BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
Tesla Cybertruck Displayed in Changzhou

Ez nem elég, így nem lesz növekedés a Teslánál

A növekedés beindításához a Teslának vagy frissítenie kell termékkínálatát, vagy újra árcsökkentésekbe kell kezdenie – vélik a Bank of Americánál. További problémát jelent az elemzők szerint, hogy márkakereskedői hálózat híján egyre nagyobb készletek maradnak a Tesla nyakán.

Több mint 20 százalékkal, 220 dollárra csökkentette a Tesla-részvények célárát a Bank of America (BofA), és bár a villanyautógyártó szerdai, valamivel 172 dollár alatti záróértékéhez mérten ez még mindig 28 százalékos felértékelődési potenciált jelent, a bank elemzői mégsem ajánlják vételre a papírt, ehelyett tartást javasolnak – írja a Business Insider.

Tesla Cybertruck Displayed in Changzhou
BofA: nem lesz átütő siker a Tesla Cybertruckja / Fotó: AFP

Nagyobbak a Tesla gondjai

Az amerikai pénzintézetnél ráadásul a Tesla-menedzsment magyarázkodását sem vették be, úgy vélik, a vártnál gyengébb első negyedéves értékesítéseket nem lehet csupán a berlini gyárban keletkezett tűzzel, valamint az új Model 3 gyártásának felfuttatásával, illetve az ezek miatt kialakult ellátási zavarokkal indokolni, a problémák sokkal mélyebbek.

„Felhalmozódtak a készletek az első negyedévben, és úgy tűnik, hogy a gyengébb szállítási számok legfőbb oka az elektromos járművek iránti csökkenő kereslet volt, különösen Észak-Amerikában, ahol az eladások volumene 2023 nyara óta stagnál” – írta a bank a befektetőknek szóló jegyzetében.

A növekedés beindításához a Teslának vagy frissítenie kell termékkínálatát, vagy újra árcsökkentésekbe kell kezdenie – tették hozzá.

„A Teslára egyre nagyobb profitnyomás nehezedik az erőtlen keresleti környezet miatt. Hacsak Elon Muskék nem csapnak le újabb földrajzi piacokra, a vállalat a jelenlegi termékportfóliójával, illetve további árcsökkentések nélkül nehezen tudja növelni eladásait” – emelték ki az elemzők.

Zárójelben itt megjegyezhetjük, hogy az újabb földrajzi piac meghódítása kapcsán nyitott kapukat döngethet a Bank of America, hiszen a napokban a Financial Times írta meg, hogy Indiába készülnek az amerikai autógyártó képviselői, ahol már az új gyártóbázis helyét keresik.

A Cybertruckról sincsenek nagy véleménnyel a BofA-nál. Szerintük várhatóan nem értékesíthető olyan volumenben, mint a Model 3-at és Model Y-t modelljük, és egyelőre nincs a láthatáron egy potenciálisan nagy sikerrel árusítható olcsóbb modell sem.

Hiányzik a márkakereskedői hálózat

Végül további kockázatot jelent, hogy a Tesla nem támaszkodik márkakereskedői hálózatra, hanem közvetlenül a fogyasztóknak értékesít. Ennél fogva a Tesla könyveiben emelkedő járműkészleteket tartanak nyilván, ami jelentősen megterheli a vállalatot, ha nem sikerül piacra dobni a készleteket.

Az első negyedévben a Tesla 46 561 járművel többet gyártott, mint amennyit eladott, és a Bank of America becslése szerint a vállalat összesen már mintegy 150 ezer járművet tart készleten.

„Meglehetősen valószínűtlennek tartjuk, hogy a vállalat képes lenne hatékonyan kezelni a duzzadó készletszintet” – írta a bank, hozzátéve, hogy mindebből fakadóan fennáll a kockázat, hogy a Teslának még idén csökkentenie kell nagy volumenű modelljei gyártását.

A napokban egyébként a Yahoo Finance szerint más elemzők is leszállították a Tesla célárát. A Piper Sandler 225 dollárról 205 dollárra, a Jefferies pedig 185 dollárról 165 dollárra vitte le. Mindkét cég mérsékelte az EV-gyártó várható éves újautó-értékesítési darabszámát is. 

 

A Tesla-részvények szerdán 3 százalékkal, év eleje óta pedig összesen 31 százalékkal estek.

A londoni tőzsdecsoport (LSEG) elemzői konszenzusa amúgy szintén tartásra ajánlja a papírt, ám a 176 dolláros medián célár jóval alacsonyabb, mint a BofA-é, mindössze 4 dolláros, azaz nagyjából 2,3 százalékos prémiumot látnak a Teslában.

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.