A Tesla peren kívül megegyezett egy halálos autóbaleset miatt indított ügyben. A pontos részletek nem ismertek, így azt sem tudni, hogy a cég mennyit fizetett a férfi hozzátartózóinak. Az eset még 2018 márciusában történt, amikor egy Apple-nél dolgozó mérnök Autopilot rendszerrel működő Model X járműve letért az autópályáról és nekiütközött a védőkorlátnak San Francisco közelében.

Tesla Model 3
Inkább peren kívüli egyezséget kötött a Tesla / Fotó: AFP

Az egyezség miatt a bíróság nem vizsgálja, hogy a vezetéstámogató technológia (Autopilot) milyen szerepet játszhatott a balesetben. A Tesla korábban azzal védekezett, hogy a férfi a telefonján játszott, ha pedig az útra figyel, akkor elkerülhető lett volna a haláleset. A nyomozásból kiderült, hogy a sávelválasztó vonal sem volt egyértelműen feltüntetve, ezért a család Kalifornia államot is beperelte.

Ez az első eset, hogy a cég ilyen ügyben alkut köt, Elon Musk korábban arról írt, hogy a Tesla ellen indított perek igazságtalanok, ezért soha nem fog egyezséget kötni. Azt nem tudni, hogy az üzletember miért gondolta meg magát. Az viszont tény, hogy az autógyártó több hasonló perrel is szembenéz, az eljárások vége pedig nagyban befolyásolja a vállalat hírnevét, amely most jelentette be az első robottaxiját.

Megszaporodtak a balesetek

Az autóbiztonságért felelős amerikai hatóság (NHTSA) adatai szerint tavaly decemberig összesen 956, Autopilot üzemmódban működő Tesla volt érintett balesetben, ebből 23 végződött halállal. Az utóbbi időben különösen megszaporodtak az esetek: a hatóság először 2022 júniusában tette közzé az Autopilotot érintő incidensek adatait, akkor mindössze három halálesetet számolt össze.

Azt ugyanakkor érdemes hangsúlyozni, hogy  valószínűsíthetően nem minden esetben az Autopilot hibázott. A szakértők szerint a növekedéshez hozzájárulhatott, hogy a cég már 2022-ben bejelentette: eltávolítja a ultrahangos érzékelőket a járműveiből. A Tesla kizárólag csak a kamerákra és a mesterséges intelligenciára támaszkodik, hogy az autó felismerje a környezetét. 

Ezzel szemben más autógyártók többféle érzékelőt használnak. A Twittert felvásárló, majd a platformot X-re átnevező akkor ezt azzal indokolta, hogy a vállalat csak kamerákkal érheti el a teljes autonómiát.

Rájár a rúd a Teslára

A Tesla banális hiba miatt kényszerült visszahívni – nem fizikai intézkedésről van szó, hanem szoftverfrissítésről – több millió Teslát: az NHTSA szerint a járművek fék-, parkoló- és a blokkolásgátlóra (ABS) figyelmeztető lámpáinak betűmérete kisebb, mint amit a szabványok előírnak. Ez megnehezítheti a sofőröknek a fontos információk leolvasását, ami növeli a balesetek kockázatát.

Az intézkedés a Model S, a Model X, a Model 3, a Model Y és a frissen piacra dobott Cybertruckokat is érinti, azaz a Tesla teljes modellpalettáját. Tavaly decemberben a hivatal nyomást gyakorolt a cégre, hogy kétmilliónál is több Tesla autó vezetéstámogató rendszere kapjon szoftverfrissítést a közeljövőben, mivel a f⁠⁠unkció használata nem követeli meg a sofőr teljes és folyamatos figyelmét. 

A Tesla árfolyama 1 év
 

A frissítés után az autóvezetőknek rendszeresen igazolniuk kell,⁠⁠ hogy éberen figyelik a működést és a forgalmat. A vállalatnak Kínában az ajtókat záró rendszer problémái miatt 1,6 millió járműnél kelle⁠⁠tt ⁠⁠javítást vé⁠⁠grehajtania. Musk 2016-ban úgy jellemezte a minden autójába beépített szoftverét, hogy megadja a teljes önvezetés élményét, a valótlan kijelentése miatt eljárás indult a milliárdos ellen.

A peren kívüli megegyezésre akkor került sor, amikor a Tesla kiábrándító eredményeket tett közzé: az autógyártója a március végéig tartó három hónapban mintegy 386 810 járművet adott el, ami 20,2 százalékos csökkenés az előző negyedévhez és 8,5 százalékos az előző év azonos időszakához képest. Az értékesítés ráadásul annak ellenére csökkent, hogy a vállalat többször is mérsékelte árait, ami a részvényekre is rossz hatással volt: az év eleje óta mintegy 30 százalékkal gyengült az árfolyam.

A Tesla korábbi vezére szerint gyalázat, amit az egykori cége művel

Martin Eberhard nem csak a Tesla egyik alapítója, de első vezérigazgatója is volt 2003 és 2007 között. Eberhard szerint az elektromos autók iparágának legnagyobb kihívása az akkumulátorok és a költségek csökkentése, ugyanakkor rámutatott arra is, hogy a világon akár egy tucat különböző autógyártó is sikeres lehet különböző termékportfólióval.