Az Amazon több száz alkalmazottat bocsát el, a leépítések az MGM Studiót és a Amazon Prime Videót érintik. A távozás előtt álló munkatársakat még a héten tájékoztatják. A cég Twitch nevű szolgáltatása sem ússza meg, a vállalat itt 500 alkalmazottat, azaz a személyzet mintegy 35 százalékát rúgja ki – írja a Reuters.

Amazon workers stage walkout and protest outside of Amazon HQ in London
Sok munkavállaló szomorkodhat a héten.
Fotó: Rasid Necati Aslim/AFP

Az online kiskereskedelmi óriás tavaly több mint 27 ezer munkahelyet szüntetett meg az amerikai technológiai elbocsátási hullám részeként, miután a vállalat a koronavírus-világjárvány idején jelentősen növelte a létszámát, viszont a pandémia után fordult a kocka. Az Amazon néhány hete leépített többtucatnyi munkahelyet az Alexa hangalapú asszisztens részlegénél is.

A kirúgások éve

Ehhez kapcsolódik, hogy 2023 a kirúgások évének is nevezhető több iparágban: idén júliusig világszerte 212 294 alkalmazottnak mondtak fel a technológiai iparágban, ami több a tavaly az egész évben állását elvesztő 164 709 főnél. A növekvő költségek és a kevés üzletkötés, vagyis a felvásárlások és a fúziók (M&A) visszaesése nyomást gyakorolt a nagy tanácsadó cégekre, így ez a szektor sem kerülhette el a leépítéseket.

A mesterséges intelligencia (MI) is szedi az áldozatait. Például májusban az egyik legnagyobb amerikai munkaerő-közvetítő cég, a Challenger, Gray & Christmas jelentette be, hogy 3900 embert küld haza az MI miatt. Az egyedüli kivétel ebben a trendben az Apple, miután a cupertinói cég az elmúlt években nem növelte számottevően a létszámát, így nem jelentett be tömeges elbocsátásokat sem.

Az autóipar szintúgy érintett: a Ford 2030-ig átáll az elektromos járművek kizárólagos forgalmazására Európában. Ezért a kölni gyárát – ahol a Ford Fiestát készítik – átépítik egy kétmilliárd dolláros beruházás során, amelynek keretében legalább ezer munkahelyet megszüntethetnek. A vállalat egy másik, Saar-vidéki üzemét is bezárja 2025 végéig, ahol 6500 embert foglalkoztatnak.

Kínai webáruházak betörését nyögi az Amazon

A Temu kínai webáruház a „vásárolj úgy, mint egy milliárdos” szlogenjével pár hónap alatt rabul ejtette a nyugati fogyasztókat, akiknek a megélhetési válság alatt kifejezetten vonzók az alacsony árak. A vállalat ázsiai társaival, a Sheinnel és a TikTokkal együtt most az Amazon hatalmas piaci részesedésére pályázik, pont akkor, amikor az amerikai óriás a versenyhivatalok célkeresztjébe került.