Újabb ételkiszállító céget vásárolt magának a holland Prosus technológiai befektető cég, amely megállapodott a szintén holland, de már szerte Európában jelen lévő Just Eat Takewaway.com megvásárlásáról 4,1 milliárd euróért, hogy – amint hétfőn közzétette – létrehozza az ételkiszállítás „európai technológiai bajnokát”.

Átrendezi az ételkiszállítási piacot a Prosus
A dél-afrikai Naspers többségi tulajdonában álló Prosus 28 százalékos részesedéssel már a Just Eat német konkurensének, a Delivery Herónak is a legnagyobb részvényese. A Delivery Heróhoz tartozik a hazánkban működő Foodora is. A Naspers-Prosus csoport viszont az eMAG e-kereskedelmi óriáson keresztül van jelen közvetve a magyar piacon.
Az ügylet jelentős változást hoz az európai ételkiszállítási piacon, és részben globálisan is újraosztja a lapokat, mivel a Prosus ezzel
- a kínai Meituan,
- az amerikai DoorDash
- és Uber mögött
a negyedik legnagyobb ételkiszállító céggé válna a világon – írják az ING elemzői befektetőknek szóló jegyzetükben.
A több mint 70 országra kiterjedő élelmiszer-üzletággal rendelkező Prosus tulajdonában van Latin-Amerika vezető ételkiszállítási platformja, az iFood, 25 százalékos részesedéssel rendelkezik India vezető élelmiszer- és élelmiszer-kiszállítási platformjában, a Swiggyben, valamint 4 százalékos részesedéssel a Meituanban – teszik hozzá.
A Prosus és Naspers részvényei a bejelentést követően nagyjából 6 százalékkal gyengültek Amszterdamban, illetve Johannesburgban, míg a Just Eat 55 százalékkal drágult, 19,17 euróra, és elérte elemzői célárfolyamát.
Minden pénzt megért a Just Eat Takeaway
A Prosus még ennél is valamivel többet, 20,3 eurót kínál egy Just Eat-részvényért. A Just Eat vezetősége és felügyelőbizottsága egyhangúlag támogatja a valamennyi részvényre kiterjedő ajánlatot.
A Delivery Hero részvényei 5 százalékkal ugrottak a hírre Frankfurtban.
Az egyik német börziáner szerint egyes elemzők az üzletet a holland és a német ételkiszállító csoport fúziója felé tett első lépésnek tekintik.
Fabricio Bloisi, a Prosus vezérigazgatója azonban azt állítja, hogy nincs ilyen terve a holland–dél-afrikai csoportnak.
A növekedésre helyezzük hangsúlyt, és a növekedéssel több munkahelyet akarunk létrehozni. Több munkahelyet a technológiai szektorban, az éttermekben és a futároknak is
– mondta a tranzakcióra utalva.
Emellett – amint Bloisi hangsúlyozta – új, mesterséges intelligenciára alapozott technológiai beruházásokkal hatékonyabbá tennék a Just Eat kiszállítási modelljét is.
Egyelőre nem készülünk további nagy lépésekre az ételkiszállítás vagy a felvásárlások terén
– fűzte hozzá.
A Citi elemzői ugyanakkor úgy vélik, hogy a Prosusnak mintegy 5 milliárd dollárja van még további akvizíciókra, bár ők is arra számítanak, hogy a közeljövőben inkább az eddigi felvásárlások integrálása és az organikus fejlődés lesz a középpontban.
A Just Eat menedzsmentje a helyén marad, és a vállalat székhelye továbbra is Amszterdamban lesz – ezt már Jitse Groen, a cég vezérigazgatója mondta. A Just Eat egyébként szintén hétfőn közölte, hogy az alaptevékenységéből nyeresége tavaly 36 százalékkal nőtt.
A Prosus amúgy nem áll hadilábon a sikeres befektetésekkel, hiszen 2001-ben dél-afrikai anyavállalatával, a Naspersszel együtt 34 millió dollárt fektetett be a kínai videójáték-gyártó Tencentbe, s ez a részesedés ma már több mint 140 milliárd dollárt ér. Jelenleg egyébként a világ legnagyobb összegű részvény-visszavásárlási akcióját folytatja, amelynek keretében folyamatosan eladogatja Tencent-részvényeit, s a vételárból saját papírjait veszi.






