BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
byd

Ítélethirdetés következik a BYD és a Tesla asszójában

Hétfőn jön el az igazság pillanata, akkor derül ki, hogy az önvezetés terén melyik autógyártó állhat az élre a világ legnagyobb autópiacán. A Tesla és a BYD küzdelmében most az utóbbi áll elő újdonságaival, az olcsóbb autóiba is integrálható önvezetési funkciókkal. Kínában a piac már megelőlegezte a sikert, a BYD részvénye a héten több mint az ötödével drágult.

Hatalmas érdeklődés előzi meg a BYD önvezető szoftverének frissítését és szolgáltatásainak kiterjesztését az alsóbb kategóriákba – befektetői oldalról legalábbis. Az új generációs autógyártók globális piacvezetőjének részvényei a héten 21 százalékkal, 327 jüanra drágultak a sencseni tőzsdén, és 21,5 százalékkal, 330 dollárra a hongkongi börzén. 

BYD Apollo
Electric vehicles power up Citizen Service Center of Xiong'an New Area
A BYD sem ma kezdte a szakmát: a cég 2018-ban az Apollo modelljével már tesztelte az önvezetési technológiáját / Fotó: Imaginechina via AFP

Ilyen egyhetes ralira 2020 vége óta nem volt példa az amúgy alulértékelt részvény tőzsdei pályafutásában. Nem véletlenül kerekedett most felül az optimizmus, hiszen a BYD-nél dolgozó mintegy százezer (!) mérnök nyilvánvalóan tud annyit hozzátenni az autonóm vezetési technológia kifejlesztéséhez és tökéletesítéséhez, mint amennyit a Tesla. 

A BYD és a Tesla az önvezető funkciók terén is egymásnak feszül 

A két rivalizáló autógyártó közötti versenyben immár nem a jármű minősége – abban a BYD utolérte Elon Musk cégét –, hanem a vezetési élményt fokozó, kapcsolódó kényelmi és biztonsági szolgáltatások köre lehet a perdöntő.

Az autopilotfrissítések bemutatását hétfőre időzítették, ez szakértők szerint nagyban segítheti majd az autógyártó külföldi eladásait a világpiacon – ami alá az Egyesült Államok és a kínai villanyautókat szintén büntetővámmal sújtó Európai Unió momentán nem tartozik bele a kínaiak értelmezésében. Szoftverfronton hatalmas előnyre tehet szert a kínai autógyártó azzal, hogy

opcióként az alacsonyabb árfekvésű járműveihez is felkínálja az önvezetői képességet vagy az egyéb intelligens funkciókat. 

Erre a Tesla nem képes, mert nincs olcsó, megfizethető tömegmodellje, noha a legutóbbi gyorsjelentésük ismertetésén, január végén újabb ígéretet tettek arra, hogy ezt a hiányosságukat pótolják, és a második fél évtől beindul az olcsó Tesla gyártása. A tervrajzokat, specifikációkat még nem hozták nyilvánosságra, úgyhogy a befektetőik is sötétben tapogatóznak egyelőre.

 

A BYD a vezetést segítő funkciók terén is élen van, noha a teljes körű önvezetést még nem kínálja, de ebben a hatóságok engedélyezési gyakorlata is hátráltatja.

  • A Nio,
  • a Tesla
  • és az Xpeng

is tesztfázisban van a maga autopilotjával, de egyelőre a kínai szakhatóságok nem bíznak annyira a gépi vezérlésben, hogy könyedén ráüssék a pecsétet az engedélyre. A jövő útja azonban kétségkívül ez, s ebben Tina Hou, a Goldman Sachs elemzője is egyetért. Szerinte a BYD robotpilótájának gyors fejlődése a többi piaci szereplőt is ebbe az irányba tereli. 

A beszállítók is profitáltak a tőzsdei boomból

Mert ha nem így tesznek, akkor becsukhatják a boltot. Hou hozzátette, hogy nagyon várják már BYD által kifejlesztett God’s Eye robotpilóta-rendszer közúti tesztjének eredményeit, hogy vajon igazolja-e az előzetes elvárásokat és optimizmust, vagy még sokáig csiszolgatni kell.

Nemcsak a BYD, hanem közvetlen beszállítói is részt kérték az autopilotot övező tőzsdei eufóriából. A héten a BYD Electronic International Co. részvényárfolyama 27 százalékkal, az IMotion Automotive Technology Suzhou Co. pedig 49 százalékkal emelkedett – jegyzi meg a Bloomberg.


 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.