
Megvan a BYD válasza a vámfenyegetésekre, megnevezte európai bástyáját is a cég
Megduplázza idén, azaz 800 000 autóra növeli Kínán kívüli eladásait a BYD, és az autók helyi összeszerelésével igyekszik leküzdeni a vámokat – közölte a kínai céget követő elemzőknek tartott fórumon Vang Csuan-fu cégelnök.

Duplázna idén a BYD
Az elektromosjármű-ipari óriáscég, amely 2024-ben 417 204 autót értékesített a kínai határokon túl,
egyik külföldi bástyájának Nagy-Britanniát tartja,
és arra számít, hogy „jelentős növekedést” érnek el a szigetországban, mivel a britek „nagyon nyitottan” állnak a versenyképes kínai termékekhez.
A vállalat „nagy lehetőségeket” lát a gyors növekedésre
- a latin-amerikai
- és délkelet-ázsiai országokban is,
ahol a kormányok és az emberek barátságosan fogadják a kínai márkákat – tette hozzá az elnök.
A nyugati világban elharapózó vámkivetési hullámra tekintettel, a BYD úgy tartaná meg költségelőnyét, hogy a kulcsfontosságú alkatrészeket továbbra is Kínában gyártja, ám a járműveket a helyi piacokon szereli össze – tette hozzá Vang, anélkül, hogy az összeszerelő üzemek felépítésére kiszemelt országokat megnevezte volna.
A Reuters szerint amúgy a kínai autógyártók közül a BYD pörgeti fel a legjobban a külföldi expanziót, egymás után nyitja a bemutatótermeket Ausztráliától Németországig, amit már csak a kínai piacra jellemző brutális árháború is indokol.
Vang tavaly is elmondta, hogy az export segít majd a nyereségesség növelésében. Most pedig arról beszélt az elemzőknek, hogy a BYD nyereségének oroszlánrészét a későbbiekben egy ideig a külföldi piacokon termeli meg.
Úszik a pénzben a cég
A vállalat egyébként partnerek bevonása nélkül folytatja külföldi gyárai építését, mivel bőséges finanszírozással rendelkezik – emelte ki Vang. Jelenleg Thaiföldön, Magyarországon, Törökországban és legnagyobb külföldi piacán, Brazíliában – épít gyárat, bár a dél-amerikai országban tavaly blokkolták a projektet a munkaerővel való visszaélésekkel kapcsolatos vádak miatt.
A BYD a geopolitikai feszültségekre tekintettel rövid távon nem tervezi, hogy Kanadában vagy az Egyesült Államokban értékesítsen. Mindkét észak-amerikai országban ugyanis 100 százalékos vámokat vetettek ki a kínai gyártású elektromos autókra.
Vang ugyanakkor abban biztos, hogy a BYD egy járműre jutó nyereségessége meghaladja majd a Toyotáét, amikor eléri a japán autógyártó méretét, mondván, hogy cégénél erősebb a költségkontroll. Mondjuk ettől még messze állnak, hiszen a világ első számú autógyártójaként számon tartott Toyota 2024-ben 10,8 millió járművet adott el, míg kínai kihívója mindössze 4,27 milliót.
Hatalmas növekedést terveznek idén
Ebben az évben azonban már 5,5 millió autót értékesítene a kínai autópiacot alaposan felforgató BYD, egyre megfizethetőbb modelleket piacra dobva.
Köztük például az elektromos Seagullt, amelyet már 10 000 dollár,azaz jelenlegi árfolyamon 3,7 millió forint alatt árulnak.
A legtöbb modelljéhez pedig felár nélkül kínál intelligens vezetési funkciókat is.
Rossz hír a konkurenciának, hogy ezen a téren a BYD további expanziót tervez, ezért az intelligens szoftvereken és alkatrészeken, például félvezetőkön dolgozó csapatát a jelenlegi 5000 főről 8000 főre bővíti, emellett jövőre vagy legkésőbb 2027-ben a globális piacokra is ki akarja vinni megfizethető intelligens vezetési technológiáit, ami külföldi üzemeiben is létszámfejlesztést indokol.
A BYD részvényei idén eddig Hongkongban 54 százalékkal erősödtek, és már 400 hongkongi dollár környékén kereskednek velük.




