BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
null

A német gazdasági helyzetre fittyet hányva, magasan szárnyal a DAX

Bár a tőzsdéken közhelyszámba megy, hogy a befektetők a várakozásokra fókuszálnak, és nem az éppen aktuális gazdasági helyzetre, az mégiscsak túlzás, ami Németországban zajlik. A számos gazdasági nehézség, a recessziós veszély és a munkanélküliség növekedése ellenére újabb és újabb csúcsokat hódít meg a német tőzsde vezető indexe, a DAX.

A vezető német gazdasági intézetek szerint idén már a második egymást követő évben csúszhat recesszióba Európa legnagyobb gazdasága, és jövőre is csupán 0,8 százalékkal bővülhet a német GDP, pontosan feleakkora mértékben, mint amire korábban számítottak. Eközben a német tőzsde egyik rekordot dönti meg a másik után.

NÉMET
Egyetlen irányt ismer a német tőzsdeindex, a DAX / Fotó: Photononstop via AFP

A munkanélküliség ismét nő, részben a számos vállalatnál végrehajtott, kíméletlen költségcsökkentések következtében. A feldolgozóiparban a koronavírus-válság kezdete óta a pince mélyén kuksol a piaci hangulat. Klaus Wohlrabe, az Ifo gazdasági szakértője úgy látja, hogy a német gazdaság „egy lefelé tartó spirálba kezd belesodródni”.

Ezzel szemben a frankfurti tőzsde vezető indexe, a DAX az egyik rekordot dönti meg a másik után, mintha csak a német gazdaság kirobbanó formában lenne. Úgy tűnik, a befektetők elvesztették a realitásérzéküket, hiszen nem csak a jelenlegi helyzet, a kilátások is meglehetősen borúsak. A német gazdaság kulcságazatai mély strukturális válságba süppedtek, ami a DAX kosarában helyet kapó 40 cég többségét is érinti.

Autó-, vegy- és gyógyszeripar – német kulcságazatok a pácban

Az autóiparban például a múlt héten a Volkswagen zsinórban immár másodszor csökkentette bevétel- és nyereségvárakozását, ráadásul kénytelen volt egy szigorú szerkezetátalakítási programba is belefogni. Több ezer munkahely került veszélybe, és a vállalat – a megalapítása óta először – Németországban is üzembezárásra készül. A Mercedes pedig néhány héten belül már a második profitfigyelmeztetését indokolta a gyenge kínai kereslettel.

Szeptember elején visszavágta előrejelzését a BMW is, a bajorok nemcsak a gyenge keresletre, hanem a szintén német Continental által gyártott fékekkel kapcsolatos problémákra is hivatkoztak. A hannoveri beszállító jelenleg ugyancsak egy létszámleépítéssel is járó, drasztikus szerkezetátalakítási program kellős közepénél tart. Az autóipar válsága pedig egyúttal nyomás alatt tartja a csipgyártó Infineont is, amely forgalmának mintegy felét ebben a szektorban bonyolítja le.

Még nagyobb a baj a német vegyiparnál, amely már évek óta válságban van. A BASF és a Covestro is szenved a magas energiaárak és a gyenge kereslet miatt. Az utóbbi odáig jutott, hogy többségi tulajdonát keddi hír szerint felvásárolja az egyesült arab emirátusokbeli Adnoc állami holding.

A pénzügyi szférában a Deutsche Bank és a Commerzbank nemzetközi összehasonlításban könnyűsúlyúvá vált – véli a német Manager Magazin. Eközben a Commerzbank is a Covestro sorsára juthat, hiszen kivetette rá a hálóját az olasz UniCredit. A felvásárlástól a német bankot aligha tudja megvédeni a berlini kormány.

Az egykor vezető német gyógyszeripar vesszőfutása pedig főként a Bayer csoport hanyatlásában ragadható meg, amelynek utolsó gyorsjelentése a katasztrofális Monsanto-felvásárlás után most már a gyógyszeripari ágazatban is kudarcokról számolt be. A másik nagy német gyógyszergyártó, a Merck is kénytelen volt – egyébként a Bayerhez hasonlóan – költségcsökkentési programot indítani.

Igazából a német nagyvállalatok közül az utóbbi időben jó hírek csak az SAP-ról érkeztek, amely egyedüliként tud lépést tartani az amerikai technológiai cégekkel. Akkor mitől emelkedett pénteken 19 473 pontos rekord-záróértékre a DAX? – teszik fel a kérdést az elemzők.

Mégis miért erősödnek a német részvények?

Akkor mégis hogyan lehetséges, hogy a frankfurti tőzsde vezető indexe, a DAX idén közel 16 százalékkal erősödött, mi több, pénteken újabb történelmi csúcsán, 19 473 ponton zárt? Az egyik ok kétségtelenül a kamatcsökkentési ciklus megindítása, mégpedig egyidejűleg az euróövezetben, Amerikában, Japánban és nem utolsósorban Kínában.

„A Fed első kamatvágása világszerte megmozgatta a befektetők fantáziáját” – jelentette ki Ann-Kathrin Petersen, a BlackRock vagyonkezelő óriáscég stratégája.

Mivel pedig Spanyolországban és Franciaországban jelentősen csökkent az infláció, egyre valószínűbb, hogy az Európai Központi Bank októberben további kamatcsökkentést hajt végre

– ezt már Daniel Hartmann, a Bantleon vagyonkezelő vezető közgazdásza tette hozzá. Az olcsó pénz pedig a legerősebb aduász a részvénypiacon.

 

Ez az összefüggés lebeghetett a pekingi vezetés szeme előtt is, amikor a kormány és a kínai központi bank a múlt héten közölte, hogy szintén a kamatlábak csökkentésével és ráadásul több mint 250 milliárd eurónak megfelelő készpénzinjekciókkal élénkíti a lelassult kínai gazdaságot.

Úgy tűnik, a Fed monetáris lazításának megindítása arra késztette a pekingi vezetést, hogy szintén határozottabb lépéseket tegyen

– mondja Marc Dowding, a Blue Bay Asset Management vezetője.

Emellett az ingatlanszektort is megtámogatják, sőt csökkentik a kínai bankok kötelező tartalékolási rátáját is. 

Mindez fellendítheti a belső piaci fogyasztást, ami rendkívül fontos a német vállalatok számára. Kínai fellendülés nélkül ugyanis a német cégek aligha tudnak talpra állni.

Végül a frankfurti részvényralit segítette a rotáció is. A méregdrága amerikai részvényekhez képest német társaik nagyon jutányossá váltak. 

Csak az Apple csaknem kétszer annyit ér, mint a DAX negyven vállalatának értéke együttvéve.

 Az olyan tőzsdei sztárokhoz képest, mint 

  • az Nvidia 
  • vagy akár a dán Novo Nordisk 

a német részvények piszkosul olcsónak tűnnek: a Volkswagen P/E (árfolyama/nyereség) aránya jelenleg kevesebb mint 5, míg a Bayeré egyenesen negatívba ment át a tavalyi eurómilliárdos veszteséget követően.

A németek nem felejtettek el autót gyártani

Marcel Huber, a Black Point vagyonkezelő munkatársa szerint az amerikai technológiai szektorban a közelmúltban tapasztalt profitkivonás az ágazati rotáció felé is utat nyithat. A német autógyártó szektor pedig jó célpontja lehet a felszabaduló tőkének.

A verseny egyre élesebbé válik, de a németek nem felejtettek el autókat gyártani

– mondja Huber. Bár az alacsony árfolyamok önmagában még nem vonzzák a befektetéseket, a Kínából érkező impulzusok javíthatják a VW és társai megítélését is.

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.