Komoly és felelősségteljes feladat vár a súlycsökkentő szerek vezető gyártóira a következő években. A fogyásbiznisz főszereplőinek magukat kell lefogyasztaniuk, pontosabban meg kellene szabadulniuk a hátukat nyomó és nyomasztóan gyorsan duzzadó pénzeszsáktól. Ám nem mindegy, milyen áron és milyen feltételekkel tudják a portfóliójukat bővíteni, felkészülni a fogyasztószereik szabadalmának lejártát követő időszaka.
Az persze még jóval odébb van, de egy-egy gyógyszergyártó megvásárlása nem megy egyik napról a másikra, ráadásul meglehetősen rizikós vállalkozásokról van szó, hiszen ha például a célpontnak kiszemelt biotechnológiai startup csak egyetlen komoly projektet visz, de a kikísérletezett hatóanyagából végül nem lesz gyógyszer, mert elbukik a szigorú teszteléseken, az megpecsételheti a sorsát.
A másik verzió: ha mégis forgalmazási engedélyt kap az új gyógyszer, azzal többszörösére nőhet a cég értéke, és biztos bevételi forráshoz jut az akvizítor. Az LSEG elemzői kiszámították, hogy a fogyasztószerpiac két éllovasa, a dán Novo Nordisk és az amerikai Eli Lilly, 2028-ig csak a súlycsökkentő szereik forgalmazásából 80-80 milliárd dollárnyi készpénzre tesznek szert, amelyet el kell költeniük, ha a piac megbecsült és dinamikus növekedésre képes vállalatai között akarnak maradni. Előrejelzésük szerint
már 2025-ben hatalmas felvásárlási hajrát indít.
A Novo Nordisk volt az első számú szereplő az elhízás kezelésében, a dán gyógyszercég Ozempic nevű gyógyszere, amely a GLP-1 nevű hormont utánozza le, 2017 vége óta van forgalomban. Ebből származó bevétele ötszörösére, 5,5 milliárd dollárra duzzadt 2022–2023-ban, s ebben a később piacra dobott, az Ozempickel azonos, szemaglutid-hatóanyagú Wegovy eladásai is benne foglaltatnak.
Amíg az előbbit elsősorban a 2-es típusú cukorbetegség kezelésére és elhízás ellen, illetve hosszú távú testsúlyszabályozásra használják, addig az utóbbi már kifejezetten a fogyásbiznisz kívánalmainak megfelelően lett kifejlesztve. Az amerikai tőzsdén jegyzett Eli Lilly később érkezett a buliba, s csak 2022-ben kapta meg a Mounjaro nevű GLP-1 gyógyszerének a „forgalmi engedélyét”.
Mivel a verseny jelenleg erősen korlátozott, a két gyógyszergyártó ki tudja használni a helyzeti előnyét, s gyors növekedésnek néz elébe.
A következő öt évben az Eli Lilly bevételei várhatóan 20 százalékkal, míg a Novo Nordiské 16 százalékkal nőnek éves átlagban
– derül ki az LSEG előrejelzéséből.
A készpénzállomány gyors növekedése hatalmas nyomást gyakorol mindkét gyógyszergyártóra, hogy üzleteket kössön. Új termékekre is szükségük lesz, amikor az elhízásból származó bevételeik elkezdenek apadni.
A Novo Nordisk amerikai szabadalma az Ozempic fő összetevőjére 2031-ben jár le, és számos vállalat, köztük a svájci Roche vagy a brit tőzsdén jegyzett AstraZeneca már javában készül arra, hogy minél nagyobb szeletet hasítson ki magának a fogyipiacból, amely egyébként szinte megjósolhatatlanul nő: egyes elemzők a 2030-as évben már 100, mások 150 milliárd dollárosra teszik a globális piac nagyságát.
A befolyó dollármilliárdok hasznos elköltése miatti félelmek a két cég tőkepiaci értékeltségén is nyomot hagynak. Amíg a Novo Nordisk és az Eli Lilly részvényeit 2024 elején még 33-szoros, illetve és 52-szeres nyereséggel értékelték, azaz a részvényárfolyam és az egy részvényre eső, 12 hónapra előretekintő nyereség aránya magas értékeltséget mutat, addigra november végére ezek a P/E ráták 26-szorosra és 32-szeresre csúsztak vissza, közelítve a realitáshoz.
A Reuters elemzői szerint az Eli Lilly előnyben van az üzletkötések terén. Júliusban 3,2 milliárd dollárt költött a Morphicra, egy gyulladásos bélbetegségekre szakosodott biotechnológiai vállalatra. Ez nyomást gyakorolhat a Novo Nordiskra, hogy beszálljon a pénzköltésbe, s a cukorbetegség és az elhízás kezelésétől távolabb álló betegségek gyógyításában érdekelt cégekre vadásszon, mint például az autoimmun betegségek kezelésében jártas, a belga tőzsdén jegyzett Argenx.
Igaz az is felmerül lehetőségként, hogy még inkább belevesse magát alaptevékenységébe, azaz olyan ígéretes új gyógyszerek megvásárlásával lépjen előbbre, amelyek kiegészíthetik vagy akár fel is válthatják a GLP-1-alapú termékeket.
Itt az egyik célpont a Zealand Pharma lehet, amely egy olyan ígéretes súlycsökkentő tablettán dolgozik, amelynek a jelek szerint kevesebb mellékhatása van, mint az Ozempicnek vagy a Wegovynak.
A dán óriáscégnek mindenképp óvatosan kell lépnie, mivel könnyen úgy járhat, mint a svájci Roche, amely 2023 decemberében 3 milliárd dollárt fizetett a Carmotért, amely állítása szerint rövid határidőn belül hét új elhízás elleni gyógyszert képes előállítani.
A klinikai vizsgálatok adatai azonban azt mutatták, hogy az egyik ígéretesebb hatóanyaga súlyos mellékhatásokat okozhat a pácienseknél, ezért alkalmazási köre beszűkülhet, bukhat a projekt.
Az új területekre való belépés azonban meglehetősen drága lehet.
Az Argenxet például november végén a piac a Novo Nordisk P/E rátájának több mint kétszeresére árazta, nemcsak úttörő tevékenysége miatt, hanem azért is, mert ígéretes felvásárlási célponttá lépett elő.
Az mindenesetre kockázatokat rejt magában, hogy mind az Eli Lilly, mind a Novo Nordisk egy cipőben jár, így egymás ellen licitálhatnak egy esetleges fúziós és felvásárlási szituációban, ami növeli annak esélyét, hogy a győztes bőven a piaci ár felett fizet a portékáért. Az M&A-bankárok előre dörzsölhetik a tenyerüket a felvásárlásokban való közreműködésüktől várható milliárdokra spekulálva. Ők biztos hízni fognak minden egyes ilyen ügyleten.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.