A bevételi rekord összejött, a profitrekordtól viszont messze elmaradt a Tesla a második negyedévben – derül ki szerdai a New York-i tőzsdezárást követően publikált gyorsjelentésből. A globális piacvezető elektromosautó-gyártó 24,927 milliárd dolláros bevétellel zárt, ez 47 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbit úgy, hogy közben belépett a termelésre a Tesla Berlin melletti Grünheidében lévő Gigafactoryja, beérett a sanghaji óriásgyár kapacitásfejlesztése és a texasi Austinban lévő egységben is folyik már valamilyen szinten a termelés. 

Aerial photos show Tesla Gigafactory in Shanghai
A Tesla négy Gigafactoryjában az idén 1,8 millió autót gyárthatnak.
  Fotó: AFP

A Wall Streeten 24,477 milliárd dolláros forgalommal számoltak, azaz a teslások erre 450 millió dollárt még rá tudtak pakolni. A Tesla adózott nyeresége viszont a tavalyi 2,259 milliárdról csupán 2,703 milliárd dollárra nőtt, ami meglehetősen karcsú adat, a tavalyi évzáró rekord negyedév 3,687 milliárdos profitjának a nyomába sem ér. Ezért az emelkedő költségek mellett a Tesla által generált árverseny okolható, amely az egész idei évet áthatja és pozitív hatása főként az eladási statisztikákra van, 

a befektetők lelkesedése az árcédulák vagdosása láttán túlzottnak éppenséggel nem mondható.

Az egy részvényre eső nyereség 91 centes értéke 9 centtel volt jobb el a Refinitiv elemzői konszenzusánál, de a különbözetre nem kaptak magyarázatot. A bruttó üzemi marzsba viszont alaposan belemart az árverseny, négyéves mélypontra küldve a befektetők által kiemelten figyelt mutatót, amely az egy évvel korábbi 25 százalékról 18,2 százalékosra zuhant, az előző negyedévihez képest pedig 1,1 százalékponttal morzsolódott le, ami már joggal aggaszthatja a befektetőket. 

Nem úgy a járműeladások, amelyeknél 466 140 darabos új csúcsot állítottak fel. A kínai árcsökkentési verseny és az Egyesült Államokban a helyben gyártott villanyautók vásárlásához nyújtott 7500 dolláros állami támogatás megtette jótékony hatását, viszont a rendesen erodálta a Tesla egykor irigyelt magas haszonkulcsát. 

SpaceX, Twitter and electric car maker Tesla CEO Elon Musk looks on as he speaks during his visit at the Vivatech technology startups and innovation fair at the Porte de Versailles exhibition center in Paris, on June 16, 2023. (Photo by Alain JOCARD / AFP)
világossá tette, hogy a profitszempontoknál most fontosabb a kapacitások minél teljesebb kihasználása.  Fotó: AFP

Ez azonban hidegen hagyta Elon Musk alapító-vezérigazgatót, aki már áprilisban világossá tette, hogy a bizonytalan gazdasági helyzetben és a verseny éleződése közepette az értékesítés növekedését a profit elé helyezi. Jellemző, hogy a Model Y városi terepjárójuk árát negyedével, 50 ezer dollár közelébe nyomták le az Egyesült Államokban. 

A jelentés publikálását követő elemzői tájékoztatón Elon Musk lehűtötte a kedélyeket, mint mondta, ahogy emelik a kamatokat, úgy csökkentik autóik árát, hogy fenntartsák a keresletet. Figyelmeztetett, hogy a folyó negyedévben a gyártás az átállások és a szokásos nyári karbantartások miatt enyhén csökkenhet, de ennek mértékéről nem szólt.

Pierre Ferragu, a New Street Research elemzője szerint a Tesla árcsökkentési stratégiája működik, az alacsonyabb keresetű családok számára is elérhetővé válnak a cég autói. 

A legrosszabbon már túljutott a cég, amely még így is jobban teljesít az piac által elvártnál.

– mondta a Bloombergnek. A Fed kamatemelési hulláma váratóan már júliusban tetőzik, úgyhogy olyan sokat már nem is kell faragnia Musknak az árakból. A raktárkészletből viszont lehetne, az globálisan 16 napra elegendő. Májusban 15 napos, tavaly júniusban viszont csupán négynapos készlettel rendelkeztek.

Túl sok számmal nem zavarták meg az elemzőket a közleményhez csapott kitekintésükben. 

A Tesla megerősítette 2021 elején tett vállalását, miszerint évről évre 50 százalékkal tervezi növelni autógyártását, 

ezt az idén időarányosan túl is fogják teljesíteni, összesen 1,8 millió villanyautó gördülhet ki a Tesla gyáraiból. Ugyanakkor lesznek olyan évek, amikor a tempó lassabb lesz, de a végcél, Elon Musk mestertervének megfelelően változatlan: 2030-ra évi húszmillió darab autó gyártása. 

A Tesla bőséges likviditással rendelkezik mint a termelés, mind a fejlesztések finanszírozásához. A cég 700 millió dollárral növelte tartalékait, elérve június végére a 23,7 milliárd dollárt. Nyereségvárakozást nem tettek közzé, csak annyit jegyeztek meg, hogy a folytatják a gyártási és működési költségeik csökkentését célzó innovációk bevezetését, s idővel, ahogy a mesterséges intelligenciára (MI) alapozó fejlesztéseik és a szoftverfejlesztéseik beérnek, ezek is növelik majd a profitjukat. 

Új modellek bejelentésével ezúttal sem a csigázták fel az érdeklődést, 

a Cybertruck elektromos kisteherautó sorozatgyártása viszont biztosan megindul az év vége felé Austinban, az első példány épp a hétvégén gördült le a gyártósorról. Emellett folytatják a következő generációs platformjuk kialakítását.

Az első Cybetuck már megszületett, jöhet a folytatás.
Fotó: Tesla

A gyorsjelentésre hűvösen, 0,3 százalékos emelkedéssel reagált a részvényárfolyam, majd az elemzői konferencián hangzottakra négy százalékot esett a piaczárás utáni elektronikus kereskedésben. A Tesla árfolyama egyébként az idén már megduplázódott. Ebben szerepe volt annak is, hogy rivális autógyártók sorra csatlakoztak a Tesla töltési szabványához, ami komoly elismerést és üzleti lehetőséget jelent Muskék számára. A Tesla Model 3-ra kiterjesztett amerikai autóvásárlási támogatás bejelentése is lökést adott a kurzusnak.