Világszerte egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek az úgynevezett robot-tanácsadók, melyek a befektetésekhez nem értő embereknek hivatottak tippeket adni arról, miben kamatoztassák megtakarításaikat.

Ai,Artificial,Intelligence,Robot,Metaverse,Cyberspace,Digital,World,Computer,Network, robot-tanácsadó,
Egyre nő a robot-tanácsadók vonzereje, felfoghatatlan összegeket kezelnek a gépi szakértők
Fotó: Shutterstock

Egyszerűen használhatók és alacsony árakkal dolgoznak a robot-tanácsadók

A robotok használata általában végtelenül egyszerű: a platformra való regisztrációt követően meg kell osztani a szoftverrel, mennyi pénzt és milyen időtávon szeretnénk befektetni, nem utolsó sorban pedig azt is, hogy mekkora kockázatot vagyunk hajlandók vállalni a befektetéseink során. A szoftver ezt követően generál egy személyre szabott stratégiát minden ügyfél számára, melyet a paramétereik alapján a legmegfelelőbbnek tart.

A robot-tanácsadók vonzereje általában kétélű: legtöbbször olcsóbbak és gyorsabbak is, mint emberi társaik. Díjaik a kezelt összegnek általában 0,25-0,5 százalékát teszik csak ki, ami nagyjából fele akkora összeg, mint amit a hagyományos tanácsadók elkérnek, ajánlataikat pedig szinte azonnal, hosszas tervezés nélkül az ügyfelek rendelkezésére bocsátják.  

A robot-tanácsadók piaci részesedése a vagyonkezelési üzletágban a kétezres évek óta növekszik töretlenül, az általuk kezelt összértéke pedig az iparági előjelzések szerint 

2027-re elérheti az ötezermilliárd dollárt is.

Attól azonban nem érdemes tartani, hogy a robotok rövidesen tömegével vennék el az emberi befektetési szakértők munkáját: egy 2021-es felmérés szerint, melyben több mint 3600 befektető vett részt, a válaszadók 74 százaléka még mindig a humán kapcsolatot helyezi előtérbe vagyonkezelése terén, és mindössze 6 százalékuk preferálja a robotokat ebben a tekintetben, míg 20 százalékuk számára mindegy volt a szakértő személye.

A robotok iránt a kínai befektetők voltak a legnyitottabbak, akiknek mindössze 34 százaléka ragaszkodott az emberi szakértőkhöz, a legmaradibbak pedig ebben a tekintetben a kanadaiak voltak, közülük összesen 16 százalék volt olyan, aki megelégedett volna egy robot segítségével is.

Marie Brière, az Amundi Befektetési Intézet franciaországi befektetői intelligencia és akadémiai partnerség vezetője az Euronews-nak kifejtette:  

A robot-tanácsadók kevésbé hajlamosak az elfogultságra, mint emberi társaik. Egyes kutatások például kimutatták, hogy a fiatalokat és a nőket gyakran kevésbé jól szolgálják ki az emberi pénzügyi tanácsadóik, mint a robotok.

A szakértő emlékeztetett: az Egyesült Államokban 2022-ben a minősítéssel rendelkező vagyonkezelési szakértők mindössze 23,6 százaléka volt nő, és alig 1,9 százalékuk volt színesbőrű, egyesek szerint pedig legalább részben ez is állhat a kiszolgálás minőségével kapcsolatosan észlelt látványos különbségek mögött.