Erősen kezdték az őszt az európai diszkont-légitársaságok, a turisztikai főszezon lecsengését követően is rengeteg utast szállítottak szeptemberben.

Erősen kezdték az őszi szezont az európai fapadosok. Fotó: AFP

A Ryanairt 17,4 millió utas választotta múlt hónapban, ami másfél millióval elmarad az augusztusi rekordforgalomtól, éves alapon azonban így is 9 százalékos a bővülés.

Az ír társaság gépeinek kihasználtsága a hónap folyamán indított 97 350 járatán átlagosan 94 százalékos volt, éppen annyi, mint tavaly ilyenkor, és az előző hónaphoz képest is mindössze 2 százalékponttal csökkent az átlagos töltöttségi szint.

A jövő márciusban záruló 2024-es üzleti év egészére 9 százalékos forgalombővüléssel és rekordszámú, 183,5 millió utassal tervez a Ryanair. Michael O’Leary vezérigazgató múlt héten optimistán nyilatkozott az őszi forgalomról is, kiemelve, hogy a foglalások 4-5 százalékkal magasabbak a tavalyinál.

A Wizz Air még ír riválisánál is dinamikusabb bővülést tudhat maga mögött, a magyar hátterű diszkont-légitársaság 5,5 millió utast szállított az első őszi hónapban, 21 százalékkal többet, mint egy évvel ezelőtt. Forgalmának bővülése továbbra is jócskán felülmúlja a kapacitások növelését, amely 14 százalékkal emelkedett az elmúlt 12 hónapban. A járatok kihasználtsága ennek megfelelően nagyot javult. Szeptemberben 92,4 százalékos kihasználtsággal üzemeltette járatait a Wizz Air, míg egy éve még átlagosan az ülőhelyek 13 százaléka maradt üresen.

A Ryanair árfolyama 2023-tól
 

A keddi kereskedést enyhe, 0,3 százalékos emelkedéssel kezdték mindkét társaság részvényei, január óta a Ryanair kurzusa 30 százalékot emelkedett, az évet nagy ralival indító Wizz Air ugyanakkor a nyár eleje óta leszálló ágba került, és már csak alig másfél százalékkal áll magasabban az árfolyam, mint 2023 indulásakor.

A Wizz Air november 9-én, a Ryanair pedig három nappal korábban teszi közzé első üzleti fél évének pénzügyi számait.