
Még veszteséges a Masterplast, a jövő év hozhat fordulatot
Javuló eredményeket ért el a kihívásokkal teli építőipari környezetben a Masterplast. A társaság az idei év legmagasabb árbevételét és legjobb EBITDA eredményét szállította a harmadik negyedévben, ami illeszkedik a 2024-ben tapasztalt lassú javuló trend vonalába.

Csökkenő forgalom mellett nőtt a veszteség, de az eredményesség már javul
A harmadik negyedév üzleti eredményei beleillenek az idei évben tapasztalt folyamatosan javuló trendbe. Az értékesítés árbevétele 35,7 millió euró volt, ami 7 százalékos csökkenést jelent a 2023-as év azonos időszakához képest. Kumuláltan az árbevétel 102,9 millió euró volt, 10 százalékkal alacsonyabb, mint az előző év első kilenc hónapjában.
Eredményesség tekintetében a vállalat jelentős javulást ért el a 2023-as évhez képest. A 2024 harmadik negyedéves EBITDA 1,5 millió eurót ért el, míg az előző év azonos időszakában 439 ezer euró veszteséget könyveltek el. A kumulált EBITDA az első kilenc hónapban 3,5 millió euró nyereség volt, szemben a 2023-as év azonos időszakának 2,9 millió eurós veszteségével.
Az adózott eredmény azonban 1,3 millió euró veszteség volt a harmadik negyedévben, több mint duplája mint az előző év azonos időszakában.
A kumulált adózott eredmény így is jelentősen javult, az első kilenc hónapban 3 millió euró veszteség volt, szemben a 2023-as év azonos időszakának 9,9 millió eurós veszteségével.
Még gyengélkedik az európai építőipar
Az építőipari anyagokat gyártó társaság közleménye szerint az építőipar Európa-szerte továbbra is gyengélkedik, és a magas kamatlábak miatt alacsony a kereslet mind az új építések, mind a felújítások piacán. A vállalat árbevételének harmadát adó magyar piacon a szektor jelenleg visszaesést mutat, ami kihívást jelent a vállalat számára. Az idei évben eddig folyamatosan csökkent az árbevétel, az első félévben 11 százalék volt a lemaradás, de a harmadik negyedévben a csökkenés 7 százalékra mérséklődött. A magyar piacon elindított ingyenes födémszigetelési programok felfutása és a HEM-értékesítések elindulása már a harmadik negyedévben is pozitív hatást gyakorolt, de a jövőben a HEM-ek értékesítéséből származó bevétel várhatóan tovább fog növekedni. A Masterplast szeptemberben elindított – Hungarocell Felújítási Programja – a családi házak homlokzati hőszigeteléséhez nyújt versenyképes ajánlatot.
A nehéz iparági környezet negatív hatásainak ellensúlyozására a társaság hatékonyságnövelő intézkedéseket hajtott végre, melynek köszönhetően javult a nyereségessége. Nagyságrendekkel javult a szerbiai üvegszövet gyár eredményessége, a korábban magasabb áron beszerzett alapanyagkészletek kifogyásával az anyagköltség jelentősen csökkent. Az EPS gyáregységek alacsonyabb, míg a nem szőtt textília üzemek magasabb kapacitáskihasználtság mellett működtek a negyedévben, illetve növekedett a nemrég bevezetett saját gyártású XPS gyártás kibocsátása is.
A jövő év hozhat fordulatot a Masterplastnál
A vállalat két nagy ásványgyapot gyártásfejlesztési beruházásai közül a Szerencsen létesülő üveggyapot gyár projekt a tervek szerint halad, a beruházási szakasz az év végéig lezárul, januárban indul a tesztüzem és a tervek szerint 2025 első félévének végén megkezdődik a piaci kibocsátás. A társaság közlése szerint az üveggyapotgyártás piacra lépése nagyon kedvező pillanatban valósulhat meg, miután a népszerű padlásszigetelési programok fő terméke az üveggyapot, és a lakosság számára ingyenesen elérhető lehetőség jelentős többletkeresletet generált.
A Market Építő Zrt.-vel közösen tervezett halmajugrai kőzetgyapotgyár-beruházás finanszírozási struktúrájának és a költségvetésének véglegesítése még folyamatban van. Ez azt eredményezheti, hogy a termelés megkezdése az eredetileg kitűzött 2025 második félévi helyett más időzítéssel indul el. A tulajdonosok vizsgálják a piacra lépés ideális ütemezését és elkötelezettek amellett, hogy a beruházás a lehető legmagasabb színvonalon és hatékonysággal valósuljon meg. Az új gyártókapacitások a vállalat intenzív beruházási stratégiájának részét képezik, és hozzájárulhatnak a növekedési pálya megalapozásához, valamint a nyugat-európai piacokon való térnyeréshez.
Kihívásokkal teli időszak van mögöttünk, de a nehézségekre gyorsan reagáltunk, és számos lépést tettünk a negatív környezeti hatások ellensúlyozására. A hatékonyságnövelő intézkedések, az új bevételi források kiaknázása, a piaci diverzifikáció mind hozzájárultak ahhoz, hogy a vállalat eredményessége az idei évben egy folyamatosan javuló trendet mutat. 2024-ben már nem várunk jelentősebb változást, ám 2025-ben egy új konjunktúra ciklus veheti majd kezdetét
– mondta el Tibor Dávid, a Masterplast elnök-vezérigazgatója.
A cégvezető szerint az Európa-szerte folytatódó kamatcsökkentések, az EU energiahatékonysági célkitűzései várhatóan felélénkítik a társaság külpiacait, itthon pedig az egyszerűsített Otthonfelújítási Program és az Új Gazdaságpolitikai Akcióterv ösztönző elemei hozhatnak majd dinamikus fellendülést az építőiparban.




