Újabb ételkiszállító céget vásárolt magának a holland Prosus technológiai befektető cég, amely megállapodott a szintén holland, de már szerte Európában jelen lévő Just Eat Takewaway.com megvásárlásáról 4,1 milliárd euróért, hogy – amint hétfőn közzétette – létrehozza az ételkiszállítás „európai technológiai bajnokát”.
A dél-afrikai Naspers többségi tulajdonában álló Prosus 28 százalékos részesedéssel már a Just Eat német konkurensének, a Delivery Herónak is a legnagyobb részvényese. A Delivery Heróhoz tartozik a hazánkban működő Foodora is. A Naspers-Prosus csoport viszont az eMAG e-kereskedelmi óriáson keresztül van jelen közvetve a magyar piacon.
Az ügylet jelentős változást hoz az európai ételkiszállítási piacon, és részben globálisan is újraosztja a lapokat, mivel a Prosus ezzel
a negyedik legnagyobb ételkiszállító céggé válna a világon – írják az ING elemzői befektetőknek szóló jegyzetükben.
A több mint 70 országra kiterjedő élelmiszer-üzletággal rendelkező Prosus tulajdonában van Latin-Amerika vezető ételkiszállítási platformja, az iFood, 25 százalékos részesedéssel rendelkezik India vezető élelmiszer- és élelmiszer-kiszállítási platformjában, a Swiggyben, valamint 4 százalékos részesedéssel a Meituanban – teszik hozzá.
A Prosus és Naspers részvényei a bejelentést követően nagyjából 6 százalékkal gyengültek Amszterdamban, illetve Johannesburgban, míg a Just Eat 55 százalékkal drágult, 19,17 euróra, és elérte elemzői célárfolyamát.
A Prosus még ennél is valamivel többet, 20,3 eurót kínál egy Just Eat-részvényért. A Just Eat vezetősége és felügyelőbizottsága egyhangúlag támogatja a valamennyi részvényre kiterjedő ajánlatot.
A Delivery Hero részvényei 5 százalékkal ugrottak a hírre Frankfurtban.
Az egyik német börziáner szerint egyes elemzők az üzletet a holland és a német ételkiszállító csoport fúziója felé tett első lépésnek tekintik.
Fabricio Bloisi, a Prosus vezérigazgatója azonban azt állítja, hogy nincs ilyen terve a holland–dél-afrikai csoportnak.
A növekedésre helyezzük hangsúlyt, és a növekedéssel több munkahelyet akarunk létrehozni. Több munkahelyet a technológiai szektorban, az éttermekben és a futároknak is
– mondta a tranzakcióra utalva.
Emellett – amint Bloisi hangsúlyozta – új, mesterséges intelligenciára alapozott technológiai beruházásokkal hatékonyabbá tennék a Just Eat kiszállítási modelljét is.
Egyelőre nem készülünk további nagy lépésekre az ételkiszállítás vagy a felvásárlások terén
– fűzte hozzá.
A Citi elemzői ugyanakkor úgy vélik, hogy a Prosusnak mintegy 5 milliárd dollárja van még további akvizíciókra, bár ők is arra számítanak, hogy a közeljövőben inkább az eddigi felvásárlások integrálása és az organikus fejlődés lesz a középpontban.
A Just Eat menedzsmentje a helyén marad, és a vállalat székhelye továbbra is Amszterdamban lesz – ezt már Jitse Groen, a cég vezérigazgatója mondta. A Just Eat egyébként szintén hétfőn közölte, hogy az alaptevékenységéből nyeresége tavaly 36 százalékkal nőtt.
A Prosus amúgy nem áll hadilábon a sikeres befektetésekkel, hiszen 2001-ben dél-afrikai anyavállalatával, a Naspersszel együtt 34 millió dollárt fektetett be a kínai videójáték-gyártó Tencentbe, s ez a részesedés ma már több mint 140 milliárd dollárt ér. Jelenleg egyébként a világ legnagyobb összegű részvény-visszavásárlási akcióját folytatja, amelynek keretében folyamatosan eladogatja Tencent-részvényeit, s a vételárból saját papírjait veszi.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.