korábban jelzett 86–90 milliárdos összeggel. A pluszkiadásokért a Facebook ellen folyó bírósági és versenyjogi eljárásokat okolta, melyek közül az egyik 1,3 milliárd dolláros bírsággal májusban lezárult, és a második negyedév mérlegét rontotta.
Az ír adatvédelmi hatóság által kirótt, a Facebook-felhasználók adatainak Amerikába történt illegális továbbítása miatt kapott bírsághoz még 570 millió dolláros jogi költség is járult – jegyzi meg a Reuters. Eközben egyre több felhasználói adatra kell vigyázniuk a Facebooknál, hiszen
a szolgáltatásaikat napi rendszerességgel igénybe vevők száma egy év alatt 5 százalékkal, 2,06 milliárdra nőtt,
havi rendszerességgel pedig 3 százalékkal többen, 3,03 milliárdan keresik fel közösségi portáljaikat. A Facebook a befektetők szerint is jó irányban halad, ezt tükrözi vissza az árfolyam idei 139 százalékos ralija.