A BYD tavalyi autó és akkumulátor értékesítése együttvéve meghaladta a 100 milliárd dolláros álomhatárt, első ízben leradírozva a pályáról az első számú rivális, Elon Musk Tesláját. A sencseni székhelyű BYD 777 milliárd jüanos (107 milliárd dollár) bevételről számolt be a helyi idő szerint hétfő késő este kiadott éves jelentésében,
Ez 11 milliárd jüannal jobb az előzetes elemzői várakozásoknál és tízmilliárd dollárral haladja meg a Tesla tavalyi 97,7 milliárd dolláros teljes forgalmát.
A BYD adózott nyeresége egy év alatt 34 százalékkal, 40,3 milliárd jüanra (5,6 milliárd dollár) nőtt,
felülmúlva az elemzők 39,5 milliárd jüanos becslését. Érdekesség, hogy a BYD éppen 5,6 milliárd dollárért értékesített részvényeket a hó elején a hongkongi tőzsdén, épp annyiért, mint a tavalyi nettó nyeresége.
Eközben hatalmas küzdelem folyik a legértékesebb kínai magántársaság kitüntető címének megszerzéséért két magyarországi óriásvállalat között. A Debrecenben építkező Contemporary Amperex Technology Co. Limited, azaz a CATL és a Szegeden gyárat építő BYD immár paraszthajszálnyira van egymástól, sőt a pénteki kínai tőzsdei megakorrekció előtt az autóipari vállalat átvette a vezetést az akkumulátorgyártótól, de ez nem tartott sokáig. Jelenleg
amerikai dollárt ér az árfolyamuk alapján számított piaci kapitalizációt tekintve. Ilyen szinten egy 600 milliós különbség a bakfitty kategóriát jelenti, egyetlen hír vagy piaci megingás elég ahhoz, hogy helyet cseréljen a két cég. A CATL árfolyama idén eddig 0,24 százalékkal csökkent, miközben a BYD részvényei Hongkongban 56, a sencseni tőzsdén pedig 38 százalékkal drágultak.
A BYD árfolyama tehát eddig lekövette a cég szárnyalását és múlt kedden, a cég új szupertöltési technológiájának – öt perc alatt 400 kilométer megtételére elegendő energia betáplálása – bemutatását követő ralival történelmi csúcsra és egyszersmind élre futott. Ekkor a BYD piaci értéke megközelítette a 162 milliárd amerikai dollárt.
Onnan jött vissza, miután a kínai technológiai cégek általános ralija egyelőre kifújt, a hónap elején lezajlott pártkongresszuson elhangzott, a szektort és a mesterséges intelligenciát favorizáló támogató ígéretek árfolyamnövelő hatása kiárazódott, a piacot inkább a vámháború miatti aggodalmak tartják a markukban.
Sokasodnak az óvatosságra intő elemzői figyelmeztetések,
így a BofA Securities „hamarosan jelentős korrekciót” vetített előre, a Morgan Stanley pedig jelentős ingadozásokra számít az árfolyamokban, utalva arra, hogy a befektetői hangulat lehűlt, a kínai részvények iránti kereslet csillapodott – emlékeztet a Bloomberg.
Az eredmény: a BYD árfolyama 2022 augusztus óta nem látott mértékben, 7 százalékkal beszakadt. pénteken. Amúgy egyik cég sem tekinthető túlértékeltnek: a CATL 12 hónapra előremutató P/E rátája – ami a részvényárfolyam és várható egy részvényre eső nyereség hányadosa –, tizenhétszeres, míg a BYD-é huszszoros.
Összehasonlításképp: a Tesla felturbózott P/E rátája még úgy is 83-szoros, hogy az árfolyam az idén Elon Musk zavaros és az emberekben erős visszatetszést keltő politikai szerepvállalása miatt felével csökkent a kurzus – magyarán a Tesla részvényét nem a fundamentumok, hanem az érzelmek rángatják, bár az is igaz, hogy a Tesla-autók forgalma időközben brutálisan visszaesett.
A BYD hétvégi enerváltságban három, vállalatspecifikus tényező is szerepet játszott:
A BYD 2024-et 4,27 millió elektromos autó és tölthető hibrid értékesítésével zárta, ebből 1 527 240 darab esett az év utolsó három hónapjára, amikor a kereslet is szokásosan felfut. Természetesen ez rekord, mind a bevétel, mind a mennyiség vonatkozásában. Az eladásokat különösen a DM-i (Dual Mode) 5.0 platformra épített
modellcsaládok hajtották Kínában, ahol az év végi hajrába besegített, hogy Peking lebegtette az év végén lejáró gáláns, átszámítva akár az egymillió forintot is elérő állami járművásárlási támogatás meghosszabbítását, ami a korszerű, új generációs autókra vonatkozott.
Nos, a támogatás tovább él, sőt kiterjesztett formában, de ennek a pozitív hatása csak az első üzleti negyedév adataiban jelenik majd meg. A forgalmat az év végi szokásos vásárlásösztönző árkedvezmények is segítették.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.