A hongkongi tőzsdén folytatja az akkumulátorpiacon zajló csatáját a kínai CATL és a BYD. A Debrecenben, illetve Szegeden óriásgyárat építő két társaság egyaránt óriáskibocsátásra készül. A CATL február első hetében nyújtotta be hivatalos kérelmét a „legkevesebb” 5 milliárd amerikai dolláros másodlagos kibocsátásról, míg a BYD hétfőn közölte, hogy 5,2 milliárd amerikai dollár értékben terítené új részvényeit a hongkongi tőzsdén.
Megvalósulása esetén mindkét tőzsdei ügylet éves csúcsot jelentene a kínai Midea tavaly szeptemberi debütálása után. A világ legnagyobb háztartásigép-gyártójává felfejlődött Midea a tervezett 4 milliárd helyett végül 4,6 milliárd amerikai dollárt seperhetett be a parkettről, de szintén elmaradt a legutóbbi, 2021-es nagy üzlettől, akkor a Kuaishou Technology nevű, Ázsiában népszerű videómegosztó közösségi portálüzemeltető porszívózott fel 6,2 milliárd amerikai dollárt.
A BYD 118 millió új részvényt kínál a befektetőknek a 333–345 hongkongi dolláros sávban – tudta meg a Bloomberg. Ez a hírügynökség számításai szerint legalább 8 százalékos diszkont a BYD hétfői záróárához képest. Az árfolyam-manipulációk elkerülésére az új részvények esetében 90 napos tartási kötelezettséget kell vállalniuk a befektetőknek.
Az új generációs autógyártó jó passzban van,
a múlt hónapban 322 846 darab tölthető hidridet és elektromos autót adott el. Ez 164 százalékkal múlta felül az egy évvel korábbi mennyiséget. Exportaránya pedig meghaladta a 20 százalékos szintet, 67 025 autót értékesített külföldön februárban. Ez rekord.
Ahogy a CATL-nál, úgy a BYD esetében is a külföldi terjeszkedéshez kell a friss forrás, a cég a kibontakozó vámháborúhoz alkalmazkodva igyekszik gyártását békebeli területekre vinni, ahonnan könnyen – és lehetőleg vámmentesen – elláthatja autóival az adott régiót.
Stella Li, a BYD ügyvezető alelnöke épp a múlt héten jelezte, hogy Szeged és Isztambul mellett egy harmadik európai gyártóbázis helyszínét is keresik, s várhatóan erről a jövő év második felében, a piaci viszonyok letisztultával fognak dönteni.
A BYD is ki akarja használni a kedvező tőkepiaci hangulatot, amit a kínai részvényrali mellett Peking jótékony támogatása is hajt. Az intézményi befektetők éhesek az ígéretes vállalatokba való beszállásra, a DeepSeek, a mesterséges intelligenciával foglalkozó kínai cég sikere – minimális költséggel ért el amerikai riválisaihoz hasonló eredményeket – pedig megalapozott a technológiai vállalatok iránti bizalomnak.
A BYD részvénye az idén 46 százalékot erősödött Hongkongban, míg az első számú autóipari riválisa, az amerikai Tesla árfolyama 26 százalékot esett New Yorkban. Igaz, ebben Elon Musk alapító-vezérigazgató politikai szerepvállalása nagyban közrejátszott.
A világ leggazdagabb embere Donald Trump kabinetjében vállalt népszerűtlen feladatát, a szövetségi intézményrendszer leépítését kíméletlenül elvégzi, még túl is lő a célon. Emellett Musk más országok szuverenitását sértő kirohanásai miatt Európában a vásárlók is büntetik a Teslát. Musk
is kihúzta a gyufát a helyi szélsőjobboldali pártok nyílt támogatásával.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.