BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
Advertising,Banner,Catl,Contemporary,Amperex,Technology,Limited,Electric,Vehicle,Battery

Gigaüzlet a láthatáron: bekopogott a hongkongi tőzsde ajtaján a CATL

Kedden hivatalosan is kérvényezte részvényeinek bevezetését a hongkongi a tőzsdére a világ legnagyobb akkumulátorgyártója. A CATL terveiről egyelőre annyit tudni, hogy ötmilliárd dollárnál kevesebbel nem érné be, és a pénzt a nemzetközi terjeszkedésre fordítaná.

Tartja magát a terveihez a Contemporary Amperex Technology Co. Limited, azaz a CATL, és valóban bevezeti részvényeit a hongkongi tőzsdére, azzal a céllal, hogy likvidebb legyen a papírja, és mellesleg legalább 5 milliárd amerikai dollárral gazdagabb legyen. Az erről szóló előkészületek végrehajtási fázisba kerültek, a CATL kedden benyújtotta a másodlagos kibocsátáshoz szükséges dokumentumokat a hongkongi tőzsdefelügyelethez. 

CATL Hong Kong Lunar New Year Market Open Celebration
A hongkongi tőzsdén a napokban a holdújévet köszönthették, nemsokára a CATL-lel tehetik meg ezt / Fotó: NurPhoto via AFP

Az utóbbi években már felfelé tartó helyi börzén nagy szeretettel várják a CATL-t, ami nem is csoda, mert négy éve nem volt arrafelé ekkora volumenű üzlet. Nem sokkal kisebb viszont már tavaly szeptemberben akadt egy, amikor is a világ legnagyobb háztartásigép-gyártójává felfejlődött, kínai Midea debütált Hongkongban, ahol a tervezett 4 milliárd helyett végül 4,6 milliárd amerikai dollárt seperhetett be. 

A CATL is Sencsenből érkezik Hongkongra

A recept ugyanaz volt, a Midea is a sencseni tőzsdéről indulva kötött ki Hongkongban. Ezt megelőzően a legnagyobb tőzsdei kibocsátás 2021-ben volt, akkor a Kuaishou Technology nevű, Ázsiában népszerű videómegosztó közösségi portálüzemeltető porszívózott fel a parkettről 6,2 milliárd amerikai dollárt. Befektetői szemmel nem volt egy briliáns üzlet, a Kuaishou 300 hongkongi dollárról startolt, s ma már 45 dolláron kereskednek a részvényeivel.

A CATL-t ilyen veszély nem fenyegeti. A világ legnagyobb akkumulátorgyártója 2018-ban startolt Sencsenben, s 

aki ragaszkodott az elsődleges kibocsátáskor (IPO) megvett részvényéhez, az 755 százalékkal lenne beljebb, ha most adná el. 

És a nyolcszorost közelítő haszon még nem is a végállomás, noha a részvény nem tündökölt idén eddig a parketten, és 2,7 százalékos mínuszban van.

 

A hongkongi másodlagos jegyzéssel a befektetői kört is nemzetközibbé tudnák tenni, ott ugyanis lazább szabályok vonatkoznak a külföldi intézményi befektetőkre. A Debrecenben óriásgyárat építő CATL az akkumulátorpiacon megkerülhetetlen tényezőnek számít, befektetési célpontnak sem lenne utolsó.

Jó üzletet sejtenek a befektetők

Johnson Wan, a Jefferies iparági elemzője szerint a friss tőkeinjekció jócskán megkönnyítheti és felgyorsíthatja a CATL külföldi terjeszkedését, például finanszírozni lehetne a tavaly év végén bejelentett, legújabb beruházásukat, melyet Spanyolországban, Zaragoza városában a Stellantisszal közösen terveznek. 

S amely 2026 végétől kezdheti meg a lítium-vas-foszfát (LFP) akkumulátorok gyártását évi 50 gigawattórás összkapacitással. Ennek a tervezett beruházási összege 4,1 milliárd euró. Wan korábbi nyilatkozatában úgy vélte, hogy a hosszú távon gondolkodó külföldi intézményi befektetők ölre mehetnek a CATL értékpapírjaiért.

A másodlagos kibocsátás dokumentumaiba a szaksajtó még nem pillanthatott bele, egyelőre az 5 milliárd dolláron kívül egyéb számok nem ismertek ezzel kapcsolatban. A szervezők és közreműködők listája mindenesetre illusztris, a következők szerepelnek rajta:

  • a BofA Securities,
  • a CICC,
  • a China Securities International,
  • a JP Morgan,
  • a Goldman Sachs,
  • a Morgan Stanley
  • és a UBS.

Maga a kibocsátás inkább a második negyedévre datálható.

A CATL az SNE Research adatai szerint 2024-ben is az első helyen állt a globális akkumulátorpiacon, részesedése 37,9 százalékos volt. Ezt a „szegedi” BYD követi 17,2 százalékkal. 

Kína CATL akkumulátor
GERMANY-FRANKFURT-AUTOMECHANIKA-CHINESE EV MAKERS
A CATL globális piacvezető helyét semmi sem veszélyezteti, még Trump sem tudja kikezdeni / Fotó: Xinhua via AFP

A dél-koreai piackutató cég kedden frissen közzétett adatai szerint a CATL által elektromos járművekhez szállított akkumulátorok összkapacitása tavaly 339,3 gigawattóra volt, ami 31,7 százalékkal haladja meg a 2023-as 257,7 gigawattórát.

A társaság január végén kiadta előzetes becsléseit a 2024-es üzleti évéről, amelyben 6,20 és 7,25 milliárd dollár közötti tiszta nyereséget érhettek el, ami 11 és 20 százalék közötti bővülés az előző évihez képest.

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.