BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Autós gyorsulási versenyt tartanak a hongkongi tőzsdén

A BYD már révbe ért, a CATL, a Xiaomi és a Chery pedig javában készülődik, hogy súlyos dollármilliárdokat seperjen össze a tőzsdeparketten. Valamennyien a terjeszkedésükhöz, illetve az elektromosautó-gyártásuk felpörgetéséhez keresik a friss forrásokat a hongkongi börzén. Nem is kis sikerrel.

A Xiaomi, megragadva a kedvező tőkepiaci lehetőségeket, 5,3 milliárd amerikai dollár értékben vonna be tőkét autóipari beruházásaihoz a hongkongi tőzsdén – írja a Bloomberg . A korábban az okostelefonjairól ismert, majd tavaly az elektromosautó-gyártásba is nagy sikerrel belefogó Xiaomi árfolyama 2022 októbere óta nem tud megpihenni, a nagy menetelés 9,25 hongkongi dolláron kezdődött, s a részvény jelenleg kereken 57 dolláron áll – azaz több mint a hatszorosát éri. 

hongkongi  tőzsde - Xiaomi Ultra 
2024 Guangzhou International Automobile Exhibition
A brutális erejű Xiaomi SU7  Ultra jó ajánlólevél lehet a hongkongi befektetők szemében / Fotó: Anadolu via AFP

A kedvező momentumot kihasználva a Xiaomi 750 millió részvényt bocsátana ki, darabonként 52,80–54,60 hongkongi dollárért, ez 4,2 és 7,4 százalék közötti diszkontot jelent a részvény hétfői záróárához viszonyítva. Kínai értesülések szerint az intézményi körben felkínált mennyiség az első nap lábon elkelt, innentől már az a kérdés, hogy hányszor jegyzik túl a Xiaomi új részvényeit.

Megduplázza gyártókapacitását a Xiaomi a hongkongi forrásból

A Xiaomi agresszíven fektet be a születőben lévő elektromos járművek üzletágába a növekedés ösztönzése érdekében. A napokban 350 ezer darabra emelte az idei évre szóló autógyártási és -eladási terveit, ennek eléréséhez pedig a meglévő első üzeme mellé épít egy ugyanakkorát a pekingi bázisán, amelyhez 53 hektáros területet vásárolt. A friss forrásnak tehát lesz helye, egy részét kutatás-fejlesztésre szánják a benyújtott dokumentumok szerint.

 

A Bloomberg által összeállított adatok szerint a Xiaomi részvénykibocsátásával Hongkong respektje egyre nagyobb lesz, a helyi tőzsdén a Xiaomi mai bejelentését megelőzően 

idén már tízmilliárd amerikai dollár összesített értékben jelentettek be bevezetéseket 

és egyéb céges tranzakciókat, ilyen volument legutóbb 2021 záró negyedévében láthattunk. Akkor 16 milliárd dollárt szereztek a cégek a börze közbeiktatásával. A tech cég tranzakciójával meglehet a csúcsdöntés, s a helyzet csak javul, ha azt vesszük, hogy a CATL akkumulátorgyártó a részvényeinek másodlagos jegyzését – Sencsen után – Hongkongban tervezi. 

A CATL sem adja ötmilliárd dollárnál alább

A Debrecenben óriásgyárat építő CATL mellesleg legalább 5 milliárd amerikai dollárt szeretne besöpörni a befektetőktől. Részvénykibocsátásának előkészületei immár végrehajtási fázisba kerültek, a CATL február közepén beadta a másodlagos kibocsátáshoz szükséges dokumentumokat a hongkongi tőzsdefelügyelethez. A BYD már révbe ért március elején, 5,6 milliárd dollárért adott el részvényeket Hongkongban.

Egy harmadik jövevény is a talonban van, a Magyarországon az Omoda márkával „támadó” kínai Chery február 28-n nyújtotta be az elsődleges tőzsdei bevezetéshez (IPO) szükséges dokumentumokat, de az egyelőre nem publikus, hogy mennyi részvényt öntenek majd a piacra, és főképp: mekkora bevételre számítanak ebből. 

omoda5 ev
A Cheryhez tartozó Omoda autóit már forgalmazzák Magyarországon is / Fotó: AFP

A pénznek náluk is helye van, a Chery ugyanis, miközben nagyon erős a belső égésű motorral szerelt járművek piacán, méretes lemaradásban van az új generációs autók területén. Értékesített új generációs autóik száma tavaly 583 569 darab volt, ez 22 százalékos részesedés a teljes volumenen belül. 

Az autógyártó amúgy pénzügyileg nem áll rosszul: a tavalyi évet rekordbevétellel, 66,2 milliárd dollárral zárta, azaz másfélszeresére növelte forgalmát egy év alatt. Ilyen döngető, dinamikus tempót egy autós cég sem produkált a globális top 20-ból. Még a BYD sem

A Chery letaszíthatatlan a kínai autóexport-statisztikák éléről, 2003 óta őrzi az első helyét.

Tavaly 2,6 millió autót gyártottak, ez 38 százalékos előrelépés. Egészen pontosan 1 144 588 autót küldtek külföldre, ez a 21,4 százalékos éves alapú bővülés. A kínai exportőrök versenye egyébként a hivatalos adatok alapján így alakult tavaly: 

  1. Chery 1140 ezer
  2. SAIC 929 ezer
  3. Changan 536 ezer
  4. Geely 532 ezer
  5. Great Wall 453 ezer
  6. BYD 433 ezer
  7. BAIC 274 ezer
  8. Tesla 260 ezer
  9. JAC 249 ezer
  10. Dongfeng 246 ezer

A Xiaomi a luxusautók piacán is tarolni akar az Ultrával

Az okostelefonok gyártásával a jövőjét megalapozó Xiaomi autóipari kalandja már első évében sikertörténetté vált. A kínai cég első szedánjából tavaly 135 ezer darab kelt el, s most az Ultra változattal a luxusautók piacának ajtaján is bekopogtatnak. A Xiaomi idén már 350 ezer autót értékesítene.

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.