Főként a hazai piacon mutatott teljesítményének köszönhetően a Zwack Unicum I-III. negyedéves bruttó árbevétele az előző év azonos időszakához mérten 3,4 százalékkal közel 31,6 milliárd forintra nőtt – közölte az italgyártó vállalat kedden. Sőt, a jövedéki- és népegészségügyi termékadó nélkül számított nettó értékesítés 5,4 százalékkal, 19,1 milliárd forintra gyarapodott.

Zwack Unicum
Mit sem vesztett vonzerejéből a Zwack Unicum. Fotó: Vémi Zoltán / Világgazdaság

A Zwack Unicum saját gyártású italaira szomjaztak a magyarok

A bővülést elsősorban a belföldi termékértékesítésben érte el a cég, hiszen idehaza 6,1 százalékos volt a javulás az előző üzleti év első három negyedévében. 

Ezen belül a saját termékek forgalma 8 százalékkal, 12,1 milliárd forintra emelkedett. A prémium szegmensen belül az Unicum értékesítése tovább nőtt, ugyanakkor a Fütyülősé csökkent, míg a többi márka összességében a bázis körül teljesített. A minőségi termékek kategóriájában valamennyi nagyobb volumenű márka forgalma emelkedett. Ezen belül árbevételtömegben a Kalinka nőtt a legnagyobb mértékben, forgalomarányosan azonban a Black Velvet a Trois Tours és az Óbester is 20 százalék feletti növekedést ért el.

A nem saját termelésű, úgynevezett forgalmazott termékek nettó árbevétele mindössze 1 százalékkal magasabb a bázisnál, melyen belül a Diageo-portfolió árbevétele 0,6 százalékkal csökkent, míg az egyéb forgalmazott termékek árbevétele 13,6 százalékkal emelkedett. A szegmens forgalmának a hanyatlását a menedzsment megítélése szerint javarészt a magas miatt visszaeső fogyasztás okozta, ami a társaság eredményességét is érzékelhetően visszafogta.

Az árbevétel-emelkedés ráadásul a volumen 2,5 százalékos visszaesésével párosult. A teljes időszakot tekintve a visszaesés nagyobb részt továbbra is a nagykereskedelmi csatornában jelentkezik. Azonban az üzleti év harmadik negyedévében az eddigi tendenciákkal ellentétben a Zwack kiskereskedelmi értékesítése is 2,5 százalékkal zsugorodott, míg a nagykereskedelemben részint az év végi áremelés előtti elővásárlásoknak köszönhetően kedvező irányba fordult a trend.

Volumenben növelte piaci részesedését a Zwack

Az április–decemberi bolti kiskereskedelemre vonatkozó piackutatási adatok szerint egyébként a magyar adózott égetett szeszesitalpiac volumenben 4,5 százalékkal csökkent, míg értékben 6,1 százalékkal növekedett. Ugyanebben az időszakban a Zwack kiskereskedelmi értékesítése volumenben közel megegyezett a bázissal, bruttó értékben pedig 3,3 százalékkal emelkedett.

Ez azt jelzi, hogy a magyar italgyártó versenytársaihoz képest kevésbé élt az áremelés eszközével.

Az exportra értékesített termékek árbevétele viszont csaknem 9 százalékkal, 1,75 milliárd forintra zuhant. A vállalat három meghatározó külföldi piaca közül az olasz forgalom szinten maradt, a román 3 százalékkal mérséklődött, a német azonban közel negyedével, vagyis nem kevesebb, mint 24 százalékkal szakadt be.

A szolgáltatások árbevétele 27,5 százalékkal 981 millió forintra lőtt ki. Ezen belül elsősorban a forgalmazott termékek márkatulajdonosainak költségtérítése emelkedett, ám a rekord látogatólétszámnak köszönhetően a Zwack múzeum és látogatóközpont, azaz az Unicum Ház jegyértékesítése is 40 százalék feletti mértékben nőtt.

A Zwack árfolyama 6 hó
 

Csökkent, de terv felett maradt a profit

Az anyagjellegű ráfordítások ugyan visszafogottan, azaz csupán 6,7 százalékkal nőttek, ám mivel ez is meghaladta nettó árbevétel 5,4 százalékos bővülését, a bruttó fedezeti hányad 0,4 százalékponttal 59,9 százalékra süllyedt. A személyi jellegű ráfordítások 13,3 százalékkal híztak. Az üzleti év elején a társaság átlagosan 15,4 százalékos bérfejlesztést hajtott végre.

A fentiek következtében a cég 3,2 milliárd forint adózott profitot ért el, amely bár 16,4 százalékkal alacsonyabb a bázisnál, ám a tervet még így is felülmúlja.

A Zwack Unicum részvényei a hírre az elmúlt időszak folyamatos drágulását követően 1,4 százalékkal, 20 900 forintra gyengültek.