Pénz- és tőkepiac

Rácáfolt a Zwack a túlzottan pesszimista várakozásokra

Jelentősen túlteljesítette a Zwack Unicum a szeptemberben megfogalmazott profitcélját, az utóbbi fél évben az infláció csökkenésének eredményeként mérséklődött a fogyasztás visszaesésének az üteme. Eközben bejött a Zwacknak az olasz reklámkampány, ám Németországban és Szlovákiában zuhant az értékesítés.

Kellemes meglepetést okozott részvényeseinek a Zwack Unicum, hiszen a március végén lezárt 2023–2024-es üzleti évében elért 2,9 milliárd forintos nettó nyeresége több mint 25 százalékkal múlta felül a cég szeptemberi profitfigyelmeztetésében szereplő várakozást – derült ki az italgyártó pénteken délelőtt publikált gyorsjelentéséből.

20221123 Budaörs Tesco   karácsonyi polcok  karácsonyi bevásárlás Fotó: Vémi Zoltán  VZ  Világgazdaság  VG A képen: Zwack Unicum
Felemás eredményt közölt a Zwack Unicum / Fotó: Vémi Zoltán/Világgazdaság

Belföldön jobban teljesített a Zwack

Persze ezzel együtt a megelőző évhez mérten ez akkor is egy 16 százalékos profitcsökkenés, amin csak részben tudott enyhíteni, hogy a bázisidőszakhoz képest a negyedik negyedévben 23 százalékkal, 301 millió forintra faragták le az adózott veszteséget.

A társaság közleményében kiemeli, hogy noha az árbevétel az üzleti évben 4,5 százalékkal, közel 37 milliárd forintra bővült, az exportbevételek 6,1 százalékkal, 2,2 milliárd forintra estek, és a több mint 7 százalékkal emelkedő belföldi árbevétel dacára volumenben idehaza is mérséklődött a forgalom 1 százalékkal.

A saját gyártású termékek nettó árbevétele a hazai piacon 8,6 százalékkal nőtt, amin belül a prémium termékek forgalma 8,2 százalékkal, míg a minőségi termékeké 9,7 százalékkal emelkedett. A prémium kategórián belül egyedül az Unicum márka értékesítése nőtt átlagon felül, ám az utolsó negyedévben magára talált a Fütyülős márka is. A minőségi termékek kategóriájában valamennyi nagyobb volumenű italfajta növekvő bevételt termelt.

A Zwack Unicumra nézve ugyanakkor biztató, hogy míg az április-márciusi bolti kiskereskedelemi adatok szerint a magyar adózott égetett szeszesital-piac volumenben 3,6 százalékkal csökkent, a Zwacknál 0,7 százalékos bővülést mértek. Az viszont a cég piaci átlagnál visszafogottabb árpolitikáját jellemzi, hogy míg az összértékesítés 6,5 százalékkal növekedett, ezalatt a Zwack csupán 5,5 százalékkal tornászta feljebb kiskereskedelmi árbevételét.

Esett a német és a szlovák értékesítés

A cég jelentős exportpiacai közül csupán Olaszország és a duty free (vámmentes) értékesítés bővült, a román forgalom stagnált, míg a németországi és szlovákiai eladások hatalmasat – 17, illetve 12 százalékkal – estek.

Költségoldalon az anyagjellegű kiadások 5,1 százalékkal, míg a személyi jellegűek 12,6 százalékkal emelkedtek, utóbbi javarészt a 15,4 százalékos bérfejlesztés következménye.

A vállalat 400 millió forintot fordított marketingre, aminek túlnyomó részét az olasz exportpiacon költötte el, ahol nyáron 200 millió forint értékben egy négy hetes médiakampánnyal támogatták az Unicum márka eladásait.

A Zwack Unicum forgalmának 90 százalékát hozó hazai piacon a cég a dezinfláció hatására az utóbbi fél évben a fogyasztás-visszaesés ütemének mérséklődését tapasztalja, miután a megelőző időszakban a kereslet számottevően csökkent, amit a magas és a reálbérek ebből következő csökkenése váltott ki.

A cég részvényei a hírre közel 8 százalékkal, 22 200 forintra gyengültek, miután idén eddig több mint 20 százalékkal drágultak. A gyengülésben szerepet játszhatott, hogy a szintén pénteken közzétett közgyűlési meghívóból kiderült, az igazgatóság 1400 forintos osztalékra tett javaslatot az eredmény után, ami elmarad a tavalyi 1700 forinttól. A  csütörtöki 24 100 forintos záróértékéhez viszonyítva 6 százalékos, az utolsó kötéshez mérten pedig 6,3 százalékos hozamot biztosít.

 

Zwack Unicum marketing várakozás italgyártó
Kapcsolódó cikkek