BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Már körvonalazódik, mi lehet a Richter új csodaszere

Ambiciózus növekedési célokat tűzött ki maga elé a következő tíz évre a magyar gyógyszergyártó. A Richter 2035-ig szóló víziójának fő célja az életminőség javítása globálisan, elsősorban a nők és a pszichiátriai betegségekkel küzdők körében. A társaság már látja, mi veheti át a sikertermék cariprazine szerepét az évtized végén lejáró szabadalmi védettséget követően. A bevétel és a profitmarzs duplázása mellett marad pénz a bőséges osztalékfizetésre is.

Új hosszú távú stratégiát hirdetett a Richter, amely a következő tíz év fő irányvonalait és a növekedés fókuszpontjait jelöli ki a magyar gyógyszergyártónál. 

Richter, stratégia, gyógyszergyártó, richter_LUS_875320220303 Budapest Richter Gedeon Nyrt. Gyógyszergyár külsőFotó: Kallus György  LUS  Világgazdaság  VG
Innováció és megfizethetőség a Richter új stratégiájának két jelszava / Fotó: Kallus György / Világgazdaság

A Richter 2035 stratégia megalkotását az elmúlt hat évben egy erős termékportfólió és pipeline felépítése előzte meg, melynek során a társaság kulcsképességekre tettek szert a kutatás-fejlesztés, a gyártás és a kereskedelem területén egyaránt, és a vezetői csapat is megújult. A részvényárfolyam eközben megduplázódott, és a Richter által kifizetett osztalék is rekordszintre emelkedett.

A sikertermék, a nyereség jelentős hányadát szállító cariprazine hatóanyagú antipszichotikum szabadalmi védettsége 2029–2030-ban lejár, ez a fontos időpont stratégiai horizonton belülre került, ez is szükségessé tette az új stratégia megalkotását – mondta a 2035-ig szóló terveket ismertető sajtótájékoztatón Orbán Gábor vezérigazgató.

Innováció és megfizethetőség

Az új vízióval céljuk az életminőség javítása globálisan, elsősorban a nők és a pszichiátriai betegségekkel küzdők körében. Diverzifikációra törekednek, nem akarnak csak a cariprazine-tól függeni, ahogy korábban sem szerettek volna az orosz piactól függeni, ezért bővítik a termékportfóliót, ezzel együtt arra összpontosítanának, amihez értenek, amiben tapasztalatuk, kompetenciájuk van.

Megfizethető, magas minőségű készítményeket szeretnének lehetőség szerint minél szélesebb pácienskörnek kínálni, az innováció és a megfizethetőség adja a Richter 2035-ig szóló új stratégiájának két tartóoszlopát. 

Az innovatív szegmenst a nőgyógyászati problémák kezelésére irányuló kutatások, valamint a neuropszichiátriai molekula kifejlesztése jelenti, míg a megfizethető területen az immunológián túl a mozgószervi, kardiovaszkuláris, diabétesz- és túlsúly kezelésére szolgáló készítmények képezik a fő irányt.

A neuropszichiátria területén már a cariprazine utódját keresik, egy új molekulát szeretnének kifejleszteni, amelyet az amerikai piacra is szeretnének bevezetni, ebben az AbbVie-vel működnek együtt. 

Kulcsfontosságú a cégvezető szerint, hogy a jogdíj nélküli üzletágak jövedelmezőségének fel kell zárkóznia a jelenlegi 10 százalékról az iparági átlagot jelentő 20 százalékra. Terveik szerint a következő tízéves időszakban képesek lesznek növekedni és a nem neuropszichiátriai területről (CNS) árbevételüket éves szinten átlagosan 7-8 százalékkal bővíteni, így 2035-re megduplázódhat a tavalyi árbevételük. Ezt egészítik ki a CNS-jogdíjbevételek, valamint a cash flow forgatásából származó bevételek. 

Fókuszban a nők

Turek Péter, a nőgyógyászati üzletág vezetője arról beszélt, szeretnék megduplázni a szegmens tavalyi, 800 millió eurós bevételét a következő tíz évben. A magyar nagyon erős piacuk, itthoni részesedésük 35 százalékos a nőgyógyászati termékek tekintetében. Elsősorban itt van még tér a további növekedésre.

Jelenleg négy klasszikus terápiás területre összpontosít ebben a szegmensben a Richter, ezek: 

  • a fogamzásgátlás, 
  • a termékenység, 
  • a menopauza 
  • és az endometriózis. 

Szeretnék az igényeket felmérve újabb területekre kibővíteni a portfóliót originális termékekkel, ebben a tavalyi akvizíciókkal megszerzett kutatói csapatukra is támaszkodhatnak már. Földrajzilag is terjeszkednének, ebben a tekintetben az amerikai piac ugyanis nagyon hangsúlyos.

Már látszik, mi lehet a Richter új csúcsgyógyszere

Kóczián Kristóf, neuropszichiátriai üzletágvezető hangsúlyozta, hogy már a cariprazine utáni időszakra készülnek, és azt a molekulát keresik, amelyet 2030-tól már értékesíteni tud a piacon a Richter, a termék jogdíjbevételeinek lejártát követően ugyanis 800-900 millió dolláros bevételkiesés várható a versenytárs generikus termékek megjelenésével.

A legelőrehaladottabb állapotban lévő molekula már a második fázisú klinikai szakaszban van bipoláris depresszió indikációban, és akár már jövőre a harmadik fázisú szakaszba kerülhet. Ennek alapján reális, hogy a cariprazine szabadalmi védettségének lejáratakor megjelenhet egy új saját fejlesztésű blockbuster készítménnyel a társaság.

A cariprazine ezzel együtt öt évig még jogvédett, értékesítése pedig még felfutóban van, az amerikai értékesítési partner 2025-ben 3,5 milliárd dolláros bevételre számít belőle. Összesen 1,7 millió beteget kezeltek már cariprazine-nal, többségében amerikai pácienseket. 

Az üzletág eredményessége mindezek révén „megnyugtatóan pozitív” tartományba kerülhet a stratégiai időtáv végére. A bevételek meghaladhatják azokat a kutatás-fejlesztési költségeket, amelyeket ebbe a szegmensbe invesztál a gyógyszergyártó. Nagy könnyebbség, hogy az AbbVie képében már megvan a fő értékesítési partner a meghatározó amerikai piacra. Legfontosabb piacuk az Egyesült Államok, Európában saját maguk forgalmaznák a saját gyártású neuropszichiátriai készítményeiket.

Meglovagolnák a hullámokat

Kovács Bence general medicine üzletágvezető úgy jellemezte az általa irányított területet, hogy ez adja a Richter megfizethető, könnyen hozzáférhető készítményeit, melyek más gyártók által fejlesztett originális termékek másolásán alapulnak. itt két nagy csapásirány van: a bioszimiláris és a generikus, a fő különbség az, hogy az előbbit nagy, az utóbbit kis méretű molekulákkal lehet végezni.

A CNS területén kevesebb a jogvédettségi lejárat, a véralvadásgátlás és az obezitás területén ellenben nagyszámú szabadalom jár le idén is, ezeket a lehetőségeket szorosan vizsgálják, és elsőként szeretnék meglovagolni ezeket a hullámokat.

A szegmens bevételét stratégiai időtávon megdupláznák, a jelenlegi, 16 százalékos haszonkulcs 20 százalékra növelése mellett. A 2020-as évek végére szeretnék az új termékek arányát 15 százalék fölé vinni.

A legkisebb szegmens is nyereségessé válhat hamarosan

A legkisebb, biotech üzletág 137 millió euró bevételt termelt 2024-ben, ennek felét egy termék szállította, a fennmaradó részét pedig a bérgyártás adta – ismertette Bogsch Erik üzletágvezető, hozzátéve, hogy a következő másfél évben négy új készítménnyel bővülhet ez a portfólió. A bioszimiláris üzletág 2027-re válhat nyereségessé, 2030-ra 300 millió eurós, 2035-re pedig már 600 millió eurót meghaladó forgalommal számolnak. 2035-ig hét készítményre bővülhet a szegmens originális termékportfóliója, amit további generikus gyógyszerek egészíthetnek ki.

Orbán Gábor: nem kis vállalásokat tettünk

Mindezeket figyelembe véve 2035-re 3,2-3,5 milliárd euró lehet a Richter azon árbevétele, amely a nőgyógyászati, a GenMed és a bioszimiláris üzletágakból jön be, vagyis a CNS hozzájárulása nélkül. Ezt a neuropszichiátria és annak jogdíjbevételei, valamint esetlegesen további akvizíciós hatások egészíthetik ki.

Ez éves szinten 7-8 százalékos növekedés mellett valósulhat meg, ami nem kis vállalás, mivel a piaci átlag 6,5 százalék körül van jelenleg – hangsúlyozta Orbán Gábor.

 

Az EBIT-marzsot ezzel párhuzamosan a jelenlegi 10-ről 20 százalék fölé növelnék. A jövedelmezőség tekintetében ezzel még nagyobb vállalást tettek, mert a cariprazine jogdíjbevételei egy az egyben a nyereségből esnek majd ki az évtized végétől. A kutatási-fejlesztési kiadásoknak ezeknek a vállalásoknak megfelelően ugyancsak jelentősen növekedniük kell, ezeket a ráfordításokat 2030-ig könnyen biztosítja a cariprazine cash flow-ja, azt követően válik nehezebbé.

Biztosítva van az osztalék is

Jó hír a vezérigazgató szerint, hogy a Richter éves szinten 200 millió euró feletti alaposztalék kifizetését mindezen paraméterek mellett is vállalni tudja, a stratégiai időtáv első felében pedig akár jelentősebb osztalékemelésre is maradhat tér. Ez annak függvénye, hogy mekkora jogdíjbevétel érkezik be a céghez, és milyen akvizíciós lehetőségek merülnek fel menet közben.

 

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.