Nem könnyű a nagyvállalati alkalmazkodás. Mert egyszerre kell megfelelni az új amerikai és a régi európai elvárásoknak. A McDonald’s például januárban eltörölte az Egyesült Államokban kitűzött sokszínűségi céljait. Ám az gyorsétteremlánc továbbra is tartja nagy-britanniai kötelezettségvállalását, hogy 2030-ra az összes felső vezetői pozíció 40 százalékát alulreprezentált csoportokból származó emberek töltsék be. Szóval, akkor most woke vagy anti-woke? A válasz egyszerű: a tengerentúlon anti-woke, az óceánon innen pedig DEI.
A Wall Street Journal körképe azt mutatja, hogy a multinacionális vállalatok gyorsan újra kalibrálták a cégkultúrájukat. Immár jelentős regionális eltéréseket mutat a sokszínűségi, befogadási és méltányossági politikájuk. Az egyik megoldás, hogy az Egyesült Államokat kiveszik a globális kötelezettségvállalásukból, a másik, hogy
az amerikai piacon törölnek bizonyos divatszavakat a vállalati jelentésekből és a weboldalakról,
miközben más régiókban továbbra is használják azokat. Ilyen regionálisan eltűnő és felbukkanó kifejezés például az LMBTQ.
A spanyol Santander bank korábban globálisan beépítette a menedzserek fizetésébe a DEI-pontszámokat. Ám a múlt hónapban közölte: a vezetőknek járó bónuszok esetében már nem veszik figyelembe, hogy mennyit segítettek a nők vezetői pozíciókba juttatásában, ha olyan országról van szó, ahol a kormányzati politika nem támogatja a inkluzivitási célokat. Tavaly ősszel digitális Openbankot indított a Santander az amerikai piacon.
Míg a német tőzsde többségi tulajdonában lévő ISS adatelemző cég a továbbiakban nem veszi figyelembe az amerikai vállalatok igazgatótanácsainak faji vagy nemi összetételét, amikor javaslatokat tesz a részvényeseknek. Ellenben továbbra képviseli a DEI szempontokat is az európai vállalatok esetében.
A DEI-kezdeményezések szüneteltetését vagy visszavonását választó európai vállalatok jelentős szabályozási kockázattal és hírnevük csorbulásával néznek szembe Európában
– mondta Jeanne Martin, az Egyesült Királyságban működő ShareAction felelős befektetési nonprofit szervezet szakértője. Miközben az Egyesült Államokban az elnök leállította a DEI-programokat a szövetségi ügynökségeknél, egyúttal szövetségi kivizsgálással fenyegette meg az elkötelezett vállalatokat.
Ráadásul
egy 340 milliós és egy 450 milliós piac van a mérleg két serpenyőjében,
nyilvánvaló, hogy a vállalatok egyiket sem szeretnék elveszíteni. És még jó döntés sincs, mert ahogy Lindsay Burke, a Covington & Burling amerikai ügyvédje fogalmazott:
A vállalatok jelentős kockázatokkal néznek szembe, függetlenül attól, hogy követik-e Trump politikáját, vagy sem.
Szerinte, mindkét döntés magában hordozza a peres eljárások, valamint az alkalmazottak és az ügyfelek elégedetlenségének kockázatát, melyek mindegyike ronthatja a nyereséget és árthat a részvényeseknek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.