
Gigaüzlet a láthatáron: bekopogott a hongkongi tőzsde ajtaján a CATL
Tartja magát a terveihez a Contemporary Amperex Technology Co. Limited, azaz a CATL, és valóban bevezeti részvényeit a hongkongi tőzsdére, azzal a céllal, hogy likvidebb legyen a papírja, és mellesleg legalább 5 milliárd amerikai dollárral gazdagabb legyen. Az erről szóló előkészületek végrehajtási fázisba kerültek, a CATL kedden benyújtotta a másodlagos kibocsátáshoz szükséges dokumentumokat a hongkongi tőzsdefelügyelethez.

Az utóbbi években már felfelé tartó helyi börzén nagy szeretettel várják a CATL-t, ami nem is csoda, mert négy éve nem volt arrafelé ekkora volumenű üzlet. Nem sokkal kisebb viszont már tavaly szeptemberben akadt egy, amikor is a világ legnagyobb háztartásigép-gyártójává felfejlődött, kínai Midea debütált Hongkongban, ahol a tervezett 4 milliárd helyett végül 4,6 milliárd amerikai dollárt seperhetett be.
A CATL is Sencsenből érkezik Hongkongra
A recept ugyanaz volt, a Midea is a sencseni tőzsdéről indulva kötött ki Hongkongban. Ezt megelőzően a legnagyobb tőzsdei kibocsátás 2021-ben volt, akkor a Kuaishou Technology nevű, Ázsiában népszerű videómegosztó közösségi portálüzemeltető porszívózott fel a parkettről 6,2 milliárd amerikai dollárt. Befektetői szemmel nem volt egy briliáns üzlet, a Kuaishou 300 hongkongi dollárról startolt, s ma már 45 dolláron kereskednek a részvényeivel.
A CATL-t ilyen veszély nem fenyegeti. A világ legnagyobb akkumulátorgyártója 2018-ban startolt Sencsenben, s
aki ragaszkodott az elsődleges kibocsátáskor (IPO) megvett részvényéhez, az 755 százalékkal lenne beljebb, ha most adná el.
És a nyolcszorost közelítő haszon még nem is a végállomás, noha a részvény nem tündökölt idén eddig a parketten, és 2,7 százalékos mínuszban van.
A hongkongi másodlagos jegyzéssel a befektetői kört is nemzetközibbé tudnák tenni, ott ugyanis lazább szabályok vonatkoznak a külföldi intézményi befektetőkre. A Debrecenben óriásgyárat építő CATL az akkumulátorpiacon megkerülhetetlen tényezőnek számít, befektetési célpontnak sem lenne utolsó.
Jó üzletet sejtenek a befektetők
Johnson Wan, a Jefferies iparági elemzője szerint a friss tőkeinjekció jócskán megkönnyítheti és felgyorsíthatja a CATL külföldi terjeszkedését, például finanszírozni lehetne a tavaly év végén bejelentett, legújabb beruházásukat, melyet Spanyolországban, Zaragoza városában a Stellantisszal közösen terveznek.
S amely 2026 végétől kezdheti meg a lítium-vas-foszfát (LFP) akkumulátorok gyártását évi 50 gigawattórás összkapacitással. Ennek a tervezett beruházási összege 4,1 milliárd euró. Wan korábbi nyilatkozatában úgy vélte, hogy a hosszú távon gondolkodó külföldi intézményi befektetők ölre mehetnek a CATL értékpapírjaiért.
A másodlagos kibocsátás dokumentumaiba a szaksajtó még nem pillanthatott bele, egyelőre az 5 milliárd dolláron kívül egyéb számok nem ismertek ezzel kapcsolatban. A szervezők és közreműködők listája mindenesetre illusztris, a következők szerepelnek rajta:
- a BofA Securities,
- a CICC,
- a China Securities International,
- a JP Morgan,
- a Goldman Sachs,
- a Morgan Stanley
- és a UBS.
Maga a kibocsátás inkább a második negyedévre datálható.
A CATL az SNE Research adatai szerint 2024-ben is az első helyen állt a globális akkumulátorpiacon, részesedése 37,9 százalékos volt. Ezt a „szegedi” BYD követi 17,2 százalékkal.

A dél-koreai piackutató cég kedden frissen közzétett adatai szerint a CATL által elektromos járművekhez szállított akkumulátorok összkapacitása tavaly 339,3 gigawattóra volt, ami 31,7 százalékkal haladja meg a 2023-as 257,7 gigawattórát.
A társaság január végén kiadta előzetes becsléseit a 2024-es üzleti évéről, amelyben 6,20 és 7,25 milliárd dollár közötti tiszta nyereséget érhettek el, ami 11 és 20 százalék közötti bővülés az előző évihez képest.



