A Zara nem tart a kínai konkurenciától, erős ünnepi szezonra készül
Bár nyeresége nagyot ugrott, a divatáruk értékesítésében lassulást mutatott ki az Inditex a február és október közötti időszakról. A Zara divatmárka tulajdonosa, egyben a világ legnagyobb ruházati kereskedőlánca 11 százalékkal, 25,61 milliárd euróra bővülő forgalomról számolt be a szerda reggel közzétett gyorsjelentésében, ez azonban alatta marad az egy évvel korábbi időszakban elért 19 százalékos dinamikának.

Fotó: Robun Utrecht / AFP
Az első fél évben az Inditex 13,5 százalékos forgalomnövekedést és 40 százalékos nettó profitnövekedést könyvelhetett el, azaz az őszi hónapokban már nem tudta tartani ezt a tempót. Persze ebben az is közrejátszott, hogy a fekete péntek hetében a Zara boltjaiban 40 százalékos engedménnyel adták a ruhákat.
A gyorsjelentés zárását követő, december 11-ével zárult hat hétben a forgalma 14 százalékkal nőtt, és az ünnepi szezonra vonatkozó kilátásai is javultak. Az Inditex számára azonban a Hennes & Mauritz a viszonyítási alap, a divatcikk-kereskedelemben a második helyen álló svédek pedig az előzetes becslések szerint gyengébben muzsikálnak náluk.
A spanyol társaság vezetése a lassabb tempót ezúttal az inflációs hatásokkal magyarázta,
az emberek jobban odafigyelnek a költéseikre, és legkönnyebben a ruhatáruk frissítéséről hajlandók lemondani. Ez így történt a pandémia idején is, azt viszont hatalmas keresletbővülés követte. Ebben most, úgy tűnik, kisebb szünetet tartanak a vásárlók.
A divat rezdüléseire azonnal friss kollekciókkal reagáló Inditex a történelmi szintekre felfutott infláció ellenére is árat tudott emelni, sőt, pluszköltségeit teljes egészében át tudta hárítani a vásárlóira, akik ezt tolerálták is.
A költségek kordában tartásában szerepet játszott az is, hogy
az Inditex a fizikai üzlethálózatból egyre inkább a hatékonyabban dolgozó online térbe tereli át vásárlóit,
ezzel a távol-keleti feltörekvő fast fashion e-kereskedők – mint a Temu és a Shein – példáját követi. Az üzlethálózat fejlesztésében a nagyobb forgalmúakra fókuszálnak, a kisebbeket inkább bezárják, miközben a logisztikai fejlesztésekre nem sajnálják a pénzt, ott az online megrendelt áruk kiszállítási idejének lerövidítése a cél.

A feszes gazdálkodás meg is hozta az eredményét, az Inditex háromnegyed éves adózott nyeresége 32,5 százalékkal növekedve elérte a 4,11 milliárd eurót. Ez gyakorlatilag egybecseng az LSEG elemőzi várakozásainak, s az iparági szakértők továbbra is bíznak abban, hogy az Inditexnek vannak mobilizálható tartalékai, és az igényes vásárlók nem fognak elpártolni tőle, sőt gyarapítani tudja a táborát.


