Minden nehézség ellenére jó évet zárt az amerikai autópiac, egyes eladási statisztikák már a pandémiát megelőző szinteket idézik. A Wards Intelligence előzetes adatai szerint tavaly 15,5 millió új személygépkocsit értékesítettek a világ Kína mögött már csak másodiknak számító autópiacán. 

Houston,,Texas,Usa,-june,28,,2023,-,Gmc,Sport,Utility
A benzinfaló monstrumok korszaka még nem járt le, ezt a kategóriát képviseli a GMC is.
  Fotó: Shutterstock

Ez 13 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbi mennyiséget, miközben az autógyártók folyamatosan a keresletet visszahúzó tényezőkkel riogatták a közvéleményt. 

Kétségtelen, hogy a magas kamatokkal sikerült visszafogni a történelmi szintekre emelkedett inflációt, amelynek elszabadulásában a sorozatos áremelései révén a járműiparnak is megvolt a maga szerepe, ugyanakkor a hitelezés egyidejű megdrágulásával az autóvásárlás is hátrébb csúszott a legtöbb amerikai család bevásárlólistáján. 

Segített az év végi készletkisöprés

Az ilyen gazdasági környezetben felmutatott 13 százalékos, fizikailag mintegy 600 ezer járművet jelentő piacbővülés elemzők szerint megsüvegelendő. Ez volt sorozatban a harmadik év, amikor az amerikai fogyasztók 500 milliárd dollárnál is többet hagytak az autókereskedőknél a J. D. Power számításai szerint. 

Igaz, utóbbiak decemberben már csak a nagyvonalú ösztönzőknek és a felkínált diszkontoknak köszönhetően tudták fenntartani a növekedési dinamikát, s hogy készletkisöpréssel túladjanak a telepeken porosodó korosabb modelljeiknek, helyet csinálva a 2024-es évjáratnak. 

javított_Amerikai újautó-értékesítések
 

Az utóbbi két évben egyébként az akciózás legfeljebb a kiemelkedő haszonkulccsal dolgozó Teslára volt jellemző, a többiek kitartottak amellett, hogy árujuk egy centtel sem ér kevesebbet, mint az árcédulán feltüntetett összeg.

A járműeladások folyamatos fellendülése egyszersmind megerősítette azokat prognózisokat, melyek szerint az amerikai gazdaság nem fordul recesszióba, és kezelni tudja a gyors kamatemelések által okozott sokkot. Igaz, többen arra figyelmeztetnek, hogy a magasabb hitelfelvételi költségek az idén még nyomást gyakorolhatnak a keresletre – írja a Reuters.

Év közben számos hír érkezett az elektromosautó-eladások hanyatlásáról, s hogy az átmenet erőltetése negatívan hat vissza az ágazat normális fejlődésére, amire hivatkozva a detroiti hármak – General Motors (GM), Ford és Stellantis – sorra finomították az átállási stratégiájukat és kurtították meg az ehhez pántlikázott összegeket. 

A korszakváltást legfeljebb lassítani lehet, elkerülni nem, 

erre utal, hogy a 2023-as előzetes összesítésben a Cox Automotive piackutató becslése szerint 8 százalékos arányt képviselnek a villanyautó-eladások a teljes értékesítésben. Ez az arány szerintük az idén már elérheti a 10 százalékot is. Úgy látják viszont, hogy a magas kamatok ezt a szegmenst különösen negatívan érintik a továbbiakban. Az AutoForecast Solutionsnál csak a kereslet dinamikájának mérséklődését vetítik előre.

A General Motors stabilizálta első helyét

Az amerikai autópiacon a befutó 2022 után tavaly is a General Motors volt, amely 2 594 698 autót értékesített, az előző évinél 14,1 százalékkal többet, s amely a pandémia óta a legerősebb évét zárta. 

Nem is akármilyent, hiszen az elhúzódó őszi bérsztrájk ideiglenes gyárleállásokkal járt, és 1,1 milliárd dollárjába került a vállalatnak. A béralku költsége 2028-ig várhatóan 9,3 milliárd dollárral dobja meg a General Motors kiadásait.

Az őszi sztrájkok számláját a következő években fizetik meg.
  Fotó: AFP

A csoportban a Buick márka 61 százalékos előrelépése volt a leglátványosabb (167 030 darab), a legnagyobb hatást viszont a Chevrolet 13,1 százalékos bővülése (1 716 280 darab) gyakorolta a statisztikára. A GMC és a Cadillac is javított éves teljesítményén 8,9, illetve 9,3 százalékos plusszal. A GM 75 883 elektromos autót értékesített, ennek derékhadát 62 045 darabbal a Chevrolet Bolt adta.

Januártól több elektromos modellje is elesik az állami vásárlástámogatási adókedvezménytől, a GM ugyanakkor közölte, hogy saját zsebből állja a kedvezményt érintett modelljeinél, köztük az egyre népszerűbb Cadillac Lyriqnél.

A detroiti autógyártó arra számít, hogy a robusztus kereslet 2024-ben is fennmarad, és 16 millió darabos iparági összértékesítést vár az évre.

Az elektromos Cadillac Lyriqből első évében 9154-et adtak el az Egyesült Államokban.
Fotó: Hector Retamal / AFP

Az új évet a GM 457 ezres raktárkészlettel indította, azaz bőven van miből válogatniuk a potenciális vásárlóknak. Ez nagyjából négy-öt évre elég is lenne a teljes magyar autópiac számára.

A világelső Toyota Amerikában most is csak második tudott lenni, noha az itteni gyártását nem hátráltatták a japán egységeiknél időszakokként előfordult lefagyások. A Toyota éves eladásai 6,6 százalékkal, mintegy 2,25 millió járműre nőttek. 

Toyota–Tesla-versenyfutás amerikai földön

Ezen belül a hidrid és az elektromos járműveik forgalma 30,4 százalékkal, 657 327-re nőtt, részarányuk a teljes forgalomban 29,2 százalékot tett ki. A tisztán elektromos hajtású modellkínálatuk még mindig a Toyota BZ4X és a Lexus RZ városi terepjárókra (SUV) szorítkozik, ezekből 14 715 darabot tudtak eladni. 

Jakarta,indonesia-march,22,2013:,Selective,Focus,On,A,Row,Of,New,Toyota
Vevőre váró Toyoták. A japán cég villanyautós kínálata egyelőre két modellre szorítkozik.
Fotó: Shutterstock

A Toyota egyébként éles versenyben van a Teslával az új generációs autók amerikai eladásait tekintve, de győztest még nem lehet hirdetni, mert a Tesla később közli a negyedik negyedéves amerikai értékesítési statisztikáját, ám ha tartja az idei tempóját, akkor neki is simán meglesz a 650 ezres tétel.

A GM és a Toyota után az előzetes adatok szerint a Ford következik, 

amely számos riválisához hasonlóan csak a napokban közli adatait. Az a The Wall Street Journal szerint borítékolható, hogy a negyedik helyre feljött a Hyundai-Kia csoport, amely 11 százalékot nőtt tavaly, megelőzve a 2 százalékos visszaeséssel „fenyegetett”, a Chrysler, Dodge, Jeep és RAM márkákat tömörítő Stellantist. Utánuk jön csak a többi japán: a Honda, a Nissan és a Mazda.