A kontinensnyi Ausztrália légi járatainak több mint 60 százalékát üzemeltető társaság vezetése jelezte, hogy a viteldíjak további emelésére fog kényszerülni, hogy áthárítsa az üzemanyag drágulásából fakadó többletköltségeit, és próbálja szinten tartani nyereségtermelő képességét – ha már javítani nem tud rajta. 

Aircraft A380 Dresden
08 November 2021, Saxony, Dresden: A Qantas Airways Airbus A380 stands behind a windsock before take-off at Dresden Airport. The aircraft will make the long-haul flight to Sydney after maintenance work at Elbe Flugzeugwerke (EFW). Photo: Sebastian Kahnert/dpa-Zentralbild/dpa (Photo by Sebastian Kahnert / dpa-Zentralbild / dpa Picture-Alliance via AFP)
A Qantas rekordnyereséget ért el, megítélése viszont rekordmélyre süllyedt. Fotó: Sebastian Kahnert / AFP

Május óta az olajárak 30 százalékkal emelkedtek, ez féléves szinten 200 millió ausztrál dolláros többletkiadás a légitársaság számára, amelynek kerozinszámlája ezzel 2,8 milliárd dollárra nő a folyó üzleti fél évében. 

Ha a következő hetekben is tartósulnak, vagy még emelkednek is az üzemanyagárak, akkor finomhangolnia kell a rendszert, ez pedig nem megy áremelések nélkül – utalt a szomorú kilátásokra a Qantas vezetése.

Owen Birrell, az RBC Capital Markets elemzője szerint a vállalat valószínűleg egyelőre lenyeli a magasabb üzemanyagköltségeket, de amint a megcélzott árrések nyomás alá kerülnek, kapacitáscsökkentéssel és emelt tarifákkal igyekszik majd visszaszedni a kiengedett összegeket.

A profitfigyelmeztetésnek is beillő bejelentésre 2,5 százalékkal csökkent a Qantas árfolyama az ausztrál tőzsdén. 

A légitársaság irányítását a 24 millió dolláros végkielégítéssel távozó Alan Joyce-tól a nyáron átvevő Vanessa Hudsonnak a kiadások kordában tartása mellett az előző vezetés idején felhalmozott „ügyfélkapcsolati problémák” kezelésével is foglalkoznia kell. 

A légitársaság renoméját botrányok sora tépázta meg, mivel a pandémiát követő, rekordnyereséghez vezető utazási hullámra nem készült fel rendesen, emiatt sorozatos járattörlések, elveszett bőröndökről szóló rémtörténetek borzolták az utasok kedélyét. 

Rontott a helyzeten, hogy a társaságot beperelte a fogyasztóvédelmi hatóság, miután szándékoltan olyan járatokra is eladott jegyet, amelyekről tudta, hogy törölni fogják. Nem kis tételről, több ezer járatról van szó. 

Emellett a koronavírus-járvány kitörésekor a hermetikusan lezárt ország piacvezető légitársasága költségei csökkentésére ezrével rúgta ki a dolgozóit, csakhogy ezt – amint azt bírósági ítélet is megállapította – a jogszabályok megsértésével tette, miközben kétmilliárd dolláros támogatást vett fel a kormánytól a veszteségei kezelésére és a munkahelyek megtartására.

A Qantas Airways árfolyama 2020-tól
 

A cég a pandémia tetőfokán csupán tizenegy hétre volt a teljes anyagi összeomlástól, amit úgy sikerült elkerülnie, hogy földre parancsolta flottája majd 90 százalékát, és fizetés nélküli szabadságra küldte a tömeges járattörlések miatt feleslegessé váló személyzetet. A Qantas jószerével csak belföldön tudott repülni, tartva attól, hogy nemzetközi járatainak utasai behurcolják a vírust.

Az ügyfélkapcsolatok javítását a Qantas első női vezérigazgatója kiemelt feladatának tekinti, ennek jegyében az imázsjavító intézkedésekre félretett 150 millió ausztrál dolláros keretet 80 millióval megtoldotta. Ez átszámítva 54,5 milliárd forintnak felel meg. Már csak a keret optimális felhasználását kell kidolgozni. 

Ami biztos, az utasokkal való kommunikációt magasabb szintre emelik, ehhez jelentősen növelik az ügyfélszolgálataikon a panaszokat, kéréseket fogadó személyzet létszámát, és képzésükre is több energiát fordítanak – írja a Reuters. A panaszok elbírálásánál kukacoskodás helyett méltányos eljárást ígérnek, továbbá a fedélzeti étkeztetés, a catering minőségének javítása is a céljaik között szerepel.