
Autós gyorsulási versenyt tartanak a hongkongi tőzsdén
A Xiaomi, megragadva a kedvező tőkepiaci lehetőségeket, 5,3 milliárd amerikai dollár értékben vonna be tőkét autóipari beruházásaihoz a hongkongi tőzsdén – írja a Bloomberg . A korábban az okostelefonjairól ismert, majd tavaly az elektromosautó-gyártásba is nagy sikerrel belefogó Xiaomi árfolyama 2022 októbere óta nem tud megpihenni, a nagy menetelés 9,25 hongkongi dolláron kezdődött, s a részvény jelenleg kereken 57 dolláron áll – azaz több mint a hatszorosát éri.

A kedvező momentumot kihasználva a Xiaomi 750 millió részvényt bocsátana ki, darabonként 52,80–54,60 hongkongi dollárért, ez 4,2 és 7,4 százalék közötti diszkontot jelent a részvény hétfői záróárához viszonyítva. Kínai értesülések szerint az intézményi körben felkínált mennyiség az első nap lábon elkelt, innentől már az a kérdés, hogy hányszor jegyzik túl a Xiaomi új részvényeit.
Megduplázza gyártókapacitását a Xiaomi a hongkongi forrásból
A Xiaomi agresszíven fektet be a születőben lévő elektromos járművek üzletágába a növekedés ösztönzése érdekében. A napokban 350 ezer darabra emelte az idei évre szóló autógyártási és -eladási terveit, ennek eléréséhez pedig a meglévő első üzeme mellé épít egy ugyanakkorát a pekingi bázisán, amelyhez 53 hektáros területet vásárolt. A friss forrásnak tehát lesz helye, egy részét kutatás-fejlesztésre szánják a benyújtott dokumentumok szerint.
A Bloomberg által összeállított adatok szerint a Xiaomi részvénykibocsátásával Hongkong respektje egyre nagyobb lesz, a helyi tőzsdén a Xiaomi mai bejelentését megelőzően
idén már tízmilliárd amerikai dollár összesített értékben jelentettek be bevezetéseket
és egyéb céges tranzakciókat, ilyen volument legutóbb 2021 záró negyedévében láthattunk. Akkor 16 milliárd dollárt szereztek a cégek a börze közbeiktatásával. A tech cég tranzakciójával meglehet a csúcsdöntés, s a helyzet csak javul, ha azt vesszük, hogy a CATL akkumulátorgyártó a részvényeinek másodlagos jegyzését – Sencsen után – Hongkongban tervezi.
A CATL sem adja ötmilliárd dollárnál alább
A Debrecenben óriásgyárat építő CATL mellesleg legalább 5 milliárd amerikai dollárt szeretne besöpörni a befektetőktől. Részvénykibocsátásának előkészületei immár végrehajtási fázisba kerültek, a CATL február közepén beadta a másodlagos kibocsátáshoz szükséges dokumentumokat a hongkongi tőzsdefelügyelethez. A BYD már révbe ért március elején, 5,6 milliárd dollárért adott el részvényeket Hongkongban.
Egy harmadik jövevény is a talonban van, a Magyarországon az Omoda márkával „támadó” kínai Chery február 28-n nyújtotta be az elsődleges tőzsdei bevezetéshez (IPO) szükséges dokumentumokat, de az egyelőre nem publikus, hogy mennyi részvényt öntenek majd a piacra, és főképp: mekkora bevételre számítanak ebből.

A pénznek náluk is helye van, a Chery ugyanis, miközben nagyon erős a belső égésű motorral szerelt járművek piacán, méretes lemaradásban van az új generációs autók területén. Értékesített új generációs autóik száma tavaly 583 569 darab volt, ez 22 százalékos részesedés a teljes volumenen belül.
Az autógyártó amúgy pénzügyileg nem áll rosszul: a tavalyi évet rekordbevétellel, 66,2 milliárd dollárral zárta, azaz másfélszeresére növelte forgalmát egy év alatt. Ilyen döngető, dinamikus tempót egy autós cég sem produkált a globális top 20-ból. Még a BYD sem.
A Chery letaszíthatatlan a kínai autóexport-statisztikák éléről, 2003 óta őrzi az első helyét.
Tavaly 2,6 millió autót gyártottak, ez 38 százalékos előrelépés. Egészen pontosan 1 144 588 autót küldtek külföldre, ez a 21,4 százalékos éves alapú bővülés. A kínai exportőrök versenye egyébként a hivatalos adatok alapján így alakult tavaly:
- Chery 1140 ezer
- SAIC 929 ezer
- Changan 536 ezer
- Geely 532 ezer
- Great Wall 453 ezer
- BYD 433 ezer
- BAIC 274 ezer
- Tesla 260 ezer
- JAC 249 ezer
- Dongfeng 246 ezer
A Xiaomi a luxusautók piacán is tarolni akar az Ultrával
Az okostelefonok gyártásával a jövőjét megalapozó Xiaomi autóipari kalandja már első évében sikertörténetté vált. A kínai cég első szedánjából tavaly 135 ezer darab kelt el, s most az Ultra változattal a luxusautók piacának ajtaján is bekopogtatnak. A Xiaomi idén már 350 ezer autót értékesítene.




