
Randevúzott a BYD és a Samsung – erre Szegeden is felkaphatják a fejüket
A Yonhap ügynökség pekingi keltezésű híre: a dél-koreai Samsung Electronics elnöke, Li Dzsejong hétfőn a kínai BYD központjába, a déli Kuangtung tartományi Sencsenbe látogatott, miután a fővárosban részt vett az éves Kínai Fejlesztési Fórumon (ahol a Xiaomi vezérével és találkozott). A Samsung nálunk is jól ismert fogyasztói elektronikai termékeiről. A világ legnagyobb (a Teslát is leköröző) elektromosautó-gyártója, a BYD, pedig éppen hatalmas hazai és nemzetközi érdeklődés közepette gyárat épít Szegeden.

Ha meghalljuk a látogatás okát, már elkezdhetjük pedzegetni, a kínai óriások (a BYD és a CATL) hazai megjelenése után miért váltak érdekessé számunkra is az efféle ázsiai randevúk. A látogatás része a Samsung erőfeszítéseinek, hogy termékeivel benyomuljon az autóelektronikai iparba.
A BYD, Magyarország és Európa: most építik ki beszállítói hálózatukat
Kanyarodjunk vissza néhány hetet: február 24-én 380 jelentős alkatrészgyártó több mint 500 küldötte sereglett az észak-olaszországi Torinóba, az Alfa Romeo hazájába.
Az olasz autóipari szövetség szervezte eseményen természetesen ott voltak az Európában startoló BYD képviselői is, akiktől arról hallhattak a résztvevők, hogy a kínai óriás most építi ki európai beszállítói hálózatát, amely alapul szolgál terjeszkedéséhez az európai piacon. A lehetőségekről több mint 170 találkozót tartottak az eseményen, ahol bemutatták a BYD európai személyautó kínálatát, amely kicsit több mint két év alatt megduplázódott.
Néhány elképesztő tény a BYD-ről (aki még több részletre kíváncsi, akár ide érdemes ellátogatnia):
- Több mint 70 országban értékesítenek, tavaly a világon eladott elektromos járművek (EV-k) 18 százaléka tőlük származott: 4,27 millió jármű.
- Ebből mintegy 4,1 millió Kínában fogyott, de már hat kontinensen vannak jelen, készen a globális terjeszkedésre.
- Európában csak most indultak – de már a futball EB hivatalos szponzorai voltak tavaly – eddig 150 ezer járművet adtak el, a cél 5 százalékos piaci részesedés megszerzése, és az Európában gyártott autóik (ez Szegedet és Magyarországot érinti) az európai piacra készülnek.
Óriási üzletet jelentett be a BYD szegedi gyára
Ugorjunk Torinóból Szegedre (ahonnan a BYD-gyár a tervek szerint már idén elkezdi ontani az autókat), időben pedig előre mindössze néhány hetet: március 18-án Alfredo Altavilla, a BYD Európáért felelős különleges tanácsadója már konkrét beszállítói hírt jelentett be.
Az EV-óriás szerződést kötött a Brembóval, a Pirellivel és a Prima Industrieval arról, hogy a magyarországi gyár beszállítói lesznek.
Mindhárom vállalat olasz,
- a milánói székhelyű Pirelli gumiabroncsokat,
- a bergamói központú Brembo felniket és fékeket gyárt,
- míg a torinói Prima Industrie pedig a lemezmegmunkálás és a lézertechnológia területén tevékenykedik.

Ez már visszavezet bennünket a Yonhap friss híréhez. A szegedi gyárat érintő beszállítói döntésekről, ahogy az idő halad, egyre többet fogunk megtudni. Ha Li Dzsejong tapogatódzása eredménnyel jár, és a Samsung a BYD autóelektronikai beszállítója lesz, azonnal végig kell gondolni, ez csak a kínai termelésre vonatkozik-e. Netán újabb távol-keleti beruházást jelent Magyarország számára is.
A BYD, a kínaiak és az Európai Unió: a világpolitika mély vize
A BYD beszállítói bejelentése és Li Dzsejong úr próbálkozása között történt még valami, ami meghökkentő: egy magyar hír megrengette a kínai EV-gyártók, elsősorban a BYD részvényeinek árfolyamát.
A BYD részvényei pénteken Hongkongban és Sencsenben mintegy 7 százalékot estek, miután híre ment, hogy az Európai Bizottság vizsgálja a cég magyarországi elektromosautó-gyárának külföldi támogatását. A vizsgálatról a Financial Times számolt be még csütörtökön, két meg nem nevezett forrásra hivatkozva.
A hírt értelmezni korai lehet, a háttér a vámvilágháború. A főszereplők közül a kölcsönös körkörös pofonosztásba tavaly óta már belement az Európai Unió, Kína és az Egyesült Államok. Washington vámtervei az európai autóipart illetően, illetve a tovagyűrűző hatások később tisztázódnak. A BYD, mint világóriás nem csak Európában került bele a kardcsörtetős hírfolyamba. Brazíliában a gyárukat építő kivitelezők feketemunkásai és a miattuk indult vizsgálat okoz számukra problémát, mexikói gyárépítési terveiket Peking utasítására kell egyelőre befagyasztaniuk.
Ajánlott videók





