Tartja magát a terveihez a Contemporary Amperex Technology Co. Limited, azaz a CATL, és valóban bevezeti részvényeit a hongkongi tőzsdére, azzal a céllal, hogy likvidebb legyen a papírja, és mellesleg legalább 5 milliárd amerikai dollárral gazdagabb legyen. Az erről szóló előkészületek végrehajtási fázisba kerültek, a CATL kedden benyújtotta a másodlagos kibocsátáshoz szükséges dokumentumokat a hongkongi tőzsdefelügyelethez.
Az utóbbi években már felfelé tartó helyi börzén nagy szeretettel várják a CATL-t, ami nem is csoda, mert négy éve nem volt arrafelé ekkora volumenű üzlet. Nem sokkal kisebb viszont már tavaly szeptemberben akadt egy, amikor is a világ legnagyobb háztartásigép-gyártójává felfejlődött, kínai Midea debütált Hongkongban, ahol a tervezett 4 milliárd helyett végül 4,6 milliárd amerikai dollárt seperhetett be.
A recept ugyanaz volt, a Midea is a sencseni tőzsdéről indulva kötött ki Hongkongban. Ezt megelőzően a legnagyobb tőzsdei kibocsátás 2021-ben volt, akkor a Kuaishou Technology nevű, Ázsiában népszerű videómegosztó közösségi portálüzemeltető porszívózott fel a parkettről 6,2 milliárd amerikai dollárt. Befektetői szemmel nem volt egy briliáns üzlet, a Kuaishou 300 hongkongi dollárról startolt, s ma már 45 dolláron kereskednek a részvényeivel.
A CATL-t ilyen veszély nem fenyegeti. A világ legnagyobb akkumulátorgyártója 2018-ban startolt Sencsenben, s
aki ragaszkodott az elsődleges kibocsátáskor (IPO) megvett részvényéhez, az 755 százalékkal lenne beljebb, ha most adná el.
És a nyolcszorost közelítő haszon még nem is a végállomás, noha a részvény nem tündökölt idén eddig a parketten, és 2,7 százalékos mínuszban van.
A hongkongi másodlagos jegyzéssel a befektetői kört is nemzetközibbé tudnák tenni, ott ugyanis lazább szabályok vonatkoznak a külföldi intézményi befektetőkre. A Debrecenben óriásgyárat építő CATL az akkumulátorpiacon megkerülhetetlen tényezőnek számít, befektetési célpontnak sem lenne utolsó.
Johnson Wan, a Jefferies iparági elemzője szerint a friss tőkeinjekció jócskán megkönnyítheti és felgyorsíthatja a CATL külföldi terjeszkedését, például finanszírozni lehetne a tavaly év végén bejelentett, legújabb beruházásukat, melyet Spanyolországban, Zaragoza városában a Stellantisszal közösen terveznek.
S amely 2026 végétől kezdheti meg a lítium-vas-foszfát (LFP) akkumulátorok gyártását évi 50 gigawattórás összkapacitással. Ennek a tervezett beruházási összege 4,1 milliárd euró. Wan korábbi nyilatkozatában úgy vélte, hogy a hosszú távon gondolkodó külföldi intézményi befektetők ölre mehetnek a CATL értékpapírjaiért.
A másodlagos kibocsátás dokumentumaiba a szaksajtó még nem pillanthatott bele, egyelőre az 5 milliárd dolláron kívül egyéb számok nem ismertek ezzel kapcsolatban. A szervezők és közreműködők listája mindenesetre illusztris, a következők szerepelnek rajta:
Maga a kibocsátás inkább a második negyedévre datálható.
A CATL az SNE Research adatai szerint 2024-ben is az első helyen állt a globális akkumulátorpiacon, részesedése 37,9 százalékos volt. Ezt a „szegedi” BYD követi 17,2 százalékkal.
A dél-koreai piackutató cég kedden frissen közzétett adatai szerint a CATL által elektromos járművekhez szállított akkumulátorok összkapacitása tavaly 339,3 gigawattóra volt, ami 31,7 százalékkal haladja meg a 2023-as 257,7 gigawattórát.
A társaság január végén kiadta előzetes becsléseit a 2024-es üzleti évéről, amelyben 6,20 és 7,25 milliárd dollár közötti tiszta nyereséget érhettek el, ami 11 és 20 százalék közötti bővülés az előző évihez képest.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.