Sok csillag szerencsés együttállása kell ahhoz, hogy az évtized közepére a Tesla teljesítse ígéretét, és 25 ezer dolláros új modelljével valódi tömegigényeket elégítsen ki, s az elektromos autózás kínálati oldalát szinkronba hozza a megfizethető villanyautókra éhes fogyasztók igényeivel. 

CHINA-SHANGHAI-TESLA-GIGAFACTORY (CN)
(201124) -- SHANGHAI, Nov. 24, 2020 (Xinhua) -- Employees work at the Tesla Gigafactory in Shanghai, east China, Nov. 20, 2020. U.S. electric car company Tesla in 2019 built its first Gigafactory outside the United States in the new Lingang area, with a designed annual production capacity of 500,000 units. The Tesla Shanghai Gigafactory broke ground in early 2019 and delivered its first batch of made-in-China Model 3 sedans one year later.    With the second-phase project of its gigafactory under construction, Tesla expects to start the mass production of made-in-China Model Y vehicles in the first half of 2021. (Xinhua/Ding Ting) (Photo by Ding Ting / XINHUA / Xinhua via AFP)
A sanghaji Gigafactory gyártókapacitása már elérte a mágikus egymillió darabot. Fotó: Ding Ting

alapító-vezérigazgató eddig nem panaszkodhatott arra, hogy nem volt szerencséje, mérnökcsapata pedig az innovációt, a gyártástechnológiát emelte olyan színvonalra, amelyre a Tesla mögött kullogók egyelőre csak vágyakoznak. S hogy ez így is maradjon, a Teslának állandó megújulásra van szüksége.  A versenyelőnyt a cég a kutatás-fejlesztésre költött milliárdokkal tudja megtartani, ám az 

a márciusban kitűzött cél, hogy a gyártási költségeket megfelezzék, sokak számára utópisztikusnak tűnik. 

De nem Musknak. A Reuters öt, a Tesla gyártásfejlesztését jól ismerő forrásból megtudta, hogy a vállalat közel jár már egy olyan újításhoz, amely lehetővé tenné, hogy egy villanyautó szinte teljes összetett alsó teherhordó egységét egyetlen darabban, egyszerre és egy munkafázisban préselje ki, miközben ennek a munkafolyamatnak a végrehajtásához egy hagyományos autógyártónak jelenleg csaknem négyszáz alkatrészre van szüksége. 

Ezeket ugyan többnyire robotok szerelik össze, de ahány hegesztés, annyi potenciális hibaforrás keletkezik, ami végső soron a minőség rovására mehet. A Tesla gyakorlatilag azt a Gigapress rendszert fejleszti tovább partnereivel, amelyet a Model Y crossover esetében már alkalmaz a Berlin melletti Grünheidében felhúzott Gigafactoryjában, s amelyet a Cybertruck elektromos pick-up texasi, valamikor még az idén meginduló sorozatgyártásánál is alkalmazni akar. 

20 March 2023, Brandenburg, Grünheide: Employees of the Tesla Gigafactory Berlin Brandenburg work on a production line of a Model Y electric vehicle. The Tesla plant was opened and put into operation on March 22, 2022. In the meantime, about 10,000 people are employed there. (to dpa "One year of Tesla plant in Germany - showcase factory and object of dispute") Photo: Patrick Pleul/dpa (Photo by PATRICK PLEUL / DPA / dpa Picture-Alliance via AFP)
A németországi gyárban készülő Tesla Model Y jelenleg Európa legnagyobb darabszámban értékesített autója. Fotó: AFP

A 6000-9000 tonnás szorítónyomású hatalmas gépek a jármű első és hátsó szerkezetét préselik ki, a következő, forradalmi lépés az lesz, hogy a középső, akkumulátortartó konzollal bővítik az egyben elkészítendő karosszériaelemet. Ezzel rengeteg időt és munkafázist tudnak megspórolni, s a Gigapress alkalmazásával szakértők szerint garantáltan nyereséges tud maradni a Tesla autógyártása, s amellyel új fegyver vethető be az éppen most folyó árcsökkentési háborúban. 

És akkor a Telsa korábban irigylésre méltó haszonkulcsa is megkezdheti a felfelé kapaszkodást – a befektetők nem kis örömére. Ha beválik a rendszer, és friss lendületet kap a gyártás, azzal egyszersmind lehetővé válik, hogy a jelenleg hat-nyolc éves modellváltási ciklusokat lerövidítsék a Teslánál, hiszen 

az új technológiával 18-24 hónapnál nem kell több egy új modell kifejlesztéséhez az alapok lefektetésétől az utolsó csavar helyének kijelöléséig. 

Ez a folyamat még a leginnovatívabb konkurenseknél is kettő-négy évig tart. Úgy tudni, az új gyártástechnológiát elsőként a Tesla jelenleg még a tervezőasztalon létező olcsó modelljénél fogják alkalmazni. A Reuters forrásai szerint erről még szeptemberben meghozhatják a végső döntést.

A műszaki kivitelezés nem lesz sétagalopp. A nagy méretű alkatrészek óriási öntőformáinak a megtervezése látszik a legösszetettebb feladatnak, s az, hogyan lehet az öntvényekbe belső bordákkal olyan üreges segédvázakat beépíteni, amelyek egyfelől a súlycsökkentést szolgálják, ugyanakkor a keret masszivitását és az ütközésbiztonságot is növelik. 

SpaceX, Twitter and electric car maker Tesla CEO Elon Musk looks on as he speaks during his visit at the Vivatech technology startups and innovation fair at the Porte de Versailles exhibition center in Paris, on June 16, 2023. (Photo by Alain JOCARD / AFP)
Elon Musk mindet egy lapra tett fel – ez eddig bejött neki. Fotó: AFP

Ehhez a Tesla brit, német, japán és amerikai tervező és öntő szakemberek segítségét veszi igénybe, akik az újításokhoz a 3D-s nyomtatást és ipari homokot használnak fel. Más szakértők szerint a 1,5 négyzetméternél nagyobb felületű részegységek egyben történő kiöntése rendkívül költséges, emellett számos, elsősorban stabilitási kockázattal jár, amit kezelni kell. 

Egy ilyen öntőforma létrehozása 1,5-4 millió dollár közötti összegbe kerül, s akkor még nem biztos, hogy garantáltan üzembiztos szerkezetet kapnak a használatával. Minden egyes változtatás egy ilyen présformán dollárszázezrekbe kerülhet

– mondták a Reuters forrásai. Márpedig egy nyomóforma féltucatnyi vagy még több finomításra szorulhat ahhoz, hogy a zaj és a rezgés, az illeszkedés és a kivitel, az ergonómia és a törésbiztonság szempontjából tökéletes szerszám születhessen, épp ezért a legtöbb autógyártó ezt az utat kiugróan magas költségigénye miatt üzletileg vállalhatatlannak tartja. De azért figyelik, merre megy a Tesla. 

Elon Musk mindenesetre állja a pénzügyi kockázatokat, az egybeöntött alváz víziójából nem enged. Két éven belül kiderül, hogy jól látta-e a jövőt.