A vasárnap tartott helyi népszavazáson az alsó-bajorországi Straßkirchen polgárai – hatalmas részvételi arány mellett – elsöprő többséggel támogatták, hogy a BMW új akkumulátorgyárát a település közelében építsék fel – közölte a helyi önkormányzat.

Mount,Charleston,,Nevada,/,Usa,-,January,1
A BMW i8-as elektromos modellje. Fotó: Shutterstock

A müncheni székhelyű BMW évente 600 ezer nagyfeszültségű akkumulátort akar szűkebb pátriájában összeszerelni az elektromos autóihoz.

A népszavazást az „Élhető Gäuboden” – Gäuboden a Straßkirchent is magában foglaló járási szintű terület – polgári kezdeményezés kényszerítette ki. A helyi önkormányzat korábban egyértelműen támogatta a 3200 munkahelyet teremtő zöldmezős beruházást.

Straßkirchen lakói amúgy az önkormányzat és a civil kezdeményezés által feltett kérdésre is szavazhattak. Az előzetes eredmények szerint az önkormányzat gyártelepítést támogató javaslatára 75,3 százaléknyi igen szavazat érkezett, 24,7 százaléknyi nem szavazat ellenében. A gyárat ellenző polgári petícióra pedig 29,6 százalék szavazott igennel és 70,4 százalék nemmel. Az önkormányzat szerint a részvételi arány 76,9 százalék volt.

A BMW számára stratégiai jelentőségű lesz az új akkugyár 

A Bayerische Motoren Werke számára a Straßkirchen és a szomszédos Irlbach település közötti területen épülő gyár stratégiai jelentőségű lesz, hiszen innen láthatják el akkumulátorokkal a 40 kilométerre fekvő Dingolfingben, valamint a szintén közeli Regensburgban és Münchenben található, elektromos autókat előállító üzemeiket.

Az új telephely közel lesz az A3-as és az A92-es autópályákhoz is. A nagyméretű, nehéz akkumulátorokat így elektromos teherautókkal közvetlenül az autógyárakba szállíthatják, azaz nem kell további raktárakat felhúzniuk.

Ha a polgárok a gyár ellen döntöttek volna, a prémiumautó-gyártó valószínűleg egy Bajorországon kívüli helyszínt választott volna – szivárgott ki a müncheni központból.

Straßkirchen lakosai a közös jövő mellett szavaztak, így helyben arathatjuk le az elektromos mobilitásra való átállásban rejlő lehetőségeket

– mondta Milan Nedeljkovic, az igazgatótanács termelésért felelős tagja. Az IG másik tagja, Ilka Horstmeier szerint pedig az eredmény jelzésértékű egész Németország számára.

A népszavazást megelőzően a fél szemükkel már az október 8-i tartományi választásra is figyelő bajor politikusok többsége is az akkugyár mellett foglalt állást. Markus Söder (CSU) miniszterelnök az X-en (korábban Twitter) „jó jelnek nevezte az eredményt a régió és a bajor gazdaság számára”. Hubert Aiwanger gazdasági miniszter (Szabad Választók) pedig egyenesen megköszönte a polgároknak, hogy jó döntést hoztak a polgárok.

Bajorország autóbarát marad

Bajorország így továbbra is autóbarát marad, bár természetesen fájó, hogy értékes mezőgazdasági területre épül a gyár, de végül is az előnyök felülmúlják a hátrányokat

– tette hozzá.

Thomas Spötzl, az „Élhető Gäuboden” kezdeményezés szóvivője ellenben csalódottságának adott hangot.

A gyár ellenzői egyebek mellett a forgalomnövekedésre, az értékes mezőgazdasági területek elvesztésére és a helyi vállalatok szakmunkáshiányának súlyosbodására figyelmeztettek.

 

A BMW-részvények árfolyama a fentiek ellenére hétfő délelőtt 1,3 százalékkal, 98 euró alá esett.

Az év eleje óta több mint 14 százalékkal erősödött papírokat a Refinitiv elemzői konszenzusa 110 eurós medián célár mellett tartásra ajánlja.