Egyszerű Twitter-üzenetben jelentette be a hét végén a Tesla, hogy a texasi Austinben lévő Gigafactoryjában elkészült az első Cybertruck. A futurisztikus külsejű elektromos pick-upra már két éve várnak első kitartó megrendelői, a gyártási folyamat azonban a sorozatosan fellépő nehézségek miatt akadozva halad előre. 

Tesla alapító-vezérigazgató pedig azt vallja, hogy csak tökéletes munkát enged ki a kezei közül – amennyire persze a körülmények hagyják. Ez elengedhetetlen ahhoz, hogy a Cybertruckkal egyből az eladási listák élére kerülhessen a Tesla a túlzsúfolt amerikai pick-up-piacon, amelyet 46 év óta folyamatosan ural a Ford F–150-es széria. 

A detroitiak ráadásul időben eszméltek, s hogy hegemóniájukat fenntartsák, elkészítették, és már javában forgalmazzák az elektromos hajtású F–150-est, a Lightningot, de nem tétlenkedik a GMC, a Chevrolet, a Ram és a Rivian sem. 

A pick-upok az amerikai autópiac egyik legjövedelmezőbb szegmensét alkotják, mellettük még a városi terepjárók (SUV) értékesítésénél tudnak hasonlóan magas haszonkulccsal dolgozni a gyártók 

írja a Reuters.

cybertruck tesla
Minden időjárási körülmény között megállja a helyét a Cybertruck – ígérik.
Fotó: Tesla

Ha egyszer a Cybertruck gyártása beindul, nem lesz megállás. Austinban a startpisztoly az év vége felé dördülhet el a sokadszor átírt forgatókönyv szerint, s a még hatályban lévő, a májusi Tesla-közgyűlés előtt elhangzott ígéret szerint évente negyedmilliós darabszámmal. Persze a termelés felfuttatása, mint minden ilyen esetben, fokozatos lesz, a menet közben észlelt hibákat ilyenkor kell kijavítani. 

A fogadtatás frenetikusnak ígérkezik, a Cybertruckra eddig a cég által hivatalosan meg nem erősített információk szerint 1,7 millió megrendelés futott be. 

Ez eleve hét évre szóló megrendelésállomány, a szállítási határidőt három évre saccolta a Tesla. Csakhogy a szám csalóka: száz dollárt elég letenni ahhoz, hogy valakit megrendelőként regisztráljanak, s ha rátesz még negyven dollárt, akkor kap egy Broken-Glass Cybertruck-pólót is, önkritikusan emlékeztetve a 2019-es nagy show-műsor keretében bemutatott jármű törhetetlennek ígért, de a nyilvános tesztelésen sajnálatosan simán betörő szélvédőjének esetére. 

Elon Musk's Tesla unveils electric pick-up 'Cybertruck'
A törhetetlen szélvédővel befürdött Elon Musk, a Cybertruckkal azonban aligha fog mellélőni.
Fotó: AFP

A megrendelés fejében az asztalra letett százdolláros egyébként visszajár, ha menet közben az illető meggondolná magát. Ráadásul az ár is kérdéses, hiszen csak közvetlenül a gyártás beindításakor közlik az előzetes hírek szerint. 

A 2019-es bemutatón elhangzott 39 900 dolláros alapárért a vevő egy hátsókerék-meghajtású, egymotoros változatot kaphat kézhez. A kétmotoros, összkerék-meghajtású modellt 50 ezer dollártól mérik, a hárommotoros csúcsváltozat pedig 70 ezer dollárt kóstálhat.

A beszállítói láncnál fel-felbukkanó anomáliák orvoslása s főleg a 4680-as akkumulátortechnika bevezetése körüli kapacitásgondok nehezítették eddig a tömeggyártás elindítását. Szó volt arról is, hogy a korábbi, 2170-es technológiájú akkumulátorok befogadására is alkalmassá teszik az eleve a 4680-asokra tervezett Cybertruckot, de Elon Musk nyilatkozataiból arra lehet következtetni, hogy ezt az ötletet elvetették, és mire odaérnek, a 4680-asok gyártása is lépést tud tartani az igényekkel.