Már csak egy napjuk van arra az autóvásárlást fontolgató kínaiaknak, hogy normál áron hozzájussanak a Tesla Sanghajban gyártott növelt hatótávolságú modelljeihez, a 3-as szedánhoz és az Y crossoverhez. A kiszivárgott (vagy kiszivárogtatott) hírek szerint azonban az alapmodellek sem ússzák meg, az Auto Home információi szerint esetükben is vastagabban fog a Tesla kereskedőinek ceruzája, de előbb meg akarják várni, hogy a csütörtöki áremelés milyen visszhangot vált ki a piacon. 

Hong Kong Tesla Upgraded Model 3 Launch
A ráncfelvarráson átesett Tesla Model 3-as már kapható a kínai piacon. Fotó: NurPhoto via AFP

Megfigyelők szerint a Tesla változtatott korábbi marketingstratégiáján, amikor is a vállalat a honlapján jelezte az árváltozásokat, azaz idén a csökkentéseket, illetve a közösségi médián keresztül tette közé a jó híreket. 

A kiszivárogtatásos technikával a vásárlásban gondolkozó, de még ingadozó érdeklődőket szeretnék most gyors döntésre ösztökélni. A Model 3-ast jelenleg két változatban kínálják a kínaiaknak, a hátsókerék-meghajtású alapmodell 259 900 jüantól indul, ez átszámítva 12,65 millió forintnak felel meg. 

Trendforduló jön a Tesla árpolitikájában?

Az összkerék-meghajtású Long Range változat 295 900 jüant kóstál, ez 14,39 millió forinttal egyenértékű. A Model Y-t három verzióban is gyártják, a „fapadosért” 263 900 jüant (12,84 millió forint), az összkerék-meghajtású Long Range változatért 299 900 jüant (14,59 millió forint), míg a csúcskategóriás Performance-ért 363 900 jüant (17,70 millió forint) számítanak fel. Érdekesség, hogy 

cége marionettbábuként rángatja az árcédulákat, 

a Model Y Long Range és a Model Y Performance árát augusztus közepén 14 ezer jüannal csökkentette, hogy aztán az utóbbiét október végén fillérre ugyanennyivel megemelje. Meglehet, hogy ugyanez a sors vár most az előbbire is. A kínai média ugyanis csak a Tesla áremelési szándékát domborította ki, afelől viszont kétségek között hagyja az embereket, hogy milyen pluszkiadással szembesülnének, ha mégis halogatják az autóvásárlást. 

A Teslának egyébként jó oka van az áremelésre, ugyanis az utóbbi két hónapban mind a Model 3, mind a Model Y esetében újabb, ráncfelvarráson átesett változat forgalmazását kezdte meg. 

A Tesla részesedése közel tízszázalékos az új generációs autók kínai piacán. Fotó: WANG ZHAO/AFP

Előbbi felfrissített, de technikai tartalomban minimálisan megváltoztatott verzióit október 19-étől árulják a világ legnagyobb autópiacán. Az „új”, világítástechnikailag módosított, feltuningolt kezelőfelületet és nagyobb kerekeket kapott Model Y október 1-jétől rendelhető Kínában, s 15-étől már át is vehették első példányait az időben ébredő vásárlók. 

A helyi autókereskedelmi szakmai szervezet, a China Passenger Car Association (CPCA) friss adatai szerint 

a Tesla októberben 72 115 elektromos autót adott el, mindössze 411-el többet, mind egy évvel korábban, 

viszont szeptemberhez képest 2,64 százalékos, 1958 darabos a csökkenés a forgalomban. Ezt azonban az átszerszámozással járó leállásokat tekintve nem jelentős különbség.

Az októberi előzetes statisztikai adatok szerint a Tesla az új generációs (NEV), azaz elektromos, tölthető hibrid és hidrogéncellás autók piacának 9,4 százalékát fedi le járműveivel. A CPCA 765 ezer NEV eladásával kalkulál, korábbi becslését 15 ezerrel írta felül. Ez a mennyiség tavaly októberhez képest 39, idén szeptemberhez viszonyítva pedig 3 százalékos bővülést jelent. 

Új generációs autók* havi értékesítése Kínában
 

Az év első tíz hónapjában értékesített 5,952 millió NEV pedig 34 százalékos növekedést mutat az egy évvel korábbi azonos időszakához képest. Mondani sem kell, hogy ez új rekord a pandémiát követően immár ismét töretlenül fejlődő kínai új generációs autók piacán. A teljes piacon 2,026 millió személyautó talált gazdára októberben, tíz százalékkal több, mint egy évvel korábban. 

A teljes értékesítésen belül a NEV-ek részarány már a 38 százalékot közelíti. 

Az első tíz hónap mérlegében 17,26 millió személyautó szerepel, ez 3 százalékos pluszmennyiséget jelent.