BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Áremelés után zsugorítással próbálkozik forgalmat gerjeszteni a PepsiCo

Várakozások alatt teljesített tavaly a PepsiCo, különösen a súlycsökkentő injekciókkal fogyózó amerikai piac okozott számára nagy csalódást. A cég most maga is súlycsökkentést fontolgat, de nem magán, hanem a PepsiCo termékeken hajtana végre súlycsonkítást.

Elkerülte a sikerélmény a PepsiCót, legalábbis a tavalyi évzáró negyedév számaiból ez derül ki, és az üdítőitalokat és snackeket gyártó óriáscég jövőképe sem tűnik befektetői szemmel túl rózsásnak. Ennek megfelelően a kedden, kora délután publikált gyorsjelentésre 2 százalékos árfolyamesés volt a válasz a New York-i tőzsdenyitás előtti elektronikus kereskedésben. 

Pepsico logo is seen at the office building in Krakow, Poland on February 22, 2024. (Photo by Jakub Porzycki/NurPhoto) (Photo by Jakub Porzycki / NurPhoto / NurPhoto via AFP)
A PepsiCo falain belül a vámkérdésen is agyaltak, de erről most kifelé nem nyilatkoztak / Fotó: AFP

Mind az éves profit, mind a negyedik negyedéves bevétel elmaradt az elemzői várakozásoktól, s különösen a cég legnagyobb, észak-amerikai piacáról érkeztek kedvezőtlen számok, mivel az egészségesebb életmódot és táplálkozást egyre inkább előtérbe helyező fogyasztói szokásokra – úgy tűnik – nem volt a PepsiCónak megfelelő válasza. 

Hazai piacán nem találja a fonalat a PepsiCo

A kereslet a sós rágcsák és a már zérósított üdítők iránt is csökkenő trendet vagy stagnálást mutat, igaz, ebben az is szerepet játszik, hogy a PepsiCo az utóbbi negyedévekben rendesen megemelte az árait, ezzel az olcsóbb konkurencia karjaiba hajtva a vevőit. Az infláció még mindig érezteti a hatását, s már azon tanakodnak a társaságnál, hogy amúgy Milka módra súlycsonkolják az egyes kiszereléseket.

Talán arra spekulálva, hogy ez nem tűnik fel a vásárlóknak. A PepsiCo erőteljesebb maketingkampányokkal is segíti visszaterelni megtévedt vásárlóit még mindig népszerű termékeihez. Észak-Amerikában 

a Pepsi üdítők portfóliója az áremelések ellenére is csupán 1 százalékos organikus bevételnövekedést produkált

az évzáró negyedévben, míg egy évvel korábban még 7 százalékos plusszal büszkélkedhettek. A másik kiemelt egységük, a csipszeket és rágcsálnivalókat gyártó Frito-Lay North America 0,5 százalékos visszaesést könyvelhetett el, szemben a tavalyi 9 százalékos növekedésével. A negyedévben végrehajtott átlagosan 3 százalékos áremelés tehát megtette a hatását.

 

A cég vezetése mindenesetre azt reméli, hogy erőfeszítéseik idén beérnek, és visszatérhetnek a normális növekedési pályára. Emellett azt ígérik, hogy áruválasztékukat alacsonyabb árfekvésű termékekkel egészítik ki az ehhez szükséges beruházások végrehajtásával, illetve a termékfejlesztést is prioritásként kezelik.  

A kilátások nem túl biztatók 

A negyedik negyedéves nettó árbevétel 0,2 százalékkal 27,78 milliárd dollárra csökkent, elmaradva a 27,89 milliárd dolláros elemzői becslésektől. Az egy részvényre eső korrigált nyereség (EPS) viszont 2 centtel meghaladta az 1,94 dolláros várakozásokat. Azért a nyereségre olyan nagyon nem panaszkodhat a PepsiCo:

  • 1,30 milliárd dollárt keresett a negyedik negyedévben (plusz 17 százalék) és
  • 9,58 milliárd dollárt a teljes üzleti évében (plusz 5,6 százalék).

A folyó üzleti évére a PepsiCo vezetése 1–3 százalék közötti organikus forgalombővülést mellett ugyanakkora mértékű korrigált EPS-növekedést vetít előre, szemben az LSEG elemzőinek 4,8 százalékos konszenzusával, amely dollárban mérve 8,53-ot jelentene.

Carrefour stop selling PepsiCo products
A PepsiCo rágcsálnivalói sem fogytak a tervnek megfelelően / Fotó: Anadolu via AFP

S hogy a részvényesek olyan nagyon ne bánkódjanak, a cég emelt 5 százaléknyit az éves osztalékon, így papíronként 5,69 dollárt fizetnek ki júniusban, ha a közgyűlés is jóváhagyja. A PepsiCo az osztalékarisztokraták nem túl széles táborába tartozik, s immár sorozatban 53. éve emel folyamatosan a részvényesi kifizetéseken.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.