A nagy autókölcsönző társaságok közül a Hertz és a Sixt is úgy döntött, hogy kiszórja a Teslákat a flottájából, kettejük között azonban az az óriási különbség, hogy a német cég gondoskodik is a kiselejtezett elektromos autók pótlásáról, míg amerikai riválisa hitet tett a belső égésű motorral szerelt járművek mellett. 

Ft,Lauderdale,Florida,Apri,2,,2021,Sixt,Car,Rental,Services.
Nyitás előtt a Fort Lauderdale-i Sixt kölcsönzőben. Floridában is a benzines bérautókat keresik.
Fotó: Shutterstock

A Sixt és a keddi megállapodásuk alapján a többi között a Fiat, Peugeot, Citroen, Opel, Chrysler és Jeep márkákat forgalmazó Stellantis a következő három évben negyedmillió járművet szállíthat a Sixtnek, annak európai és észak-amerikai érdekeltségei számára. 

Három évre negyedmillió darabos óriásmegrendelés

A keretszerződés értéke eurómilliárdokban mérhető, de ezt nem tették közzé, ahogyan azt sem, hogy a kontingensben hogyan oszlanak majd meg az arányok a fosszilis üzemanyaggal hajtott, az elektromos és a tölthető hidridek (PHEV) között. A szállítások mindenesetre már ebben a negyedévben megindulnak – írta a Bloomberg. 

A Sixt decemberben előre jelezte, hogy nem kér már a Teslákból, mert azok folytonos árcsökkentése – ahogy a szerdán bejelentett legújabb, németországi 8-9 százalékos árvágás – a flottájukban lévő példányokat negatívan érinti, nevezetesen kevesebbet fognak érni, és nehezebben lehet majd értékesíteni ezeket, amikor megválnak tőlük. 

Essen,,Germany,-,September,20,,2020:,Sixt,Car,Rental,Office
A Sixt az évtized végére 90 százalékban csak villanyautót kínál majd ügyfeleinek – Európában.
Fotó: Shutterstock

Vagy könnyen, de mélyen egykori beszerzési és a nyilvántartási áruk alatti összegért. Az Európa legnagyobb autókölcsönzőjének számító Sixt szóvivője cáfolta, hogy összefüggés lenne a Teslák kiszórásáról szóló decemberi döntés és a most a Stellantisnak leadott óriásmegrendelés között. 

Százezer villanyautót rendelt a Sixt a BYD-től

A Sixt távlati terveit nem érinti a Teslák nyugdíjazása, a németek az európai flottájukban 90 százalékosra kívánják felsrófolni az elektromos autók arányát az évtized végére. 

Ebben már a Szegeden autóipari óriásberuházását nemrég bejelentő kínai BYD-nek is lesz szerepe, hiszen a világelső Teslát a tavalyi negyedik negyedéves értékesítési statisztikák alapján megelőző kínai villanyautó-gyártó már 2022-ben szerződést kötött a Sixttel százezer elektromos bérautó hat éven belüli leszállításáról.

Az autókölcsönző cégek ugyanakkor saját jól megfontolt üzleti szempontjaik alapján – s éppenséggel nem a klímavédelem prioritását hirdetve – átrajzolják az elektromos autókkal kapcsolatos stratégiájukat. 

A Hertznél a Chevrolet Boltok sem váltották meg a világot.
Fotó: Shutterstock

Több érv is szól ezeknek a flottában tartása ellen: egyrészt a benzinesekhez viszonyítottan eleve magasabb a beszerzési áruk, másrészt az ügyfélkör idegenkedése, harmadrészt pedig a kiugró szervizelési költségeik. Az utóbbiban a képzett szakembergárda hiánya és a a cserealkatrészek beszerzésének nehézkessége is nagy szerepet játszik. 

Fél áron adják a lepusztult Teslákat

A flottából való kivonás és a továbbértékesítés csak nyomott áron történhet, ami szintén visszatart a villanyautók vásárlásától. Az amerikai Hertz példája is ezt igazolja. 

Az elektromos autókat Észak-Amerikában a legnagyobb arányban a flottájában tartó kölcsönző a múlt héten jelentette be, hogy a gyenge kereslet és a magas javítási költségek miatt harmadolja észak-amerikai elektromosjármű-parkját. 

A vállalat a pár éves Tesla Model 3 szedánokat 18 ezer dollár alatti áron (is) kínálja a honlapján, ami jól illusztrálja, hogy az autók milyen gyorsan értéktelenednek el – ahogy legértékesebb részük, az akkumulátoruk veszít az energiatároló képességéből. 

Húszezer villanyautót hirdetnek majd meg, jelentős részben Teslákat, Polestarokat és Chevrolet Boltokat, 

ezeket benzines modellekkel váltják fel. Első körben félezer Tesla-hirdetést tettek közzé, a lelakott autókat gyakorlatilag új áruk feléért vesztegetik.

A Hertz lépése a használt elektromos autók piacára is csapást mér, az amúgy is magas hitelköltségek mellett a villanyautó-vásárlással kacérkodó ügyfelek inkább eleresztik a témát, látván, hogy a továbbértékesíti lehetőségek mennyire kedvezőtlenek. 

 

Persze ez az új e-autók vásárlásakor is igaz, ráadásul itt a forgalom dinamikus növekedése is találatot kapott. Észak-Amerikában a tavalyi 78 százalékos piacbővülés az idén 27 százalék közelébe süllyedhet a Canalys piackutató becslése szerint.

A Hertz mélyütést vitt be technológiának, s most már a mezei emberek is ódzkodnak a villanyautó-vásárlástól, mert lám-lám, a Hertz is pórul járt velük

– mondta Karl Brauer, az iSeeCars.com használtautó-piaci elemzője a Reutersnek.

A Hertz kezdeti lelkesedését lelohasztották, hogy a nagy teljesítményű villanyautók vezetésére láthatón nem voltak felkészültek az ügyfelek, s ahogy lenni szokott ilyenkor, kipróbálták mit tud, s ennek leginkább a karosszérialakatosok örülhettek.

Ügyfélélmény helyett balesetek

A balesetek megelőzésére a Hertz lefojtotta a kocsik teljesítményét és korlátozta a sebességét, tapasztaltabb sofőröknek ajánlva a Teslákat és a Polestarokat. Ez sem sokat segített, olyannyira, hogy Stephen Scherr, a Hertz vezérigazgatója tavaly egy konferencián már nyilvánosan panaszkodott a magas szervizszámlákra a hallgatóságának. 

A karambolos Teslák javítása horribilis összegekbe kerül, sokszor egyszerűbb leírni az összetört járműveket.
Fotó: Shutterstock

A biztosítási költségeik is megugrottak, mivel a sérült akkumulátorok javítása szinte megoldhatatlan volt, a cseréjük pedig többe került volna, mint amennyit az autó abban az állapotában ért. Emiatt rengeteg villanyautójukat kellett nullára leírni.

A konstrukciós hibák is visszatérő vendégek voltak, de ezen a Consumer Reports nonprofit szervezet tavalyi felmérése szerint nincs is mit csodálkozni. Az újdonságnak számító technológiát a gyártóknak és sofőröknek egyaránt tanulniuk kell, s ez eddig nem volt zökkenőmentes. 

Az utóbbi három évet feltérképező felmérésükben részt vevő 330 ezer járműtulajdonos körében a panaszok aránya a villanyautósoknál 79 százalékkal volt magasabb, mint a hagyományos gépkocsival rendelkezőknél.

Szakértők szerint az elektromos autók magas javítási költségei rövid távon jelenthetnek csak problémát, ez egyébként valamennyi új technológia bevezetésekor megfigyelhető. Minél több villanyautó járja majd az utakat, a szervizeknél tapasztalt szűk keresztmetszet annál hamarabb eltűnik.

Az infrastruktúrának fel kell zárkóznia az átálláshoz, és ez csökkenteni fogja a villanyautó használathoz kapcsoló szolgáltatások árát

– húzta alá Lynne McChristian, az Illinois-i Egyetem Kockázatkezelési és Biztosítási Kutatási Hivatalának igazgatója. Jelenleg se a villanyautók megbecsültsége, se az értéke nincs szinkronban az autógyártók és -kereskedők elvárásaival. Ez is közrejátszott abban, hogy a tavaly októbert megelőző 12 hónapban a használtautó-piacra került villanyautók ára átlagosan 33,7 százalékkal csökkent, miközben a teljes amerikai piacon csak 5,1 százalékos áresést mért az iSeeCars.