Látszólag minden az akkumulátorfémek mellett szól. Két éve még ez volt az EV szűk keresztmetszete. Most a lítium- és nikkelgyártók sorra állítják le a projekteket, miután az árak összeomlottak, s az elektromos járművek értékesítésének lendülete lelassult. Hiába jelent az EV terjedése távlatosan bővülő lítiumpiacot, mert az elektromos autók forradalmához olyan elsöprő dömpingár kellene, mint amivel a Ford T-modell hódította meg az akkori robbanómotoros autópiacot egy évszázaddal ezelőtt. 

Fotó: Douglas Magno/AFP

Tavaly jelentette be az Albemarle amerikai lítiumbányászati és -feldolgozó óriás, hogy 1,3 milliárd dolláros üzemet tervez Dél-Karolinában. Ám 

a tervet aláásta a lítium árának összeomlása. A beruházást elhalasztották,

 sőt, a vállalat elbocsátásokkal járó fájdalmas költségcsökkentéseket tervez. 

Az elektromos járművek lítium-ion akkumulátoraiban használt lítium ára 90 százalékot zuhant tavaly év eleje óta, míg a nikkel ára nagyjából a felére csökkent.

A svájci bányászati és kereskedelmi óriás, a Glencore a múlt héten bejelentette, hogy felfüggeszti a termelést egy veszteséges nikkelbányában és feldolgozóüzemben Új-Kaledóniában, a csendes-óceáni francia szigetcsoportban, ahol a világ nikkelkeresletének 6 százalékát termelik. 

Napokban közölte a BHP Group, hogy határozatlan időre bezárja ausztráliai nikkelüzletágát. A BHP a Tesla és a Ford Motor beszállítója.

A világpiacot elárasztották az akkumulátorfémek, miután a nyersanyaggyártók új projekteket indítottak a globális EV-ipar táplálására, ám a járművek értékesítése lanyhult.

Számos autógyártó, köztük a Ford, a General Motors és a Volvo késlelteti a beruházásokat, s óvatosabb hangot üt meg az elektromos járművek fogyasztói keresletének kilátásaival kapcsolatban. 

 

A fellendülési és visszaesési ciklusok mindennaposak a fémpiacokon, mivel a kereslet kiszámíthatatlan, s az új bányák fejlesztése általában sok évet vesz igénybe. Miközben az elektromos járművek terjedése ugyan folyamatos, csak a vártnál jóval lassabb. 

Ezért libikókáznak a tőzsdéken a lítiumbányászati és -feldolgozó cégek az elektromosautó-gyártókkal. Amikor az egyik csapat részvénye emelkedik, a másiké süllyed.

Az Albemarle bányavállalat a közelmúltig agresszíven terjeszkedett az EV-hullámon szörfölve. Ám a idén 16 százalékot esett, míg az egyéves teljesítménye az árfolyam feleződése. Kent Masters vezérigazgató azt mondta a befektetőknek, hogy

 a mai árakon nincs értelme lítiumprojekteket indítani,

ennek ellenére nem törlik a most elhalasztott dél-karolinai beruházást. Abban bíznak, hogy a termelés visszafogása újra feltornázza az árakat.